تمدن نوین اسلامی به رهبری ایران محقق می‌شود
کد خبر: 4052521
تاریخ انتشار : ۰۶ ارديبهشت ۱۴۰۱ - ۰۰:۴۹
در نشست تخصصی تمسک به قرآن مطرح شد؛

تمدن نوین اسلامی به رهبری ایران محقق می‌شود

سخنرانان در نشست تخصصی بخش بین‌الملل بیست و نهمین نمایشگاه قرآن کریم با تأکید بر اینکه ایران تمدن نوین اسلامی را محقق می‌کند، گفت: امام خامنه‌ای قرآن را در تمام ابعاد حیات جامعه اسلامی ایران زنده نگاه داشته است.

تمدن نوین اسلامی به رهبری ایران محقق می‌شود

به گزارش ایکنا، نشست تخصصی «تمسک به قرآن، رمز وحدت و عزت» شامگاه دوشنبه بیست و سوم ماه مبارک رمضان در بیست و نهمین نمایشگاه بین‌الملل قرآن کریم به صورت حضوری و مجازی برگزار شد.

حجت‌الاسلام والمسلمین حمید شهریاری، دبیر کل مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی و ماموستا شیخ عزیز بابایی، امام جمعه اهل سنت مسجد صادقیه تهران و شیخ ماهر حمود، دبیر کل اتحادیه جهانی علمای مقاومت و عفت شریعتی، نماینده مجلس شورای اسلامی در این نشست به ایراد سخنان خود پرداختند.

ماموستا شیخ عزیز بابایی، امام جمعه اهل سنت صادقیه تهران با بیان اینکه دشمنان قرآن در طی قرن‌های بیست و بیست و یکم برای حذف قرآن از صحنه روزگار تمام تلاش خود را به کار گرفتند، گفت: آنها می‌خواهند به حداقلی استفاده از قرآن در حیات جامعه اسلامی اکتفا شود و آن را تنها در مراسم‌های عزا و .... به کار گیرند.

تمدن نوین اسلامی به رهبری ایران محقق می‌شود

شیخ بابایی با اشاره به تمام تلاش‌های امام خمینی(ره) و امام خامنه‌ای(مدظله‌العالی) برای ناکام گذاشتن این نقشه دشمنان گفت: آنها تأکید کردند که این تمسک به قرآن است که عزت می‌آورد، وحدت می‌آورد و همه چیز را در دنیا و آخرت برای ما مسلمانان رقم می‌زند.

جمهوری اسلامی ایران، دولت قرآنی و حکومت قرآنی 

این امام جماعت اهل سنت با اشاره به اشعاری به زبان فارسی از اقبال لاهوری، فیلسوف و متفکر مسلمان پاکستانی درباره لزوم تمسک مسلمانان به قرآن کریم گفت: اقبال می‌گوید بدون تمسک به قرآن کریم، وحدت و پیروزی حاصل نمی‌شود.

شیخ بابایی با بیان اینکه جمهوری اسلامی ایران دولت قرآنی و حکومت قرآنی است، گفت: برپایی نمایشگاه قرآن، تشکیل رادیو قرآن تلویزیون قرآنی همگی از نشانه‌های اهمیت جمهوری اسلامی به پیاده شدن قرآن در جامعه ایرانیان مسلمان است.

او در ادامه با بیان اینکه به قول اقبال اختلاف در درون امت اسلامی حیات آن را نابود می‌کند، گفت: راه نجات از فتنه‌های عصر حاضر و فتنه صهیونیسم در وحدت است وگرنه همین صهیونیسم به ما می‌خندد.

شیخ بابایی افزود: اقبال نقطه ضعف برخی مسلمانان را در این می‌بیند که از قرآن کریم رسم و آئینش را نمی‌گیرند، و پیامبر در وجود آنها زنده نیست و از همین رو تنها راه حیات واقعی را در تمسک به قرآن کتاب الهی می‌داند و در ادامه می‌گوید که حیدر کرار و امام حسین(ع) هم قدرت خود را از قرآن کریم گرفتند. او نسخه آرامش مسلمانان را هم قرآن می‌داند و بر مشارکت زنان برای تربیت فرزندان قرآنی تأکید می‌کند.

او در پایان سخنان خود تأکید کرد: امروز امام خامنه‌ای و امثال او در جوامع اسلامی کم نیستند که با کلام، شعر، نثر و هر اقدام خود در مسیر صیانت از قرآن و عمل به آن گام‌های بزرگی برداشته‌اند.

در ادامه حافظ سعید رضا بغدادی، استاد علوم قرآنی از کشور پاکستان با اشاره به اینکه عصر حاضر عصر مملو از فتنه و چالش‌های مختلف است، گفت: امروز کافران با اندیشه‌های گمراه کننده خود در صدد نابودی اسلام و قرآن هستند.

تمدن نوین اسلامی به رهبری ایران محقق می‌شود

وی دلیل تفرقه امت اسلام را در دور شدن از قرآن کریم خواند و افزود: اعجاز قرآن کریم در این است که همه مسلمانان شرق و غرب آن را به یک شکل حفظ و قرائت می‌کنند ‌و هیچ تحریفی در قرآن کریم وجود ندارد. پس چرا وقتی قرآن کانون واحدی برای مسلمانان است و مفهوم وحدت اسلامی در قرآن آمده ما مسلمانان متحد نیستیم.

این شخصیت پاکستانی در ادامه به کلید واژه‌هایی که در قرآن کریم درباره لزوم وحدت آمده است، اشاره کرد و نمونه‌های آن را امت واحده، تمسک به حبل الله، اصلاح ذات البین و بعضهم اولیاء البعض خواند.

