منادیان مهدویت در جامعه تشتت ایجاد نکنند
کد خبر: 4064499
تاریخ انتشار : ۲۵ خرداد ۱۴۰۱ - ۱۸:۲۳

منادیان مهدویت در جامعه تشتت ایجاد نکنند

امام جمعه قم گفت: اینکه مردم یک سخنی از اینجا بشنوند یک سخنی از جای دیگر، از یک منظر دیگر و یک نگاه دیگر البته نمی‌خواهیم جلوگیری کنیم اشکال ندارد صداهای مختلف منادی مهدویت باشند، ولی صداهایی که در افکار عمومی جامعه ایجاد تشتت نکنند. اگر ایجاد تشتت کردند ما در نتیجه آن نفع لازم را نخواهیم برد.

حسینی بوشهریبه گزارش ایکنا از قم، آیت‌الله سیدهاشم حسینی بوشهری، امام جمعه قم در جلسه شورای سیاستگذاری مهدویت استان که امروز ۲۵ خردادماه در جامعه مدرسین حوزه علمیه قم برگزار شد، با اشاره به اینکه بزرگترین سرمایه ما، محبت قلبی به اهل بیت(ع) است، بیان کرد: یک امر قدسی بخاطر ارادت ویژه و قلبی دین‌داران به آن موضوع موردتوجه قرار می‌گیرد از طرفی دیگر به علت اینکه کانون توجه همگان است دچار انحرافاتی نیز می‌شود.

وی با اشاره به اینکه ما مواردی را داشتیم که مدعی الوهيت بودند و مدتی هم در زندان بودند یا مدعی پیغمبری شدند که در زندان بودند، ادامه داد: اینها به خاطر قداست جایگاه است، قداست جایگاه باعث می‌شود که افراد طمع کنند و در نتیجه از عدم آگاهی جامعه سوء‌استفاده لازم را ببرند.

وی افزود: قداست جایگاه فرق هم نمی‌کند گاهی در مردان، گاهی در زنان، مدعیانی پیدا می‌شوند و انحرافاتی در جامعه بروز پیدا می‌کند،آن هم از رهگذر یک امر مقدس؛ تا اندازه زیادی همین بحث مهدویت در جامعه ما انحراف پیدا می‌کند.

حسینی بوشهری تصریح کرد: این به خاطر آن جایگاه قدسی این مسئله هست که افراد طمع‌کار احساس می‌کنند از این فرصت می‌توانند استفاده کنند و در نتیجه عده‌ای را در یک دام گرفتار کنند لذا در طول تاریخ مربوط به زمان ما هم نیست یعنی در عصر خلفای عباسی اگر یک کسی اسمش «مهدی» بود بلافاصله عده‌ای جمع می‌شدند می‌گفتند: «همین امام زمان است»

وی افزود: از امام صادق(ع) سوال می‌کنند: «آیا این مهدی مورد نظر شما متولد شده یا متولد نشده؟» امام صادق می‌فرمود: «نه ، لو ادركته لخدمته ایام حیاتی»؛ اگر منِ امام صادق(ع)، امام زمان(عج) را درک کنم و به محضر او برسم، تا زنده‌ام خدمتگذار او خواهم بود.»

حسینی بوشهری گفت: این جایگاه امام زمان(عج) آن هم از کلام نورانی امام صادق(ع) است؛ امام صادق(ع) و امام زمان(عج) حجت خدا هستند، ولی نقش امام زمان(عج) در اجرای عدالت «يملأ الله به الارض عدلا و قسطا» است که راجع به ائمه دیگر ما این تعبیر را نداریم.

وی ادامه داد: البته در عصر خودشان تلاش کردند اما این که یک حرکت جهانی بخواهند ایجاد کنند بر اساس روایات ما و تعبیراتی که در آیات ما وارد شده، دین واحد و امنیت در جامعه حاکم شود؛ «من خوفهم أمنا» و«ليمكنن لهم دينهم الذي ارتضى لهم»، این همان رضایتی است که در رابطه با ولایت امیرالمومنین(ع) هست: «اليوم أكملت لکم دینکم و اتممت علیکم نعمتی و رضیت لكم الإسلام دينا»، یعنی نشان می‌دهد دین اسلام جهانی است و همان که در آغاز بعد از پیغمبر بود و مسئله ولایت امیر المومنین(ع) بوده؛ اینجا هم در آیه‌ای که مربوط به امام زمان(عج) است همین مسئله دین مورد رضایت و پسند خدا در عرصه جهانی حاکم خواهد شد.

وی بیان کرد: در آیه « وعد الله الذين آمنوا منکم و عملوا الصالحات ليستخلفنهم في الأرض كما استخلف الذين من قبلهم و ليمكنن لهم دينهم الذي ارتضى لهم و ليبدلتهم من بعد خوفهم أمنا»؛ «يعبدوننی» یعنی خدا پرستی و دینداری با استخلاف از ارض و حاکمیت در زمین است، یعنی حکومت در کنار عبودیت و بندگی یعنی دین در کنار سیاست است؛ این نکته‌ای است که از آیه استفاده می‌شود.

امام جمعه قم اظهار کرد: افرادی که مدعی جدایی دین از سیاست‌اند این آیه به خوبی می‌گوید حکومتی سر کار خواهد آمد که در کنارش عبودیت و بندگی و دینداری است یعنی پیوند بین حکومت و سیاست در این آیه به خوبی کاملا استفاده می‌شود؛ بنابراین این امر مقدس در زمان ما مورد طمع دشمنان قرار گرفته و ما به تجربه دیده‌ایم چه آن روزی که بهائیت راه انداختند و بابیت راه انداختند و یا فرقه‌های دیگر راه انداختند، پشت صحنه کارگردانانی داشتند و چهره‌هایی را به میدان فرستادند و گاهی خود اینها هم متوجه نبودند که آبشخور این قصه از کجاست.

