شایسته‌سالاری، مبارزه با فساد و ارتقای آگاهی جامعه؛ سه اصلاح اساسی مورد نیاز کشور
کد خبر: 4099557
تاریخ انتشار : ۲۴ آبان ۱۴۰۱ - ۰۸:۱۳
قدیری ابیانه مطرح کرد:

شایسته‌سالاری، مبارزه با فساد و ارتقای آگاهی جامعه؛ سه اصلاح اساسی مورد نیاز کشور

کارشناس عالی مدیریت استراتژیک، شایسته‌سالاری در عرصه‌های مدیریتی، مبارزه با مفاسد اقتصادی و آگاه‌سازی و توهم‌زدایی از جامعه نسبت به میزان واقعی درآمدهای کشور را از جمله مهمترین اقدامات اصلاحی مسئولان برای برقراری امنیت نسبی در فضای پسااعتراضات دانست که می‌تواند با بهبود سطح عدالت و کاهش تبعیض، سرمایه اجتماعی را افزایش دهد.

محمدحسن قدیری ابیانه

محمدحسن قدیری ابیانه، کارشناس عالی مدیریت استراتژیک و سفیر پیشین کشورمان در استرالیا و مکزیک، در گفت‌وگو با ایکنا درباره مهمترین اقدامات اصلاحی پس از برقراری نسبی امنیت در کشور بعد از آشوب‌ها و اغتشاشات اخیر به ویژه با توجه به تأکید مقامات عالی کشور مبنی بر ضرورت اصلاح برخی سیاست‌ها و روش‌ها گفت: یکی از اتفاقات در این ایام مسدود شدن واتس‌اپ و اینستاگرام و تقویت پیام‌رسان‌های داخلی بود. در اینجا مسئله مهم تنها کوچ فعالان و استفاده‌کنندگان از فضای مجازی به سمت پیام‌رسان‌های بومی نیست که البته این هم امر خوبی است و باید تقویت شود اما مسئله مهمتر کاهش نفوذ غربی‌ها و صهیونیست‌ها بر فضای اجتماعی و محروم ماندن آنها از رد و بدل شدن اطلاعات در این پیام‌رسان‌های داخلی است که این می‌تواند به افزایش امنیت روانی جامعه کمک کند.

وی افزود: اقدام اصلاحی بعدی در حوزه اقتصاد به ویژه مبارزه با مفاسد اقتصادی، رانتخواری و تبعیض است. مسئله فساد به شدت مردم را آزار می‌دهد و شاید خود مشکلات اقتصادی از قبیل تورم و گرانی به اندازه این تبعیض‌ها و مفاسد کلان مردم را اذیت نکند و نارضایتی آنها را افزایش ندهد.


بیشتر بخوانید:


قدیری ابیانه اظهار کرد: اقدام دیگری که در حوزه اقتصادی باید به سرعت دنبال شود مسئله شفافیت در مسائل مالی است که اتفاقا در حوزه مبارزه با فساد اقتصادی یک امر تعیین‌کننده است. بیت‌المال متعلق به مردم است و مردم حق دارند بدانند چه کسی، به چه میزان و چرا از بیت‌المال برداشت می‌کند. لذا باید میزان حقوق، پاداش و مزایای مسئولان اعم از وزرا و نمایندگان و مدیران ادارات و سازمان‌های دولتی شفاف به مردم اعلام شود و تنها استثنا در این زمینه مربوط به حوزه‌های اطلاعاتی، امنیتی و نظامی است.

توهم‌زدایی از جامعه

این کارشناس عالی مدیریت استراتژیک آگاه‌سازی و توهم‌زدایی از جامعه نسبت به میزان درآمدهای کشور را به منزله یک اقدام اساسی اصلاحی وظیفه نخبگان و رسانه‌ها دانست و گفت: تصور مردم از درآمدهای نفتی و غیر نفتی کشور صدها و هزاران برابر میزان واقعی است و من این را در جلسات مختلف با اقشار مختلف مردم شاهد بوده‌ام و این تصور موجب شده که مردم به این برداشت غلط برسند که حکومت و دولت باید همه نیازهای مردم را برطرف کنند.

قدیری ابیانه درباره نقش تجمل‌گرایی و حقوق‌های نجومی برخی مسئولان و هدررفت منابع و بریز بپاش‌ها در دستگاه‌های دولتی در ایجاد چنین تصوری در مردم گفت: در شکل‌گیری این توهم همه اعم از مسئولان، رسانه‌ها و خود مردم مؤثر هستند و البته هر کدام سهم متفاوتی دارند. اگر درآمدهای نفتی کشور در دوران قبل از تحریم به طور مساوی بین مردم تقسیم می‌شد سهم هر ایرانی ماهانه کمتر از نصف یک بشکه بود که این با تصور مردم فاصله زیادی دارد. این تصور به این مسئله دامن زده که حکومت می‌تواند و باید نیازهای مردم را برطرف کند در حالی که در سایر کشورها این مردم هستند که هزینه‌های دولت را برای ارائه خدمات بهتر به جامعه تأمین می‌کنند؛ البته که باید جلوی اسراف، اتلاف و ریخت و پاش و اشرافی‌گری گرفته شود.

