تشکیل بیش از ۲ هزار پرونده قضایی برای حفظ حقوق بیت‌‌المال در کرمان
کد خبر: 4127835
تاریخ انتشار : ۲۲ اسفند ۱۴۰۱ - ۱۰:۲۷

تشکیل بیش از ۲ هزار پرونده قضایی برای حفظ حقوق بیت‌‌المال در کرمان

رئیس کل دادگستری استان با بیان اینکه حفظ حقوق بیت‌المال از سیاست‌های قوه قضاییه است، گفت: در این راستا بیش از ۲ هزار و ۵۲۶ پرونده در کرمان برای کسانی که به بیت‌المال دست درازی کرده‌اند تشکیل شده است.

نشست خبری رئیس کل دادگستری کرمان

به گزارش ایکنا از کرمان حجت‌الاسلام ابراهیم حمیدی، رئیس کل دادگستری استان امروز، ۲۲ اسفندماه در نشست خبری با موضوع تشریح عملکرد قضایی دادگستری و شوراهای حل اختلاف استان، بیان کرد: نخستین وظیفه دستگاه قضایی رسیدگی به پرونده‌های قضایی، مطالبات و شکایات مردم است. مردم انتظار دارند عدالت قضایی و حقوقی در پرونده‌ها محقق شود و ما در دستگاه قضایی این امر را وظیفه خود می‌دانیم.

وی با بیان اینکه اگرچه کیفیت رسیدگی به پرونده‌های قضایی صد در صد مطلوب نیست اما بررسی‌ها نشان می‌دهد که آرای صادر شده درست است، افزود: در ۱۱ ماه سال ۱۴۰۱ تعداد ۵۶۵ هزار و ۸۶۲ پرونده‌ به دادگستری استان وارد شده که ۵۵۰ هزار مورد آن رسیدگی شده است. در مجموع نرخ رسیدگی به پرونده‌های وارد شده به دادگستری استان ۹۷ درصد است.

حجت‌الاسلام حمیدی متوسط زمان رسیدگی به پرونده‌های قضایی در کرمان را ۸۴ روز اعلام کرد و ادامه داد: موضوع ابلاغ‌ قضایی سنتی یکی از مشکلات اساسی بود که ۹۰ سال در کشور ما سابقه داشت، این مشکل حل شده و امروز ۹۲ درصد ابلاغ‌های قضایی به‌صورت الکترونیکی انجام می‌شود.

وی دادرسی الکترونیکی پرونده‌های قضایی را از توفیقات دستگاه قضایی کشور دانست که مورد توجه کشورهای اروپایی نیز قرار گرفته و اظهار کرد: به سمتی حرکت می‌کنیم که در سال‌های آینده هیچ پرونده کاغذی تشکیل نشود و امروز در استان ۲۰ درصد پرونده‌ها الکترونیکی شده است.

رئیس کل دادگستری استان در ارائه آماری از عملکرد شورا‌های حل اختلاف بیان کرد: شورا‌های حل اختلاف بازوان دادگستری‌ها هستند که به مردم خدمت می‌کنند. در ۱۱ ماه گذشته ۲۰۷ هزار و ۷۸۲ پرونده به شوراهای حل اختلاف استان وارد و تمام آنها رسیدگی شده است. نرخ رسیدگی به پرونده‌ها در شوراها ۱۰۰ درصد است که ۴۴ درصد یعنی ۶۵ هزار و ۸۶۲ پرونده از پرونده‌هایی که امکان داشته، منتهی به صلح و سازش شده است.

مقام عالی قضایی در استان سیاست حمایت از اشتغال و تولید و حمایت از اقتصاد مقاومتی را از سیاست‌های مورد توجه قوه قضایی دانست و افزود: در این راستا در جلسات متعدد و به‌صورت بازدید میدانی مشکلات فعالان اقتصادی شناسایی شده می‌شود. در این راستا ۴۰ جلسه تشکیل و ۱۵۲ پرونده‌ رسیدگی به این مشکلات تهیه شده است و امسال با ورود دستگاه قضا از بیکاری ۷ هزار و ۵۰۰ نفر در این مجموعه‌های تولیدی استان جلوگیری شده است.

وی حفظ حقوق بیت‌المال را از دیگر سیاست‌های قوه قضاییه برشمرد و با بیان اینکه بیش از ۲ هزار و ۵۲۶ پرونده در استان برای کسانی که به بیت‌المال دست درازی کرده‌اند تشکیل شده گفت: یکی از مهمترین برنامه‌های ۱۱ ماه گذشته عفو پدرانه رهبر معظم انقلاب بود که در استان کرمان ۳ هزار و ۷۳۴ نفر مشمول عفو شده‌اند که ۵۰ درصد آنها از زندان آزاد شده‌اند.

رئیس کل دادگستری استان به موضوع حجاب نیز اشاره کرد و افزود: حجاب از ضروریات دین اسلام است که محدود به بانوان نیست بنابراین پوشش باید ساماندهی شود. تأکید ما بر کار فرهنگی در این حوزه است و هم خانواده و هم نهادهای فرهنگی برای رفع مسائل موجود در این حوزه باید پای کار باشند و در صورت ضرورت دستگاه‌های قضایی، نظامی و انتظامی نیز به این موضوع ورود می‌کنند.

حجت‌الاسلام حمیدی به برنامه‌های سال آینده دادگستری استان اشاره و تصریح کرد: محور کار در سال آینده نیز سند تحول و تعالی قوه قضاییه و اجرای مأموریت‌های آن است. برای سال آینده براساس این سند ۱۳ هدف برنامه‌ریزی شده که کاهش حجم کاری قضات و کارکنان از طریق اصلاح فرایندها، ارتقای کیفیت رسیدگی، اجرای ثمر بخش و سریع احکام، ارتقای فرهنگ صلح و سازش، کاهش وقوع جرم، پیگیری حقوق عامه، گسترش دادرسی الکترونیک، توانمندسازی و افزایش رضایتمندی کارکنان، تکریم ارباب رجوع و افزایش رضایتمندی و ... از جمله این اهداف است.

وی از برگزاری چهارمین جشنواره «عدالت و رسانه» در سال آینده خبر داد و گفت: پویش «به عشق امام رضا(ع) می‌بخشم» از جمله برنامه‌هایی است که به‌مناسبت ولادت امام رضا(ع) خردادماه ۱۴۰۲ اجرا می‌شود. این پویش تلاش دارد برای کسانی که به اتهام قتل عمد در زندان هستند رضایت خانواده‌های شاکی را جلب کند.

رئیس کل دادگستری استان به تشکیل پرونده قضایی سانحه بالگرد حامل وزیر ورزش نیز اشاره کرد و گفت: جعبه سیاه بالگرد به تهران منتقل شده و منتظر اطلاعات جعبه سیاه و نظر کارشناسان هستیم. همچنین علاوه بر خسارت‌های جانی و قصور و تقصیرها، خسارتی که بیت‌المال وارد شده نیز مورد توجه است که اگر قصور مشخص شود این موضوع نیز مد نظر قرار می‌گیرد.

در پایان این نشست پوستر چهارمین جشنواره «عدالت و رسانه» و پوستر پویش «به عشق امام رضا(ع) می‌بخشم» رونمایی شد.

خبرنگار عطیه باقری چاروک

انتهای پیام
captcha