واکاوی اسلام‌ستیزی در بیست‌وچهارمین کنفرانس وحدت لندن + عکس
کد خبر: 4092623
تاریخ انتشار : ۲۶ مهر ۱۴۰۱ - ۱۰:۱۱

واکاوی اسلام‌ستیزی در بیست‌وچهارمین کنفرانس وحدت لندن + عکس

بیست‌وچهارمین کنفرانس وحدت اسلامی با حضور علما و اندیشمندان شیعه و سنی به همت مرکز اسلامی انگلیس در لندن برگزار شد و در آن اسلام‌ستیزی و مصادیق آن در غرب مورد بررسی قرار گرفت.

به گزارش ایکنا؛ این کنفرانس یکشنبه، 16 اکتبر 2022 برابر با 24 مهرماه در لندن برگزار شد و علما و اندیشمندانی از ‌ایران، اندونزی، بریتانیا، بحرین و پاکستان در آن حضور یافتند. 

بنا به اعلام مرکز اسلامی انگلیس، حجت‌الاسلام والمسلمین سید هاشم موسوی، نماینده ولی فقیه در انگلیس طی سخنانی در این کنفرانس گفت: هدف از ایجاد اختلاف میان مسلمانان، تضعیف قدرت و شکوه جامعه اسلامی است و این اقدام توسط هر کسی صورت بگیرد قطعا خدمت به دشمن است و خواص جامعه اسلامی نباید در این باره سکوت کنند.

رئیس مرکز اسلامی انگلیس افزود: قطعا میان مسلمانان فاصله از جمله فاصله‌های قومی، نژادی و زبانی و حتی اختلاف مذهبی وجود دارد و این امور اهمیتی ندارند، آنچه که مهم است این است که نگذاریم این اختلاف به دعوا و تنازع منجر شود و هوشیاری خواص جامعه اسلامی نسبت به این مهم ضروری است.

حجت‌الاسلام والمسلمین سیدهاشم موسوی با تشریح تاریخچه اسلام‌ستیزی گفت: این واژه به احتمال زیاد در اواخر دهـه ۱۹۸۰ میلادی در انگلیس خلق شد و  یک ترس بی‌پایه و ناسالم از اسلام و مسـلمانان را القا می‌کند.

رئیس مرکز اسلامی انگلیس با اشاره به نگاه منفی تاریخی غرب به اسلام تصریح کرد: براساس پژوهش‌های محققان تاریخی، مبلغان مسیحی از همان ابتدا، اسلام را انحراف و بـدعتی از مسـیحیت می‌دانستند و برای اینكه ذهن مؤمنان مسیحی را به اسلام مخدوش كنند، به سـمت طـرح مسائلی چون گسترش اسلام با شمشیر، قوانین نابرابر درباره زنان و بردگان، احكام خشونت‌آمیـز قصاص، رجم و … رفتند که با كاهش فعالیت‌های مبلغان مسیحی، جای آنها را شـرق شناسـان اروپایی گرفتند در حالی‌که بیشتر شرق‌شناسانی كه به مطالعه اسلام پرداختند نیز نتوانستند با یـك نگـاه بی طرفانه و علمی به اسلام بپردازند و تقریباً تمامی تحقیقات آنها به همان نتایجی رسید كـه پیش‌تر، مبلغان مسیحی به آن رسیده بودند.

کاشت بذر ترس از اسلام در جنگ‌های صلیبی

حجت‌الاسلام و المسلمین موسوی افزو‌د: علاوه بر این تاریخچه، درگیری‌های اسلام وغرب، به ویژه فتوحات ارتش اسلام در اروپـا و تسلط مسلمانان بر شبه جزیره «ایبری» و پیشروی «عبدالرحمان عرب» تا میانه خاک فرانسه و تداوم این دشمنی‌ها با جنگ‌های صلیبی در آستانه قرن دوازدهم، بذر ترس از اسلام و مسـلمانان را در ذهن غربی‌ها كاشت و موجب پرورش گرایش بیمارگونه‌ای شد كـه اکنـون در رابطـه غرب با جهان اسلام، حاكم است.

نماینده ولی فقیه در انگلیس، نشان دادن مخالفت اسلام با تغییرات، نبودن ارزش‌های مشترک میان اسلام و فرهنگ های دیگر، حقیر جلوه‌دادن اسلام در مقابل غرب، بی تمدن و غیر عقلانی و جنسیت گرا دانستن اسلام، خشن و تهدید آمیز دانستن احکام اسلامی، حمایت از تروریسم و عادی نشان دادن دشمنی با مسلمانان را ازجمله عناصر اصلی اسلام هراسی برشمرد و تأکید کرد: با توجه به پیچیدگی ابعاد «اسلام ستیزی» و تبعات منفی و زیانبار آن برای اقلیـت‌هـای مسلمان در غرب، آشناکردن مردم اروپا با اسلام واقعی، فراهم‌کردن زمینه گفت‌وگوی منطقی میان مسلمانان و غربی‌ها، تلاش برای دوری از افراط‌گرایی در جهان اسلام، توجه به استراتژی‌های ارائه شده توسط رهبران خیرخواه کشورهای اسلامی و به ویژه پرهیز از اختلاف میان مسلمانان، امروزه از جمله اقدامات گسترده و ضروری كشورهای اسلامی و سازمان‌های منطقه‌ای و فرامنطقه‌ای اسلامی به شمار می‌رود.