اصلاح فرهنگی در حوزه مصرف و کار

وی ابراز کرد: بنابراین باید این توهم در ذهن مردم را نسبت به درآمدهای دولت اصلاح کنیم تا مردم براساس این تصور، دچار تحلیل‌های غلط نشوند که یکی از آنها این باور عمومی است که بهترین کار تفریح است در حالی که در باور اسلامی بهترین تفریح کار است. تا زمانی که باور مردم این است که بهترین کار تفریح است و از کار کردن به جان کندن و امثال این تعابیر یاد می‌شود، مشکلات اقتصادی رو به تزاید خواهد رفت و حتما باید این فرهنگ اصلاح شود.

سفیر پیشین ایران در استرالیا و مکزیک با اشاره به ضعف شدید در کار تبلیغاتی و اطلاع‌رسانی برای تبیین دستاوردها و پیشرفت‌ها گفت: ما نه تنها نمی‌توانیم داشته‌ها و دستاوردهای خود را به خوبی به مردم ارائه کنیم بلکه واکنش‌های ضعیف و کندی نسبت اخبار کذب دشمنان داریم و همین باعث ایجاد ابهام و سؤال در ذهن مردم شده و انباشت ابهامات به مرور به افزایش ناامیدی در جامعه می‌انجامد. به اعتقاد من باید در کشور و به ویژه برای شرایط بحرانی، یک نیرو و سازمان واکنش سریع رسانه‌ای داشته باشیم تا نه فقط واکنش نشان دهیم بلکه کنشی و تهاجمی هم عمل کنیم و نگذاریم دشمنان مدیریت ذهن و روح و روان جامعه را به دست بگیرند.

فهم درست از عدالت

قدیری ابیانه درباره تأکید چندباره رهبر معظم انقلاب بر عقب‌ماندگی در حوزه عدالت و ضرورت محوریت عدالت در انجام هر اقدام اصلاحی گفت: اول از همه هم مسئولان و هم مردم باید تصور درستی از عدالت داشته باشند تا به رغم ارائه هر خدمتی افراد با مقایسه وضعیت خود با برخی کشورهای منطقه و عربی احساس بی‌عدالتی نکنند. لذا یکی از پیشنهادات من به سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی این است که برای واقعی‌تر شدن ذهنیت و تصور مردم نسبت به درآمدهای کشور، در کنار انتشار لایحه بودجه به شکل همیشگی، بودجه حوزه‌ها و نهادهای مختلف را به ازای هر ایرانی در هر ماه نیز منتشر کنند تا هم توقعات مردم به مرور نسبت به امکانات و منابع کشور منطقی‌تر شده و هم برخی رفتارهای غلط به ویژه در حوزه مصرف اصلاح شود. البته اینها جزو اقدامات اصلاحی زمان‌بر و درازمدت است که نیازمند فرهنگ‌سازی از دوره آموزش کودکان در مدارس با استفاده از کارهای جذاب و ظریف هنری است.

ممنوعیت انتصابات فامیلی 

وی با اشاره به شایسته‌سالاری در عرصه‌های مدیریتی کشور به عنوان یک اقدام اصلاح‌گرایانه جدی و ضروری گفت: این مسئله احساس تبعیض را در جامعه از بین می‌برد و لذا در این راستا باید با مدیران و مقاماتی که بستگان و نزدیکان خود را به سمت‌های مختلف منصوب می‌کند به شدت برخورد شود؛ حتی اگر آن فرد از شایستگی لازم برخوردار باشد باز هم خسارت‌های انتصاب فامیلی بسیار بیشتر از مزایای آن بر سرمایه اجتماعی و اعتماد عمومی است چون همه معتقدند این فرد به واسطه این انتساب فامیلی، نه تخصص و شایستگی، به این سمت رسیده و این جامعه را دچار احساس بی‌عدالتی می‌کند و این احساس در صورت انباشت به نارضایتی، بی‌اعتمادی و اعتراض بینجامد. براین اساس یک سری اقدامات اصلاحی اقتصادی، سیاسی، فرهنگی و رسانه‌ای انجام دهیم که در این میان برخی در کوتاه‌مدت و برخی در بلندمدت قابل انجام و نتیجه دادن است.

 

انتهای پیام
captcha