اعتراض مسلمانان به عدم سرو غذای حلال در مدارس فرانسه
کد خبر: 4094145
تاریخ انتشار : ۰۲ آبان ۱۴۰۱ - ۱۵:۲۵

اعتراض مسلمانان به عدم سرو غذای حلال در مدارس فرانسه

عرضه غذاهای حاوی گوشت خوک به عنوان تنها گزینه غذایی در برخی مدارس فرانسه، اعتراض خانواده‌های مسلمان را در پی داشته است.

به گزارش ایکنا؛ به نقل از آناتولی، سرو وعده‌های غذایی با محوریت گوشت خوک در مدارس معمولاً برای کودکان مسلمان و یهودی در برخی مدارس فرانسه دو گزینه باقی می‌گذارد، یا گوشت خوک بخورند یا گرسنه بمانند.

در حالی که برخی از شهرداران با سه منوی ممکن گوشت، ماهی، یا گیاهخواری به والدین حق انتخاب دادند، برخی دیگر با استناد به برداشت خود از سکولاریسم تصمیم گرفتند که منوهای جایگزین را در غذاخوری مدارس ارائه ندهند. 

یک نمونه  از این نوع برخورد در Tassin-la-Demi-Lune، منطقه‌ای در حومه لیون رخ داده که از سال 2016 اجبار کرده است تنها یک نوع غذا برای وعده‌های غذایی مدرسه ارائه شود.

در مواجهه با عدم همدلی شهرداران، والدین در مدارسی که گوشت خوک اغلب تنها انتخاب است، یک طومار آنلاین برای درخواست منوهای جایگزین راه‌اندازی کردند.

در این طومار به حکمی از سوی شورای دولتی در دسامبر 2020 استناد شده است که به وضوح تأکید می‌کند که پیشنهاد عرضه غذاهای جایگزین، سکولاریسم یا بی‌طرفی مذهبی را تضعیف نمی‌کند.

این حکم در پاسخ به شکایتی صادر شد که یک انجمن مسلمان علیه مقامات محلی Chalon-sur-Saône، شهری در شرق فرانسه که در آن مدارس در سال 2015 وعده‌های غذایی جایگزین ارائه نمی کردند، ارائه شد.

در طومار والدین آمده است: وعده غذایی بدون حق انتخاب که شورای شهر تاسین-لا-دمی-لون از آن دفاع می‌کند، دسترسی به غذای 20 درصد از دانش‌آموزان را، چه به دلایل مذهبی، بهداشتی یا اعتقادی (گیاهخواری) محدود می‌کند. نقش شهردار خدمت به همه مردم است.

این طومار از سوی چندین چهره شناخته‌شده از جمله روزنامه‌نگار و «روخایا دیالو»، فعال فمینیست حمایت شد.

مشکل کمبود گزینه‌های غذایی حلال در مدارس فرانسه موضوع جدیدی نیست. در ژانویه 2018، یک شهردار فرانسوی از جریان راست افراطی در جنوب فرانسه، غذای بدون گوشت خوک را در مدارس دولتی ممنوع ‌و از جایگزینی وعده‌های غذایی دانش‌آموزان مسلمان جلوگیری کرد.

انتهای پیام
captcha