رئیس مرکز اسلامی انگلیس همچنین در پاسخ به سؤالی در بخش پرسش و پاسخ این کنفرانس، مبنی بر مفهوم شیعه انگلیسی و اسلام آمریکایی از جانب رهبر معظم انقلاب اسلامی گفت: رهبر انقلاب اسلامی اخیرا در یکی از سخنرانی‌های خودشان با صراحت منظورشان را از شیعه انگلیسی بیان کردند و فرمودند که شیعه انگلیسی لزوما آن کسی نیست که در انگلیس زندگی می‌کند بلکه ممکن است در خود کشور اسلامی هم باشد.

رئیس مرکز اسلامی انگلیس نقش رسانه‌ها و شبکه‌های اجتماعی را در مقابله با اسلام‌ستیزی بسیار برجسته و تأثیرگذار خواند و افزود: در تاریخ اسلام مطابق آنچه برخی علمای اهل سنت نقل می‌کنند بیش از هفتاد هزار منبر وجود داشت که بالای آن نسبت به امام علی(ع) اسائه ادب می شد و این یک نمونه از فعالیت‌های رسانه ای در قدیم بود که امام علی هراسی را پوشش می‌داد و امروز هم با رسانه‌های جدید به دنبال گسترش اسلام‌هراسی هستند و قطعا رسانه‌ها و شبکه‌های اجتماعی در جامعه اسلامی باید با آنها مقابله کنند.

در این کنفرانس آیت‌الله هادوی تهرانی نیز در سخنانی به صورت برخط، ولادت با سعادت پیامبر عظیم الشان اسلام را فرصت مناسبی برای توجه به مشکلات جهان اسلام مانند اسلام‌ستیزی خواند و گفت: تصویر غلطی که رسانه‌ها از اسلام ترسیم کرده‌اند باید با رسانه‌های خودمان تصحیح شود و با برگشتن به رفتار و اخلاق پیامبر(ص) می توانیم به این هدف مهم برسیم.

این اندیشمند اسلامی اظهار کرد: مراکز اسلامی در کشورهای غیر اسلامی باید بخشی از فعالیت خود را به امور غیرمسلمانان اختصاص دهند تا تصویر غلطی که از اسلام در رسانه‌ها ترسیم شده است، اصلاح کنند.

تبیین مصادیق اسلام‌ستیزی در انگلیس

در ادامه این کنفرانس شیخ محمد عمر رمضان، عضو عالی مجلس جماعت مرکزی اهل سنت انگلستان در سخنانی گفت: اسلام از هر طرف مورد حمله قرار گرفته است که ریشه آن جهل مردم است. مشکلی که خوارج در زمان امام علی(ع) داشتند، امروزه داعشی‌ها دارند.

ایشان با اشاره به مصادیق اسلام‌ستیزی در انگلیس گفت: امروزه می‌خواهند مراکز ذبح شرعی حیوانات را از ما بگیرند و فرهنگ همجنس‌بازی را در بین مردم رواج دهند که از جمله مصادیق اسلام‌ستیزی در این کشور است.

وی افزود: در حین ورود به کشورهای غیر اسلامی، در فرودگاه شاهد اسلام‌ستیزی هستیم زیرا با متوقف کردن ما در فرودگاه، شیعه‌بودن یا سنی‌بودن ما برایشان مهم است.

شیخ محمد عمر رمضان با تأکید بر ضرورت تلاش علمای سنی و شیعه به ویژه دانشگاهیان در مقابله با تفکر اسلام‌ستیزی گفتند: اینکه امروزه به یک مرکز دینی مورد حمایت یک دولت در خارج از این کشور، حمله می‌شود هیچ توجیه و مبنای منطقی ندارد و قطعا این رفتار مصداق دیگری از اسلام‌ستیزی است؛ زیرا مشابه چنین اتفاقی برای غیر مسلمانان نمی‌افتد.

اسلام‌ستیزی جاهلیت است

سعید شهابی اندیشمند شیعه مقیم لندن نیز دیگر سخنران این کنفرانس در سخنانی گفت: بشر در زمینه علم و فناوری دستاوردهای بسیاری داشته و این پیشرفت تکنولوژی در حمله به اسلام هم مشهود است البته به اعتقاد من اسلام‌ستیزی که جنگ‌های صلیبی را هم شامل می شود همان جاهلیت گذشته است که امروزه به صورت مدرن و با تکنولوژی روز به جنگ با اسلام آمده است.

ایشان به تولید اخبار و محتوای فیک یا دروغ برخی رسانه‌ها اشاره کرد و افزود: امروزه اخبار کشته‌سازی در برخی از کشورها با هدف اسلام‌ستیزی تولید می‌شود.

شهابی همچنین به بررسی مفهوم اسلام‌ستیزی از سه منظر پرداخت و گفت: مهم‌ترین محور اسلام ستیزی، حمله به ساحت مقدس پیامبر(ص) از طریق کتاب، نشریات و رسانه است. دومین محور اسلام‌ستیزی، دستورات اسلامی مانند حجاب و سومین محور افراط‌گرایی است.

به گفته سعید شهابی، اسلام‌ستیزی نوعی نژادپرستی است در حالی‌که گفتمان اسلام، مطابق سیره پیامبر اسلام(ص) جهان‌گرایی است.

در ادامه این کنفرانس، شیخ محدث احمد درویش از علمای سنی در اندونزی به صورت برخط درباره فضایل و سیره پیامبر بزرگ اسلام(ص) و اهل بیت(ع) و انتشارات خود سخنرانی کرد.

محمد خالد دیگر عالم سنی مقیم بیرمنگهام نیز در سخنانی به صورت برخط درباره مقابله با اسلام‌ستیزی گفت: بهترین شیوه مقابله با اسلام‌ستیزی، الگوگرفتن از مکارم و سیره اخلاقی پیامبر اسلام(ص) و حفظ وحدت است.

انتهای پیام
captcha