وانگ یی: چین کنار مردم فلسطین ایستاده است
کد خبر: 4044614
تاریخ انتشار : ۰۲ فروردين ۱۴۰۱ - ۲۱:۵۹

وانگ یی: چین کنار مردم فلسطین ایستاده است

وزیر امور خارجه چین گفت که کشورش همچنان قاطعانه در کنار مردم فلسطین خواهد ایستاد و از برگزاری زودهنگام کنفرانس بین‌المللی صلح بر اساس راه حل دو کشوری حمایت می‌کند.

به گزارش ایکنا به نقل از CGTN، وانگ یی، وزیر امور خارجه چین طی سخنانی در چهل و هشتمین نشست وزیران امور خارجه کشورهای عضو سازمان همکاری اسلامی در اسلام ‌آباد از کشورهای اسلامی خواست تا برای حفظ حقوق و منافع مشروع کشورهای در حال توسعه، قاطعانه از یکدیگر حمایت کنند.

وزیر امور خارجه چین با اشاره به اینکه تمدن چین و تمدن اسلامی هر دو از تمدن‌های باستانی و با نفوذ جهانی هستند، گفت: دوستی، جریان اصلی روابط بین دو طرف (چین و کشورهای اسلامی) بوده و برابری، تعامل متقابل و برد-برد هدف اصلی همکاری طرفین است.

وانگ یی که برای نخستین بار و به دعوت سازمان همکاری اسلامی در نشست اسلام‌آباد شرکت کرده است، در ادامه سخنانش گفت: این دعوت نشان دهنده تمایل صادقانه چین و کشورهای اسلامی برای تقویت مبادلات و همکاری بوده و مطمئناً روابط بین دو طرف را به سطح جدیدی ارتقا خواهد داد.

وی افزود: چین و کشورهای اسلامی در مسیر دوستی و همکاری برد-برد حرکت می‌کنند که نمونه خوبی برای تقویت نوع جدیدی از روابط بین‌الملل و ارائه تجربیات مفید در مورد نحوه تعامل کشورها و تمدن‌های مختلف است؛ در میان جهانی متلاطم و در حال تغییر، چین مایل است با کشورهای اسلامی برای حمایت از چندجانبه گرایی واقعی، حفاظت از اهداف و اصول منشور سازمان ملل متحد، حفظ نظام بین‌المللی با مرکزیت سازمان ملل متحد و در مسیر جوان سازی ملی همکاری کند.

وی از دو طرف خواست که قاطعانه از یکدیگر در حفاظت از حاکمیت، استقلال و تمامیت ارضی خود حمایت کنند و افزود: چین و کشورهای اسلامی باید در توسعه شریک بوده و در برابر همه‌گیری کووید-19 متحد شوند.

وزیر خارجه چین همچنین از کشورهای اسلامی برای حل مسائلی مانند فلسطین، افغانستان و اوکراین حمایت کرد.

وانگ با اشاره به مسئله فلسطین گفت: چین همچنان قاطعانه در کنار مردم فلسطین خواهد ایستاد و از برگزاری زودهنگام کنفرانس بین‌المللی صلح بر اساس راه حل دو کشوری حمایت می‌کند.

وانگ یی: چین کنار مردم فلسطین ایستاده است

وی در مورد مسئله افغانستان گفت که طرف چینی به انتخاب مردم افغانستان احترام می‌گذارد و از افغانستان در دستیابی به حکومت‌داری فراگیر و مدیریت صحیح حمایت می‌کند.

در مورد بحران اوکراین، وانگ بار دیگر تأکید کرد که چین از روسیه و اوکراین برای ادامه گفت‌وگوهایی که منجر به صلح می‌شود، دفاع می‌کند.

وانگ افزود که کشورهای اسلامی باید کلید حفظ ثبات و ترویج صلح را محکم در دستان خود نگه دارند و خواستار حمایت از ارزش‌های مشترک انسانی، صلح، توسعه، برابری، عدالت، دموکراسی و آزادی شد.

وانگ همچنین مخالفت جدی خود را با ترسیم خطوط ایدئولوژیک، مفهوم «برتری فرهنگی» یا نظریه «برخورد تمدن‌ها» ابراز کرد.

وی بر تلاش برای تعمیق همکاری در زمینه مبارزه با تروریسم و ​​افراط گرایی تأکید کرد و گفت که دو طرف باید «استانداردهای دوگانه» را در مبارزه با تروریسم رد کرده و با پیوند دادن تروریسم به ملیت‌ها و مذاهب خاص مخالفت کنند.

وانگ خاطرنشان کرد: تاریخ ثابت کرده و خواهد کرد که چین دوست و شریک صادق کشورهای اسلامی است و آماده همکاری با آنها برای انجام تلاش‌های بی‌وقفه برای ساختن جامعه‌ای با آینده مشترک است.

وزیر امور خارجه عراق: موضع عراق در رابطه با فلسطین تغییری نکرده است

وزیر امور خارجه عراق هم که برای شرکت در نشست وزیران خارجه کشورهای اسلامی به پاکستان سفر کرده است، طی سخنانی در این نشست ضمن تأکید بر کوشش برای برقراری روابط دوستانه با کشورهای جهان از ابتکار عمل کشورش برای کاهش اختلافات منطقه ای خبر داد.

فواد حسین، افزود: پیروزی عراق بر تروریسم داعش هویت متکثر و دموکراسی در عراق را به همگان ثابت کرد.

وی گفت که پس از این پیروزی تاریخی بر داعش، عراق و جهان امن‌تر شده‌اند و باید همگان برای مبارزه با همه انواع تبعیض تلاش کنند.

وزیر امور خارجه عراق تأکید کرد که دولت عراق بازسازی شهرهای آزادشده از چنگ داعش و بازگشت آوارگان را در رأس اولویت‌های خود قرار داده است.

وانگ یی: چین کنار مردم فلسطین ایستاده است

وی از کشورهای جهان به سبب همکاری با عراق در بازپس‌گیری آثار تاریخی این کشور قدردانی کرد.

وزیر خارجه عراق تأکید کرد که دولت این کشور برای برقراری روابط دوستانه و متوازن با کشورهای جهان تلاش می‌کند و عراق ابتکار عمل‌های بسیاری برای کاهش اختلافات و حل مشکلات میان کشورهای عضو سازمان همکاری اسلامی ارائه کرده است.

وی همچنین بر موضع ثابت و همیشگی عراق در قبال مسئله فلسطین تأکید کرد.

چهل و هشتمین نشست وزیران امور خارجه کشورهای عضو سازمان همکاری اسلامی، امروز، دوم فروردین ماه، در اسلام‌آباد آغاز به کار کرد.

انتهای پیام
captcha