بیان شفاف دلایل عدم اجرای مصوبات سفر رئیس جمهور
کد خبر: 4082954
تاریخ انتشار : ۱۲ شهريور ۱۴۰۱ - ۲۲:۴۳

بیان شفاف دلایل عدم اجرای مصوبات سفر رئیس جمهور

فرماندار قم گفت: برخی از مصوبات سفر رئیس جمهوری که اجرانشده مشکلات قانونی داشته و دلایل را شفاف به مردم اعلام می‌کنیم، اما از همه ظرفیت‌ها برای رفع مشکلات نیز استفاده می‌شود

عباس ذاکریان، فرماندار قمبه گزارش ایکنا از قم، عباس ذاکریان، فرماندار قم، در گفتگو با خبرنگاران، با گرامیداشت هفته دولت، با اشاره به روند مصوبات سفر ریاست جمهوری به قم اظهار کرد: یکی از مقاصد سفرهای ریاست جمهوری، سفر به قم بود که مصوبات خوبی دنبال به همراه داشت، هرچند عقب‌ماندگی‌های استان قم در عمران و آبادانی بیش از این نیاز به تلاش دارد.

وی افزود: در حدود 2200 میلیارد تومان برای سفر رئیس‌جمهور اعتبار پیش‌بینی شد که تا چند روز قبل 700 میلیارد تومان تخصیص یافت و این مصوبات برای سال 1400 تا 1402 است که امیدواریم با قول مساعد 500 میلیارد تومان تا پایان شهریور تخصیص یابد.

فرماندار قم تصریح کرد: قرار شد تا پایان سال همه اعتبارات اختصاص یابد و دراین‌باره مدیریت استان بسیج شده‌اند تا مجدداً مشکلات احصا شود تا در سفر دوم نیز ره‌آورد خوبی داشته باشیم، البته مصوباتی در این سفر اخذ شد که ارزش ریالی بسیار زیادی داشت.

ذاکریان بیان کرد: در هفته دولت 181 پروژه با اعتباری بالغ‌بر 2200 میلیارد تومان افتتاح شد که بخشی از پروژه‌ها ویژه شهرداری بود و شامل 40 پروژه شهری با اعتبار 1000 میلیارد تومان بوده است.

وی با بیان اینکه در سه بخش شهرستان قم شامل خلجستان و سلفچگان و مرکزی مصوباتی پیگیری شد، ابراز کرد: در این خصوص دو بخش خلجستان و مرکزی شاهد دو سفر استاندار برای پیگیری مصوبات بوده و دراین‌باره تصمیمات خوبی گرفته شد.

فرماندار قم با تأکید بر اینکه در بخش مرکزی 76 مصوبه داشتیم که 39 مورد آن اجراشده و 17 مورد در دست اقدام است و 20 مورد مقدمات را می‌گذراند، ادامه داد: همچنین در خلجستان 25 مصوبه داشته‌ایم که 12 مورداجراشده و 12 مورد در دست اقدام است.

وی اظهار کرد: سلفچگان نیز 67 مصوبه داشته که 23 مورد آن اجراشده و 41 مورد در دست اقدام است و سه مورد اقدام نشده، در مجموع 168 مصوبه برای این سه بخش داشته‌ایم که 74 مورداجرا شد و 70 مصوبه در دست اقدام بوده و 24 مصوبه هنوز اجرایی نشده است.

ذاکریان با اشاره به اینکه برخی از مصوبات که اجرانشده مشکلات قانونی داشته و دلایل را شفاف به مردم اعلام می‌کنیم، اما از همه ظرفیت‌ها برای رفع مشکلات نیز استفاده می‌شود گفت: در بخش مرکزی بازنگری طرح هادی مبارک‌آباد در دست اقدام قرار گرفت که مشکلی چندساله برای الحاق اراضی اطراف روستا به شمار می‌رفت و با بازنگری مشکلات قابل‌توجهی از ساکنین حل می‌شود.

فرماندار قم بیان کرد: الحاق کارگاه‌ها و واحدهای درودگری در اطراف روستای لنگرود نیز در دستور کار گرفت، از طرفی با اقدامات مؤثر اختلاف چندین ساله بین اهالی روستای کوه سفید و معدن در این منطقه رفع شد.

وی ادامه داد: آب‌رسانی به 12 روستای دهستان قمرود با همراهی آب و فاضلاب و تخصیص اعتبارات و تحقق نهضت ملی مسکن در قنوات با آغاز مجتمع 60 واحدی و رایزنی در اخذ زمین بیشتر از دیگر اقدامات در هفته دولت است.

