هنوز تا اجرای کامل عدالت اسلامی فاصله بسیار داریم
کد خبر: 4121062
تاریخ انتشار : ۲۱ بهمن ۱۴۰۱ - ۰۹:۴۹

هنوز تا اجرای کامل عدالت اسلامی فاصله بسیار داریم

رئیس کل دادگستری استان کرمان با بیان اینکه سیاست‌های جمهوری اسلامی ایران در جهت اجرای عدالت بوده و در این مسیر گام‌های بلند و مؤثری نیز برداشته شده است، گفت: هنوز تا اجرای کامل عدالتی که مدنظر اسلام است فاصله بسیار داریم.

حجت‌الاسلام ابراهیم حمیدیعدالت و عدالت‌گستری از مهمترین آرمان‌های جهانی است به طوری که تمام دولت‌ها و حکومت‌های دنیا اجرای عدالت در ابعاد مختلف آن را به‌عنوان اصلی‌ترین شعار خود اعلام می‌کنند. عدالت‌گستری در نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران نیز همواره مورد توجه بود است. به همین مناسبت و در دهمین روز از دهه مبارک فجر که به‌ نام «انقلاب اسلامی: نماز، انتظار، عدالت‌گستری» نام‌گذاری شده است، ایکنای کرمان، گفت‌و‌گویی با حجت‌الاسلام ابراهیم حمیدی، رئیس‌کل دادگستری استان کرمان داشته است که در ادامه تقدیم مخاطبان می‌شود.

ایکنا ـ آیا جمهوری اسلامی ایران در موضوع گسترش عدالت به اهداف خود رسیده است؟

انقلاب برای تحقق عدالت در جامعه به وجود آمد. مردم از ناعدالتی‌هایی که پیش از انقلاب در رژیم ستم‌شاهی وجود داشت به ستوه آمده و با یک انقلاب شکوهمند در ایران اسلامی زمینه اجرای عدالت را در کشور به وجود آوردند. در طول ۴۴ سال پس از پیروزی انقلاب همواره سیاست‌های جمهوری اسلامی ایران در جهت اجرای عدالت در حوزه‌های مختلف اعم از عدالت اجتماعی، اقتصادی، قضایی  و فرهنگی بوده و در این مسیر گام‌های بسیار بلند و مؤثری نیز برداشته شده است اما اینکه آیا ما به تمام اهداف رسیده‌ایم یا نه، باید بگوییم خیر زیرا هنوز راه بسیار زیادی را در پیش داریم.

هنوز تا اجرای کامل عدالتی که مدنظر اسلام است فاصله بسیار داریم اما وقتی که به گذشته نگاه می‌کنیم می‌بینیم که گام‌های مؤثری برداشته شده است و راه‌ زیادی را طی کردیم اما زمانی که به قله نگاه می‌کنیم می‌بینیم که راه‌ زیادی نیز پیش رو داریم. ما در دستگاه قضایی نهایت تلاش خود را برای تحقق عدالت انجام می‌دهیم و سیاست‌های قوه قضاییه برای اجرای عدالت بسیار مؤثر است.

سند تحول قضایی که در سال‌های اخیر تدوین شده و امروز در حال اجرا است یکی از بهترین سندهایی است که تاکنون برای اجرای عدالت قضایی در جامعه نوشته شده است. همچنین اقدامات دیگری که قوه قضاییه برای اجرای عدالت انجام می‌دهد نشان از آن دارد که در مسیر درستی در حال حرکت هستیم اما نیازمند تلاش بیشتر قضات و کارمندان اداری خود هستیم تا بتوانیم به معنای واقعی کلمه عدالت را آنچه که مقدور است و در توان داریم در جامعه اجرایی کردل و به آن تحقق ببخشیم؛ برای رسیدن به این هدف تلاش می‌کنیم و امیدواریم به هدف نهایی خود برسیم.

ایکنا ـ وظیفه متولیان امر قضا و مردم در بیانیه گام دوم انقلاب برای تحقق عدالت چیست؟

یکی از محورهای مهم بیانیه گام دوم، ترویج و تحقق عدالت در جامعه است و در این راستا مردم و مسئولان وظایفی را برعهده دارند. این وظایف به مسئولان ابلاغ شده و در حال اجراست. در بخش مردمی نیز باید بگوییم که اجرای عدالت در مذاق همگی شیرین نیست و آنچه که می‌تواند به اجرای عدالت کمک کند این است که مردم عدالت‌پذیر باشند و حتی اگر اجرای عدالت به منافع آن‌ها ضربه می‌زند باز هم به عدالت اهمیت داده و اجرای عدالت را بر منافع شخصی خود ترجیح دهند و تلخی اجرای عدالت در مورد خود را بپذیرند که قطعاً برای جامعه شیرین خواهد بود. این وظیفه مردم است و هر اندازه که عدالت‌پذیری مردم بیشتر باشد قطعاً راحت‌تر و آسان‌تر می‌توان به اهداف خود در اجرای عدالت دست یافت و عدالت نیز محقق خواهد شد.

ایکنا ـ ترویج گفتمان عدالت‌محور چه میزان در اجرای عدالت اهمیت دارد؟

مقدمه عدالت، گفتمان است و تا زمانی که فرهنگ عدالت و گفت و شنود در این زمینه بین مردم ترویج نشود عدالت واقعی به دست نمی‌آید. اول باید عدالت را در بُعد نظری آن که همان گفت‌وگو و گفتمان است پیاده‌سازی کرد. باید فرهنگ گفتمان عدالت‌محور در بین مردم جا بیفتد و زمانی که از نظر فرهنگی زیرساخت اجرای عدالت در جامعه فراهم شد آن وقت برنامه‌هایی که باید عملیاتی و اجرایی شوند با سهولت بهتر انجام می‌شوند.

گفتمان عدالت و عدالت‌محوری موضوع بسیار مهمی است که همه مجامع علمی و دانشگاهی، حوزه‌های علمیه و روحانیت و همه کسانی که می‌توانند تأثیر‌گذار باشند باید به آن بپردازند؛ به موضوع گفتمان عدالت محور ورود کرده و آن را در جامعه ترویج دهند تا بتوان برای اجرای عدالت وارد عمل شد.

 

گفت‌و‌گو از عطیه باقری خبرنگار و دبیر ایکنای کرمان

انتهای پیام
captcha