شکایت علیه رئیس‌جمهور کرواسی به اتهام انکار نسل‌کشی سربرنیتسا
کد خبر: 4097720
تاریخ انتشار : ۱۶ آبان ۱۴۰۱ - ۱۳:۳۸

شکایت علیه رئیس‌جمهور کرواسی به اتهام انکار نسل‌کشی سربرنیتسا

دادستان‌های دولتی بوسنی در حال بررسی شکایتی علیه زوران میلانوویچ، رئیس‌جمهور کرواسی به اتهام انکار نسل‌کشی مسلمانان سربرنیتسا در بوسنی و هرزگوین هستند.

به گزارش ایکنا به نقل از Euracitv، وب‌سایت خبری  Klix.ba گزارش داد این شکایت در دسامبر گذشته توسط انور بیجدیچ از دادستان‌های بوسنی ارائه شد. میلانوویچ تلاش کرده است نسل کشی 1995 در سربرنیتسا را ​​با مقایسه آن با هولوکاست و نسل کشی در رواندا امری نسبی جلوه داده و انکار کند.

دفتر دادستانی به  Klix اعلام کرد: ما در حال کار روی پرونده هستیم، اما در حال حاضر نمی‌توانیم اطلاعات بیشتری را فاش کنیم.

نماینده عالی بین‌المللی بوسنی در ماه جولای قانون جزایی این کشور را اصلاح کرد تا برای کسانی که نسل‌کشی، جنایت علیه بشریت یا جنایت جنگی را علناً موجه دانسته و انکار، تحقیر یا توجیه کنند، مجازات حبس تا پنج سال تعیین کند.

برخی رسانه‌ها گزارش دادند که میلانوویچ، با شرکت در نشست سران کشورهای بالکان غربی در اسلوونی در ماه سپتامبر، گفت که انواع مختلفی از نسل‌کشی وجود دارد، اما سربرنیتسا نسل‌کشی نبود.

این اظهار نظر که دفتر میلانوویچ صحت آن را تکذیب کرد، با اعتراض سیاستمداران بوسنیایی (سیاستمداران مسلمان) مواجه شد.

ارتش صرب‌های بوسنی پس از تسخیر سربرنیتسا - پناهگاه امن تعیین‌شده توسط سازمان ملل - در جولای 1995، بیش از 8000 مرد و پسر مسلمان بوسنیایی را قتل عام کرد که بزرگترین جنایت در اروپا از زمان جنگ جهانی دوم تلقی می‌شود.

انتهای پیام
captcha