ذاکریان اضافه کرد: خلجستان، پرترددترین جاده‌ها را دارد و تصادفاتی در سه‌راهی باغ یک داشتیم که نقاط حادثه‌خیز شناسایی و احداث زیرگذر در جهت کاهش تصادفات در دستور کار قرار گرفت.

وی ادامه داد: تعریض محور دستجرد با اعتبارات تخصیص‌یافته و تعیین تکلیف پروژه‌های نیمه‌کاره بخشی از اقدامات است، در حال حاضر 95 درصد جمعیت قم، شهری است و بودجه روستاها کاهش‌یافته و اصلاح این بحث نیاز به قانون دارد.

فرماندار قم ابراز کرد: دراین‌باره رایزنی‌هایی انجام‌شده تا در قانون بودجه سال آینده این موضوع اصلاح شود و بودجه خوبی برای روستا در نظر بگیریم تا بتوانیم مهاجرت معکوسی را با توسعه روستاها شکل بگیریم.

وی اظهار کرد: یکی از مشکلات کشور و کلان‌شهرها حمل‌ونقل عمومی است، دراین‌باره دو دغدغه جدی در مورد مترو و منوریل وجود داشت که در سفر ریاست جمهوری تعیین تکلیف شد.

ذاکریان گفت: در تأمین ناوگان مترو از چین قرار شد 80 واگن به متروی قم اختصاص یابد اما عملیاتی نشد، اگر برای تست فاز یک مترو تأمین ناوگان شود، این بخش راه‌اندازی می‌شود.

وی در مورد تأمین اتوبوس افزود: بین سال 96 تا 1400 حدود 150 دستگاه اتوبوس نو خریداری و حدود 100 اتوبوس بازسازی اساسی شد، با توجه به تحریم‌ها با مشکلاتی برخوردیم و چاره‌ای جز نوسازی اتوبوس‌ها نداشتیم، دراین‌باره 150 دستگاه اتوبوس نو خریداری‌شده و در اختیار شهروندان قرار گرفته است.

فرماندار قم بیان کرد: 100 دستگاه اتوبوس بازسازی‌شده به همراه اتوبوس‌های خریداری‌شده250 دستگاه اتوبوس می‌شود و در سفر دوم ریاست جمهوری رایزنی برای خرید 200 دستگاه اتوبوس دیگر در دستور کار قرار دارد.

وی با اشاره به دیگر پروژه‌ها گفت: در سلفچگان ساماندهی سایت دفن پسماند صنعتی معروف به 18 هکتاری در دستور کار قرار گرفت، همچنین بهسازی ورودی اصلی روستای قلعه چم با 3 میلیارد تومان اعتبار و بهسازی روستای عنایت بیک با وسعت 800 مترمربع و 7 و نیم میلیارد تومان اعتبار و حل مشکل 20 هکتاری شهر سلفچگان ازجمله این پروژه‌هاست.

ذاکریان اظهار کرد: بوم‌گردی یکی از ظرفیت‌های مهم در روستاهاست که در جهت توسعه از محل تبصره 16 و 18 مبالغ خوبی در وام‌های ارزان اختصاص‌یافته است.

وی ابراز کرد: قم در توسعه صنعت کفش جایگاه خوبی دارد و 70 درصد از کفش صادراتی ایران از قم است که در مشاغل خرد و خانگی مؤثر است و موردحمایت قرار می‌گیرد.

ذاکریان در مورد ساماندهی ریل‌های متروکه گفت: 7 کیلومتر کنار بلوار امام رضا(ع) ریل متروکه رهاشده بود و 8 کیلومتر ریل از ایستگاه مرکزی تا ایستگاه جمکران وجود دارد که هیچ قطاری از آن عبور نمی‌کند، یکی از خواسته‌های طولانی‌مدت مردم جمع‌آوری ریل‌ها بود که با همت مجموعه مدیریت استان جز مصوبات قرار گرفت و شهرداری پای‌کار آمد.

فرماندار قم افزود: 8 کیلومتر ریل موازات امام رضا(ع) جمع‌آوری شد و حذف ریل از پشت مصلی تا تقاطع هنرستان شروع‌شده و تا جمکران جمع‌آوری می‌شود، در روستاها جاذبه‌های متعددی داریم و امکانات باید به سمت مهاجرت معکوس برود.

وی در مورد تمهیدات لازم در اربعین و حضور زائرین در قم یادآور شد: زائران از کشورهای شرقی و برخی از استان‌ها حضور چندروزه در قم خواهند داشت و ستاد استانی اربعین بحث‌های اصلی اسکان زائران را به عهده دارد و تمرکز اصلی روی جمکران است و مصلی قدس و مساجد و تکایا نیز آماده می‌شوند.

انتهای پیام
captcha