کشتار مسلمانان سربنیتسا نسل‌کشی بود
کد خبر: 4070429
تاریخ انتشار : ۲۲ تير ۱۴۰۱ - ۰۱:۱۰
اتحادیه اروپا:

کشتار مسلمانان سربنیتسا نسل‌کشی بود

اتحادیه اروپا در مراسم بزرگداشت بیست و هفتمین سالگرد نسل‌کشی سربنیتسا با تأکید بر شکست و شرمساری اروپا، کشتار مسلمانان سربنیتسا را نسل‌کشی خواند.

به گزارش ایکنا به نقل از النشرة‌،‌ هزاران مسلمان بوسنیایی بیست و هفتمین سالگرد نسل‌کشی سربرنیتسا را گرامی داشتند. مراسم بزرگداشت این کشتار که در قطعنامه  سازمان ملل در سال 2015 به عنوان «نسل‌کشی» توصیف شد، هم‌زمان با دفن  بقایای  50 تن از افرادی است که در گورستان «مرکز یادبود پوتوکاری» شناسایی شدند، جایی که 6671 قربانی در آن دفن شده‌اند.
جوزپ بورل، وزیر امور خارجه اتحادیه اروپا و الیور ورهلی، کمیسر گسترش اتحادیه اروپا در سالگرد این کشتار ضمن تأکید بر ضرورت دفاع از صلح و کرامت انسانی و ارزش‌های جهانی گفتند: «اروپا  در حال حاضر باید بیش از هر زمان دیگری، نسل‌کشی سربرنیتسا را یادآوری کند.»
این دو مقام اروپایی در سخنرانی‌های خود به مناسبت بزرگداشت این کشتار خاطرنشان کردند: اروپا در سربرنیتسا شکست خورده است و ما شرمساریم.
مؤسسه مفقودین بوسنی در بیانیه‌ای اعلام کرد که در سال‌های اخیر به ندرت بقایایی از اسکلت‌ها کشف شده ، در حالی که جستجو برای یافتن اسکلت 1200 قربانی همچنان ادامه دارد.
شایان ذکر است که یگان‌های ارتش صربستان به رهبری راتکو ملادیچ در فاصله 11 تا 22 ژوئیه 1995 در جریان جنگ بوسنی و هرزگوین به تهاجم گسترده‌ای علیه مسلمانان شهر سربرنیتسا اقدام کردند که در نتیجه آن 8372 نفر کشته شدند و بیشتر آن‌ها سالمند و کودک بودند. 
گفتنی است که دادگاه کیفری بین‌المللی یوگسلاوی سابق این جنایت را «نسل‌کشی» خواند.
 این دادگاه در 22 نوامبر 2017، ملادیچ را به حبس ابد  و ارتکاب جنایات جنگی و نسل‌کشی در جریان جنگ بوسنی محکوم کرد.

انتهای پیام
captcha