وی اضافه کرد: یعنی ظاهر قضایا را دیدند و تکیه به بعضی از روایات کردند، تکیه به بعضی مسائل کردند و در قالب دینداری مسائلی را این چنین مطرح کردند، ولی طراحان واقعی و صحنه‌گردان قصه هدفی را تعقیب کردند چون مهدی‌هراسی امروز در دنیا نهادینه شده است؛ روایاتی که ما داریم آنها بیش از ما مطالعه می‌کنند آنها اندیشکده و پژوهشکده درست کردند.

حسینی بوشهری اظهار کرد: در همین رژیم صهیونیستی مراکز مهمی درست کردند برای اینکه راجع به شیعه بررسی کنند لذا گفته بودند عاشورا خطر بزرگی بود و گذشت ولی خطر اصلی و نهایی مسئله ظهور و مهدویت است و جزء برنامه‌هایی است که آنها دارند، این‌ها می‌خواهند به نظر خودشان افکار عمومی را به گونه‌ای طراحی کنند و جهت دهند، همان تعبیری که رهبر فرزانه انقلاب‌مان در رابطه با ادراک شناختی مطرح کردند.

وی ادامه داد: يعنی بالاخره شناخت افراد و نگاه افراد را عوض کنند و در مسئولان ما در بعضی از زمان‌ها اشتباه محاسباتی ایجاد کنند و در نتیجه مسیر به مسیر دیگری ختم شود، آنها دنبال این قصه هستند فضا را آن گونه که می‌خواهند طراحی کنند منتها در قالب آدم‌هایی که متدین هستند.

حسینی بوشهری افزود: شما سابقه این کسانی که جریان یمانی را مطرح می‌کنند نگاه می‌کنید، می‌بینند افرادی متدین، مومن، خداشناس و با سواد در این دام افتادند به خاطر آن جاذبه‌ای که بحث مهدویت دارد و اینها به بعضی از روایات استناد می‌کنند‌.

وی ادامه داد: لذا مسئله مهدویت و انتظار یک امتحان بزرگی است و اینکه در روایات ما وارد شده حفظ دین در آخر الزمان مثل اینکه آتشی که در کف دست می‌گذارد که اگر آن را تحمل کرد، دین‌داری را می‌تواند تحمل کند، به خاطر سختی کار است.

حسینی بوشهری با اشاره به اینکه وسوسه‌ها، مشکلات و سختی‌هایی پیش می‌آید که افراد ناامید و مأیوس می‌شوند و لذا جریان انتظار و امید در مقابل یأس است ، اضافه کرد: موقعی که بشر به یأس و ناامیدی می‌رسد، پای انتظار مطرح می‌شود و آن آینده دور را نگریستن و از وضع موجود رضایت کامل نداشتن و به آینده‌ای پر رونق که عدالت در آنجا متجلی شود و زمینه‌های زندگی‌ که سعادت انسان در آن متجلی شود که این فلسفه انتظار است.

وی گفت: لذا انتظار به عنوان یک عمل است و من معتقدم این جلسه‌ای که ما امروز در محضر شریف شما بزرگواران هستیم، باید اسمش را جلسه انتظار بگذاریم و جلسه تجلیل از دست‌اندرکاران عزیزمان در بنیاد فرهنگی مهدی موعود(عج) من معتقدم باید جهت‌گیری این مجموعه‌های پراکنده‌ای که در بحث مهدویت کار می‌کنند واحد باشد.

امام جمعه قم گفت: اینکه مردم یک سخنی از اینجا بشنوند یک سخنی از جای دیگر، از یک منظر دیگر و یک نگاه دیگر البته نمی‌خواهیم جلوگیری کنیم اشکال ندارد صداهای مختلف منادی مهدویت باشند، ولی صداهایی که در افکار عمومی جامعه ایجاد تشتت نکنند. اگر ایجاد تشتت کردند ما نفع لازم را نخواهیم برد.

وی ادامه داد: من معتقدم عزیزان یک پیش‌نویس تهیه کنند و سیاست‌هایی که در رابطه با مسئله مهدویت و گسترش فرهنگ مهدویت در جامعه ما هست را جمع‌آوری کنند، با توجه به فرمایش رهبر معظم انقلاب پیرامون جهاد تبیین که بحمد الله دستاورد خوبی است باید در همه عرصه‌ها از آن استفاده بکنیم.

حسینی بوشهری با اشاره به اینکه یکی از جهاتی که به خوبی می‌تواند برای ما در سایه رسیدن به آن افقی که در گام دوم مطرح شده یعنی ظهور حضرت مطرح شود و هم در رابطه با انقلاب مسئله تمدن‌سازی است، بیان کرد: اساسا انقلاب و ولایت فقیه ریشه در مهدویت دارد و در نتیجه پایان کار هم با ظهور مهدویت است؛ یعنی ما که از مهدویت دفاع می‌کنیم،با تمام وجود از انقلاب‌مان و از ولایت فقیه دفاع می‌کنیم و این از مسائل ضروری دست اندرکاران نظام است.

وی در پایان تصریح کرد: مهدویت جدای از نظام اسلامی و دفاع از نظام اسلامی و جدای از دفاع از ولایت فقیه و ولی فقیه نیست، اینها یک مجموعه به هم پیوسته‌ هستند؛ چون مشروعیت ولی فقیه به مشروعیت و حجت بودن امام زمان(عج) است ما اگر این پیوند را برقرار نکنیم، نمی‌توانیم این راه را تا عصر ظهور ادامه بدهیم .

انتهای پیام
captcha