قرارگاه فرهنگی خادمیاران مهدوی؛ آیین‌نامه‌ای که تصویب نشد
کد خبر: 4064510
تاریخ انتشار : ۲۵ خرداد ۱۴۰۱ - ۱۸:۳۳
در شورای سیاستگذاری مهدویت مطرح شد؛

قرارگاه فرهنگی خادمیاران مهدوی؛ آیین‌نامه‌ای که تصویب نشد

جلسه شورای سیاستگذاری مهدویت استان قم امروز 25 خردادماه تشکیل شد اما تصویب آیین‌نامه قرارگاه فرهنگی خادمیاران مهدوی به علت بهره‌مندی از ظرفیت‌های پژوهشگران و صاحب‌نظران حوزه مهدویت که جای خالی آن‌ها در جلسه مشهود بود، به جلسات آینده موکول شد.

جلسه شورای سیاستگذاری مهدویت استان قمبه گزارش ایکنا از قم، جلسه شورای سیاستگذاری مهدویت استان قم با حضور ایت‌الله حسینی بوشهری رئیس جامعه مدرسین حوزه علمیه و امام جمعه قم، سیدمحمدتقی شاهچراغی استاندار قم و جمعی اعضای شورای سیاستگذاری امروز ۲۵خردادماه در جامعه مدرسین حوزه علمیه قم برگزار شد.

آیین‌نامه قرارگاه فرهنگی خادمیاران موعود محور اصلی این جلسه شورای سیاستگذاری بود که با موضوع سازماندهی نهادهای فرهنگی و خدماتی در راستای ارائه خدمات اجتماعی، فرهنگی، معرفتی و معیشتی به مردم با رویکرد آموزشی، فرهنگی و خدماتی در دستور کار قرار گرفته است.

ترویج فرهنگ و سبک زندگی مهدویت در سطح جامعه و ایجاد محبت و مودت نسبت به امام حی هدف کلی این قرارگاه و شناسایی و سازماندهی و انسجام نیروهای فعال مهدوی و هم‌افزایی بین آنها، ایجاد وحدت رویه و همسوسازی فعالیت‌های مهدوی، تسهیل آموزش معارف مهدویت برای آحاد مردم و پیشگیری از گسترش انحرافات مهدویت و مدعیان دروغین در جامعه برخی دیگر از اهداف این قرارگاه به شمار می‌رود.

در ابتدای این جلسه، آیت‌الله حسینی بوشهری، امام جمعه قم با اشاره به اینکه بزرگترین سرمایه ما، محبت قلبی به اهل بیت(ع) است،بیان کرد: مهدویت در جامعه ما دچار انحرافاتی می‌شود و قداست جایگاه باعث می‌شود که افراد طمع کنند و در نتیجه از عدم آگاهی جامعه سوء استفاده لازم را ببرند، فرق هم نمی‌کند گاهی در قالب مردان ، گاهی در قالب زنان ، مدعیانی پیدا می‌شوند و انحرافاتی در جامعه بروز پیدا می‌کند.

وی اظهار کرد: در آیه «وعد الله الذين آمنوا منکم و عملوا الصالحات ليستخلفنهم في الأرض كما استخلف الذين من قبلهم و ليمكنن لهم دينهم الذي ارتضى لهم و ليبدلتهم من بعد خوفهم أمنا»؛ «يعبدوننی»، یعنی خداپرستی و دینداری با استخلاف از ارض و حاکمیت در زمین است. یعنی حکومت در کنار عبودیت و بندگی یعنی دین در کنار سیاست است و این نکته‌ای است که از آیه استفاده می‌شود.

حسینی بوشهری ادامه داد :اینهایی که مدعی جدایی دین از سیاست‌اند بدانند که این آیه به خوبی می‌گوید حکومتی سر کار خواهد آمد که در کنارش عبودیت و بندگی و دینداری است یعنی پیوند بین حکومت و سیاست در این آیه به خوبی کاملا استفاده می‌شود اما عده‌ای دیگر این موضوع را منحرف می‌کنند.

وی اظهار کرد: در همین رژیم صهیونیستی مراکز مهمی درست کردند برای اینکه راجع به شیعه بررسی کنند لذا گفته بودند عاشورا خطر بزرگی بود و گذشت ولی خطر اصلی و نهایی مسئله ظهور و مهدویت است و جزء برنامه‌هایی است که آنها دارند، این‌ها می‌خواهند به نظر خودشان افکار عمومی را به گونه‌ای طراحی کنند و جهت دهند، همان تعبیری که رهبر فرزانه انقلاب‌مان در رابطه با ادراک شناختی مطرح کردند.

