جنجال بر سر اظهارات نویسنده فرانسوی درباره قتل مسلمانان
کد خبر: 4113984
تاریخ انتشار : ۲۱ دی ۱۴۰۱ - ۱۷:۰۱

جنجال بر سر اظهارات نویسنده فرانسوی درباره قتل مسلمانان

اظهارات میشل ولبک، نویسنده و متفکر فرانسوی، درباره قتل مسلمانان در فرانسه به حدی جنجال برانگیخته که رهبر حزب راست افراطی اجتماع ملی این کشور نیز این اظهارات را محکوم کرده است.

میشل ولبک، نویسنده و متفکر فرانسوی

به گزارش ایکنا به نقل از یورونیوز عربی، جردن باردلا، دبیر کل حزب اجتماع ملی بزرگترین حزب راست‌گرای افراطی فرانسه با محکوم کردن این اظهارات، آن را بیش‌ از‌ اندازه «افراطی» توصیف کرده است.

باردلا آخرین سیاستمداری است که سخنان ولبک را مورد انتقاد قرار داد. او نوامبر گذشته، مصاحبه‌ای طولانی [بیش از 40 صفحه] با میشل اونفری، فیلسوف فرانسوی کرد که در نشریه رسمی حزب «اجتماع ملی» انتشار یافت.

ولبک در این مصاحبه تصریح کرد که نظریه «جایگزینی بزرگ» که توسط افراط‌گرایان راست حمایت می‌شود، فقط یک نظریه نیست، بلکه یک «واقعیت» است. این نظریه که بسیاری آن را توهم توطئه توصیف می‌کنند، مدعی است که مسلمانان به شکل نامحسوس در حال جایگزینی با فرانسویان (و به طور کلی اروپائیان) اصیل هستند و به‌زودی هویت فرانسه(و به طور کلی اروپا) را تغییر می‌دهند.

علی‌رغم انتشار متن گفت‌وگو در ماه نوامبر، شمس‌الدین حافظ، رئیس مسجد بزرگ پاریس، تنها در 28 دسامبر علیه ولبک اقدام به شکایت کرد. به گفته حافظ بخش‌هایی از این گفت‌وگو نفرت‌پراکنی علیه مسلمانان و تحریک به خشونت علیه آنها است.

در متن این گفت‌وگو آمده است: «وقتی تمام مناطق، تحت کنترل اسلام‌گرایان باشد، من معتقدم که اقدامات مقاومتی صورت می‌گیرد و حملات و تیراندازی‌ها در مساجد و کافه‌هایی که مسلمانان در آن رفت‌وآمد می‌کنند و خلاصه حملات دیگری مشابه حمله باتکلان صورت خواهد گرفت.» وی در این اظهارت به حملات تروریستی 2015 در باتکلان اشاره دارد.

به گفته بسیاری اظهارات ولبک مبهم است. کلمنت ویکتوروویچ، استاد علوم سیاسی در دانشگاه سوربن، این پرسش را مطرح کرده است: آیا ولبک در این سطور ترس خود [از حوادث خونین] را ابراز یا سعی می‌کند آینده را پیش‌بینی کند، یا واقعاً آرزو می‌کند که این اتفاق بیفتد.

ولبک تاکنون به دلیل این اظهارات خود عذرخواهی نکرده است و ادعا کرده او علیه مسلمانان سخنی نگفته و امیدوار است که با اصلاح مطالب در آثار خود، مسلمانان دیگر از این اظهارات آزرده نشوند.

انتهای پیام
captcha