او هم در ادامه به شعری از اقبال لاهوری اشاره کرد که در آن می‌گوید: ای امت اسلامی نفع و ضرر، پیامبر، دین، ایمان، قبله، خدا، و قرآن همه شما یکی است پس چرا امت واحده نباشید.

سعید رضا بغدادی در پایان تأکید کرد: پیام من این است که ای مسلمانان اگر پیشرفت، شکوفایی، ترقی امت اسلامی و نفع خود را می‌خواهید باید به قرآن و عترت و اهل بیت(ع) متمسک شوید.

اقتدار ایران آینه تمام‌نمای جهان اسلام است

عفت شریعتی، نماینده مجلس شورای اسلامی ایران هم در سخنانی نمایشگاه قرآن کریم را آینه تمام‌نمای عظمت قرآن کریم و سنت پیامبر عظیم‌الشأن خواند و گفت: همه بر آنیم در مسیر قرآن و عترت باشیم.

تمدن نوین اسلامی به رهبری ایران محقق می‌شود

او با بیان اینکه خداوند وظایف مسلمانان را در آیات ابتدایی سوره بقره آورده است، گفت: خداوند می‌فرماید که سعادتمندی دو دنیا در عمل به قرآن کریم است.

شریعتی گفت: از وظایف بزرگ جامعه اسلامی در جهان اسلام و بشریت همگام و همسو شدن در تحقق اهداف جهان اسلام است باید تفرقه‌ها را کنار و همدلی را افزایش دهند و قرآن راه را مشخص می‌کند.

او با تأکید بر اینکه امروز جهان اسلام به سوی عظمت پیش می‌رود، گفت: ایران مشعل‌دار اقتدار، قدرت و عظمت جهان اسلام است.

نماینده مجلس، ایران را متحول کننده سیر تکاملی جهان اسلام خواند و گفت: امروز ما به سوی تحقق تمدن نوین جهان اسلام حرکت می‌کنیم و عظمت و اقتدار ایران آینه تمام‌نمای جهان اسلام است. امروز کشورهای اسلامی در پناه اخوت و مهربانی معنوی همسو هستند.

شریعتی گفت: تمام تلاش‌های نظام سلطه برای به عقب راندن اسلام با تمسک به قران و در پناه مقام عظمای ولایت ناکام خواهد ماند.

او تحقق تمدن نوین اسلامی را در گرو همکاری زنان و مردان در کنار یکدیکر دانست و گفت: قرآن بین زن و مرد در انجام عمل صالح فرقی نگذاشته است.

شریعتی در پایان گفت: امروز ایران وحدت، اخوت و مهربانی را در سراسر کشور به نمایش گذاشته است. تا الگویی برای جهانیان باشد.

شیخ ماهر حمود، دبیر کل اتحادیه جهانی علمای مقاومت هم طی نطقی با اشاره به اینکه خیلی از کشورهای اسلامی به چاپ و نشر قرآن کریم و هدیه کردن آن اهمیت زیادی می‌دهند اما پای عمل کردن آنها به قرآن فلج است، گفت: چیزی که نیاز است عمل به معانی قرآن کریم است.

تمدن نوین اسلامی به رهبری ایران محقق می‌شود

او با اشاره به مقاومت یک تنه ملت بی‌پناه و بی‌سلاح فلسطین در برابر حملات نظامیان صهیونیست در این ماه مبارک رمضان گفت: خیلی از مسلمانان و حکام اسلامی گویی فلسطین را به فراموشی سپرده‌اند.

شیخ حمود، فلسطین و مسجد‌الاقصی را نشانه‌ای از قرآن کریم خواند و گفت: امروز سازشگران با رژیم صهیونیستی، قرآن و دین خود را به بهای ارزانی فروختند.

او مقاومت فلسطین، لبنان، سوریه، ایران را نبرد قرآن با تورات تحریف شده و استکبار و صهیونیسم خواند.

تکفیر و اسناد به شرک یکی از حربه‌های دشمنان است

حجت‌الاسلام والمسلمین حمید شهریاری، دبیر کل مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی هم با بیان اینکه باید برای رفع شائبه‌های دشمنان در تکفیری خواندن شیعیان تلاش شود، گفت: تکفیر و اسناد به شرک یکی از حربه‌های دشمنان است.

او با درخواست از عده‌ای از تکفیری‌ها در ایجاد جنگ بین امت اسلامی گفت: ما مسلمانان نباید در زمین دشمن بازی کنیم.

او دلیل توسل شیعیان به پیامبر و اهل بیت(ع) را اخذ اذن آنها از خداوند متعال خواند و گفت: با این حساب ما شیعیان از شرک خارجیم.

شهریاری با اشاره به آیاتی از قرآن کریم که در آن به اذن پروردگار به پیامبران اشاره شده است، گفـت: اگر آنهایی که تکفیر می‌کنند در قرآن دقیق می‌شدند و تفکر می‌کردند، تکفیر وجود نداشت.

تمدن نوین اسلامی به رهبری ایران محقق می‌شود

حجت‌الاسلام شهریاری افزود: اگر مسلمانان معیار حل اختلاف را قرآن قرار دهند، فوراً زبان به تکفیر نمی‌گشودند. نباید با استناد به شرک در درون جامعه اسلامی موجبات نفاق و نقض وحدت را فراهم کنیم بلکه باید با کشف هر آنچه باعث شکسته شدن وحدت شده است برای رفع آن تلاش کنیم.

انتهای پیام
captcha