هفته وحدت و همگرایی پیروان ادیان در برابر امپراطوری‌های رسانه‌ای
کد خبر: 4090696
تاریخ انتشار : ۱۸ مهر ۱۴۰۱ - ۱۳:۱۸
یادداشت

هفته وحدت و همگرایی پیروان ادیان در برابر امپراطوری‌های رسانه‌ای

تلاش در جهت همگرایی هر چه بیشتر پیروان ادیان توحیدی و شناخت هر چه بیشتر آموزه‌های وحدت‌آفرین ختم‌المرسلین و تبلیغ درست و دقیق این الگوی بی‌بدیل در زندگی اجتماعی از مهم‌ترین وظایف اندیشمندان مسلمان در عصر فضای مجازی و حاکمیت امپراطوری‌های رسانه‌ای است.

به گزارش ایکنا، مهدی رضا، از کارشناسان مسائل فرهنگی در یادداشتی به مناسبت هفته وحدت نوشت: میلاد با  برکت حضرت ختمی مرتبت محمد مصطفی(ص) و آغاز هفته سراسر برکت و رحمت وحدت اسلامی نمادی بارز در اتحاد و ‌همدلی پیروان مسلمانان شیعه و اهل تسنن در ایران و ایده‌ای عالی در همزیستی مسالمت‌آمیز ادیان الهی در جهان است.

در ایام هفته وحدت و سالگرد میلاد پیامبر گرامی اسلام حضرت محمد(ص) هستیم. پیامبری که منادی وحدت میان مسلمانان و پیروان دیگر ادیان توحیدی بود و همواره بر این نکته تأکید داشت و مسلمانان هم که پیرو آن حضرت هستند باید ضرورت آن را درک کرده و بیش از پیش به دنبال آن باشند.

در میان عوامل تأثیرگذار بر وحدت و یا ایجاد تفرقه میان مسلمانان و پیروان دیگر ادیان الهی  نقش رسانه‌ها را به‌ویژه در جوامع امروزی نمی‌توان نادیده گرفت. چرا که رسانه‌ها اعم از سنتی و جدید و نیز دیداری، شنیداری، نوشتاری، رسانه‌های الکترونیک و دنیای مجازی که چند سالی است به خیل عظیم رسانه‌ها پیوسته‌اند تأثیر بسزایی بر زندگی مردم دارند.

اصولاً دنیای امروز بدون رسانه قابل تصور نیست. بنابراین اثرات آن هم غیر قابل انکار است و صاحبان قدرت و ثروت می‌کوشند براساس منافع خود از آن استفاده کرده و مخاطبان را با خود، دیدگاه‌ها و خواسته‌هایشان همراه سازند.

در بحث وحدت و تفرقه بین مسلمانان هم، رسانه‌ها در گوشه و کنار دنیا فعال هستند و این مسئله وظایف رسانه‌های اسلامی و رسانه‌های کشورهای اسلامی را در تبیین هرچه بیشتر احکام ناب اسلام محمدی و ضرورت وحدت بین مسلمانان سنگین‌تر می‌کند.

تعالیم حیات بخش پیامبر رحمت محمدبن عبدالله در یک وجه اساسی، منادی اتحاد و همدلی پیروان دین حنیف بوده و از وجه دیگر هم به همزیستی مسالمت‌آمیز با پیروان دیگر ادیان به پیروان توصیه می‌کند.

آموزه‌های پیامبر رحمت و کرامت همواره ضامن عزت و اقتدار جامعه اسلامی و خمیرمایه صلح‌دوستی در کنار دیگر ادیان است. موضوعی که سیاستمداران دین‌گریز با شناخت دقیق آن، سعی در افتراق و گسست جوامع اسلامی با تبلیغات دروغین دارند.

تلاش در جهت همگرایی هر چه بیشتر پیروان ادیان توحیدی و شناخت هر چه بیشتر آموزه‌های متعالی و وحدت‌آفرین ختم‌المرسلین و تبلیغ درست و دقیق این الگوی بی‌بدیل در زندگی اجتماعی از مهم‌ترین وظایف اندیشمندان مسلمان در عصر فضای مجازی و حاکمیت امپراطوری‌های رسانه‌ای است.

انتهای پیام
captcha