فنون آمادگی صدا برای نغمه‌سرایان روزه‌دار + صوت
کد خبر: 4124339
تاریخ انتشار : ۰۳ فروردين ۱۴۰۲ - ۱۲:۲۶
سیدکریم موسوی بیان کرد:

فنون آمادگی صدا برای نغمه‌سرایان روزه‌دار + صوت

مبتهل‌ بین‌المللی کشورمان برای تمرین قاریان و مبتهل‌خوانان در روزهای ماه مبارک رمضان، فنون و نکاتی مانند نوع تغذیه، راهکارهایی برای آماده‌سازی تارهای صوتی و حنجره و بهترین و بدترین زمان اجرای نغمات در حین روزه‌داری را بیان کرد.

سیدکریم موسوی، یکی از مبتهل‌خوان‌های بین‌المللی درباره حنجره، کارکرد آن، تارهای صوتی و راهکارهای ارتقا و حفظ تارهای صوتی رعایت نکاتی از جمله آناتومی و فیزیولوژی، تکنیک‌های صداسازی، گرفتگی صدا و روش‌های مراقبتی آن، راهکارهای مقابله با خشکی تارهای صوتی، تمرین‌ نفس، نحوه ادای کلمات، پیگیری درمان عفونت‌ها، ممنوعیت استعمال سیگار و نحوه مصرف داروها اهمیت دارد.

در این میان تقویت حنجره و خوش‌صدا شدن و اجرای تدابیر ویژه برای تمرین‌های روزانه، تلاوت‌ها و اجراهای قاریان و ابتها‌ل‌خوان‌ها در ایام ماه مبارک رمضان همواره حائز اهمیت بوده و هست. مواردی که بی‌توجهی به آنها موجب آسیب به تارهای صوتی و گرفتگی صدا خواهد شد، هر چند بخشی از آن با رعایت اصول تغذیه‌ای و توجه به توصیه‌های پزشکی و نخوردن مواد غذایی التهاب‌‎آور قابل حل است.

بنابراین پیروی از یک برنامه اصولی تحت نظارت صاحبان فن و کارشناسان این عرصه، انجام تمرین‌ها در گام‌های پایین و بلند، خواب کافی، نحوه باز کردن افطار، تقویت تارهای صوتی طی بازه زمانی افطار تا سحر و نوشیدن مایعات و آب کافی، گرم کردن صداها و نحوه تمرین و اجرا طی ساعت روزه‌داری، پیروی از بهترین و سریع‌ترین راه‌های بهتر کردن صدا، دقت در اجرای نت‌های بالا، قوی‌ کردن صدا بدون فشار به تارهای صوتی از نکاتی محسوب می‌شود که نیازمند توجه بیش از پیش است.

در این مطلب سعی شده است که با توجه به ایام ماه مبارک رمضان، به صورت کاربردی و به منظور بهره‌مندی از تجربه سیدکریم موسوی، یکی از مبتهل‌خوان‌های بین‌المللی از استان خوزستان، نکات اساسی و مفید درباره بهترین و بدترین زمان اجرا و لوازم اجرای خوب و تمرین مناسب در ماه مبارک رمضان به ویژه در مقطع سنی نوجوانی بیان شود.

ایکنا ـ بهترین و بدترین زمان برای ابتهال‌خوانی در ایام ماه مبارک رمضان چه زمانی است؟

از صبح تا پیش از ظهر، صدای مبتهل‌خوان آمادگی بهتر و راحت‌تری برای اجرا دارد. هر چه نزدیک به افطار می‌شویم، به دلیل از دست دادن رطوبت و خشک شدن حنجره و تارهای صوتی، زمان مناسبی برای اجرا نخواهیم داشت و صدا نزدیک به افطار برای اجرا مشکل پیدا می‌کند، اما پس از افطار، صدا و تارهای صوتی با ایجاد فضای رطوبتی برای اجرا فوق‌ا‌لعاده خواهند شد.

ایکنا ـ توصیه شما برای تمرین در این ایام چیست؟

کم‌خوراک بودن. این تجربه شخصی بنده است، چرا که موجب خوب شدن صدا می‌‌شود چیزی که ما معمولاً رعایت نمی‌کنیم. همان‌طور که در آیه 184 سوره مبارکه بقره آمده است: «وَأَنْ تَصُومُوا خَيْرٌ لَكُمْ إِنْ كُنْتُمْ تَعْلَمُونَ»، روزه گرفتن دشوار و سخت باشد، اما فضیلت‌هایی را نیز دارد که یکی از آثار مفیدش این است که بیان کردم. طی ساعتی که روزه هستیم، تارهای صوتی، تردد اشیاء را ندارند و آرامش پیدا می‌کند و آماده خواندن می‌شود.

ایکنا ـ راهکارتان را درباره گرم کردن صدا، نگهداری یا آماده‌سازی تارهای صوتی و حنجره می‌گویید.

کسانی که از صدای خوبی بهره‌مندند و برنامه اجرای قرائت، ابتهال و... دارند حتماً در ساعت‌های آغاز صبح قرآن را با ترتیل بخوانند. به عبارت دیگر پس از نماز صبح 10 تا 20 دقیقه، ترتیل‌خوانی با صدای میانه و آرام داشته باشند تا بتوانند صدایشان را تا بعداز ظهر و شب خوب نگه دارند، اما اگر قاری یا مرتل و ابتهال‌خوان بدون گرم کردن صدا در صبح اقدامی را انجام دهد، شاهد این اتفاقات خوب نخواهیم بود و در این امر با مشکل روبه‌رو خواهد شد. بنابراین، گرم کردن صدا می‌تواند این مسیر را برای قاری و مبتهل‌خوان هموارتر کند.

کد

ایکنا ـ درباره تقویت صدا در نوجوانانی طی ماه رمضان و حفظ سلامت صدا در دوران بلوغ بگویید.

نوجوانان و افرادی که به سن بلوغ رسیده‌اند به ویژه در ماه رمضان نیازمند دقت بیشتری هستند؛ یعنی نزدیک به افطار چیزی نخوانند و اصلاً این کار را نکنند، چراکه حنجره‌ و تارهای صوتی در آن زمان کاملاً خشک شده و قابلیت ضربه خوردن پیدا می‌کند، اما از صبح تا ظهر تارهای صوتی این مشکل را ندارند و باید خواندن در ماه رمضان با احتیاط همراه باشد و اگر به آن توجه شود، تارهای صوتی به مشکل برمی‌خورند.

ایکنا ـ صحبت پایانی.

خواندن در ماه مبارک رمضان مزه خودش را دارد که من از آن لذت می‌‌برم.

هر چند نمی‌توان مواردی را چون استراحت دادن به تارهای صوتی، بلند صحبت نکردن و تولید صدا در اوج، پرهیز از خوردنی‌ها و نوشیدن‌هایی که افراد را دچار تداخل مزاجی می‌کند، پرهیز از برخی مواد آلرژی‌زا و تند و نیز استفاده از گزینه‌های ترمیم‌کننده و بهبوددهنده گرفتگی‌ صدا نادیده گرفت، اما قاریان و ابتهال‌خوان‌ها باید به روش‌های آماده‌سازی صدا و رعایت احتیاط‌های لازم در اجرای موفق طی ایام ماه مبارک رمضان اهتمام ویژه داشته باشند.

انتهای پیام
captcha