حسینی بوشهری افزود: شما سابقه این کسانی که جریان یمانی را مطرح می‌کنند نگاه می‌کنید، می‌بینند افرادی متدین، مومن، خداشناس و با سواد احیاناً تعدادی از آنها اما در این دام افتادند به خاطر آن جاذبه‌ای که بحث مهدویت دارد و اینها به بعضی از روایات استناد می‌کنند‌.

وی اظهار کرد: لذا مسئله مهدویت و انتظار یک امتحان بزرگی است و اینکه در روایات ما وارد شده حفظ دین در آخر الزمان مثل اینکه آتشی که در کف دست می‌گذارد که اگر آن را تحمل کرد، دین‌داری را می‌تواند تحمل کند، به خاطر سختی کار است.

وی تصریح کرد: مهدویت جدای از نظام اسلامی و دفاع از نظام اسلامی و جدای از دفاع از ولایت فقیه و ولی فقیه نیست؛ اینها یک مجموعه به هم پیوسته‌اند چون مشروعیت ولی فقیه به مشروعیت و حجت بودن امام زمان(عج) هست ما اگر این پیوند را برقرار نکنیم، نمی‌توانیم این راه را تا عصر ظهور ادامه بدهیم.

ضرورت اجرای آموزه‌های مهدوی در آموزش و پرورش 

سیدمحمدتقی شاهچراغی، استاندار قم در این جلسه نیز با اشاره به ضرورت پای کارآمدن آموزش و پرورش استان در اشاعه فرهنگ مهدوی، بیان کرد: بسیاری از آسیب‌های اجتماعی و فرهنگی که متوجه دانش‌آموزان و خانواده‌هایشان است، با بهره‌گیری از آموزه‌های مهدوی برطرف می‌شود، اما متاسفانه از این ظرفیت به درستی استفاده نمی‌کنیم.

وی تصریح کرد: سه روز از سال تحصیلی دانش‌آموز بر اساس برنامه‌های انجام شده در حرم مطهر حضرت معصومه(س)، مسجد مقدس جمکران و گلزارشهدای قم می‌گذرد اما این کافی نیست.

جای خالی نمایشگاه‌های مهدویت در مسجد مقدس جمکران

در ادامه نیز، حجت‌الاسلام احمدی، معاون فرهنگی آستان مقدس حرم مطهر بانوی کرامت بیان کرد: برپایی نمایشگاه‌هایی با موضوع مهدویت سبب آشنایی بسیاری از جوانان و اقشار مختلف مردم با آموزه‌های مهدوی و الزامات جامعه مهدوی می‌شود.

وی تصریح کرد: متولیان امر در مسجد مقدس جمکران که پایگاه مهدویت محسوب می‌شود برای برپایی یک نمایشگاه مفهمومی در این آستان مقدس اقدام کنند و این یکی از راهکارهای موثر جهت آشنایی و مانوس شدن جوانان با ولی عصر(عج) است.

عدم حضور معاون فرهنگی مسجد مقدس جمکران در شورای مهدویت

در ادامه نیز حجت‌الاسلام شهیدی، مدیر بنیاد فرهنگی حضرت مهدی موعود(عج) و دبیر شورای سیاستگذاری مهدویت، حجت‌الاسلام والمسلمین عسکر دیرباز رئیس دانشگاه قم، حجت‌الاسلام والمسلمین روحانی رئیس کانون مساجد استان نیز در این جلسه به ایراد سخنانی پیرامون طرح‌های فرهنگی، آموزشی و پژوهشی در قرارگاه خادمیاران مهدوی پرداختند.

همچنین حجت‌الاسلام یاسین‌آبادی معاون فرهنگی مسجد مقدس جمکران نیز علی‌‍رغم دعوت در جلسه حضور نداشت.

آیین‌نامه‌ای که تصویب نشد

در پایان نیز و به اتفاق جمیع حاضران در جلسه، تصویب آیین‌نامه قرارگاه فرهنگی خادمیاران مهدوی به علت بهره‌مندی از ظرفیت‌های پژوهشگران و صاحب‌نظران حوزه مهدویت که جای خالی آن‌ها در جلسه مشهود بود، به جلسات آینده موکول شد.

انتهای پیام
captcha