پنجمین جلسه تفسیر سوره حجرات در کرمان برگزار شد
کد خبر: 4052998
تاریخ انتشار : ۰۷ ارديبهشت ۱۴۰۱ - ۱۳:۳۴

پنجمین جلسه تفسیر سوره حجرات در کرمان برگزار شد

پنجمین جلسه از سلسله جلسات تفسیر سوره حجرات به مناسبت ماه مبارک رمضان با حضور رئیس و کارکنان جهاددانشگاهی کرمان و همزمان به صورت وبینار برگزار شد.

جلسه  تفسیر سوره حجرات در جهاد دانشگاهی کرمان

به گزارش ایکنا از کرمان، پنجمین جلسه از سلسله جلسات تفسیر سوره حجرات به مناسبت ماه مبارک رمضان با حضور رئیس و کارکنان جهاد دانشگاهی کرمان امروز، ۷ اردیبهشت‌ماه، در سالن شهید کاظمی دفتر مرکزی جهاددانشگاهی استان و همزمان به صورت وبینار برگزار شد.

حجت‌الاسلام حسن عامری، رابط نهاد رهبری در دانشگاه علمی کاربردی استان در این جلسه به تفسیر آیه «يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا إِنْ جَاءَكُمْ فَاسِقٌ بِنَبَإٍ فَتَبَيَّنُوا أَنْ تُصِيبُوا قَوْمًا بِجَهَالَةٍ فَتُصْبِحُوا عَلَىٰ مَا فَعَلْتُمْ نَادِمِينَ: ای مؤمنان، هر گاه فاسقی خبری برای شما آورد تحقیق کنید، مبادا از روی نادانی به قومی رنجی رسانید و سخت از کار خود پشیمان گردید»(حجرات/۶) پرداخت و گفت: انسان اگر واژه‌هایی مثل قیام به حق، حامی حق و حق گویی را در مسیر زندگی خود الگو قرار دهد می‌تواند یک انسان موفق باشد.

حجت‌الاسلام عامری در ادامه به بیان خصایص امام علی(ع) پرداخت و افزود: امام علی(ع) در مواضع خود پایدار بود و مشکلات را به جان و دل می‌خرید. سنبل ارزش‌ها و مبرا از نقص‌ها بود. اگر به کسی ستم می‌شد ستم‌دیده را عزت می‌کرد و مدافع حقوق مستضعفان بود.

وی افزود: مطیع بودن در برابر فرمان خدا، راست‌گویی، پایداری در دین، مد نظر داشتن مصالح اسلام و پایبندی به عهد الهی از جمله ویژگی‌هایی است که در حکومت امام علی(ع) به چشم می‌خورد و از ویژگی‌های شخصیتی ایشان است.

عامری در تفسیر آیه «يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا اجْتَنِبُوا كَثِيرًا مِنَ الظَّنِّ إِنَّ بَعْضَ الظَّنِّ إِثْمٌ وَلَا تَجَسَّسُوا وَلَا يَغْتَبْ بَعْضُكُمْ بَعْضًا أَيُحِبُّ أَحَدُكُمْ أَنْ يَأْكُلَ لَحْمَ أَخِيهِ مَيْتًا فَكَرِهْتُمُوهُ وَاتَّقُوا اللَّهَ إِنَّ اللَّهَ تَوَّابٌ رَحِيمٌ: ای اهل ایمان، از بسیار پندارها در حق یکدیگر اجتناب کنید که برخی ظنّ و پندارها معصیت است و نیز هرگز (از حال درونی هم) تجسس مکنید و...»(حجرات/۱۲) گفت: در این آیه تجسس در امور دیگران حرام شده است.

رابط نهاد رهبری در دانشگاه علمی کاربردی استان با طرح این سؤال که آیا می‌شود تحقیق و تفحص هم حرام باشد و هم واجب، گفت: پاسخ این است که تجسس درباره رفتار شخصی مردم که ربطی به مسائل اجتماعی ندارد حرام است، اما اگر موردی مربوط به جامعه باشد تجسس واجب است زیرا اگر به دلیل احترام به فرد، تحقیق و بررسی انجام نشود ممکن است جامعه در معرض فتنه و آشوب قرار بگیرد.

 

انتهای پیام
captcha