نگاهی به مهم‌ترین رویداد‌های قرآنی جهان در سال 1400
کد خبر: 4043369
تاریخ انتشار : ۲۹ اسفند ۱۴۰۰ - ۰۸:۲۴

نگاهی به مهم‌ترین رویداد‌های قرآنی جهان در سال 1400

سال 1400 با همه فراز و نشیب‌هایی که داشت به پایان رسید و در این سال هم به مانند سال‌های گذشته فعالیت‌های دینی و قرآنی با هدف توسعه و ترویج فرهنگ قرآنی در نقاط مختلف جهان انجام شد.

به گزارش ایکنا،در این گزارش صرف نظر از برنامه‌های روتین کشورهای مختلف جهان در حوزه فعالیت‌های قرآنی همچون مسابقات بین‌المللی قرآن، نگاهی کرده‌ایم به تازه‌های قرآنی و تجربه برگزاری نخستین رویدادهای قرآنی در نقاط مختلف جهان در سالی که گذشت.

طلاب آفریقایی و دریافت 700 هزار نسخه قرآن

قاره آفریقا با وجود اینکه جمعیت قابل توجهی از مسلمانان جهان را در خود جای داده اما همواره از نبود امکانات و دسترسی به آموزش مناسب در حوزه آموزش و ترویج قرآن محروم بوده است. این موضوع اهمیت توزیع کتب و تجهیزات آموزش قرآن را بیش از پیش برجسته می‌کند.

نگاهی به مهمترین رویداد‌های قرآنی سال 1400

در میان اخبار قرآنی در آفریقا خبر اهدای هزاران نسخه قرآن به طلاب آفریقایی جلب قابل توجه است؛ جمعیت کمک بشردوستانه و خیریه ترکیه از توزیع بیش از ۷۰۰ هزار نسخه قرآن در میان طلاب علوم دینی قاره آفریقا از سال ۲۰۱۷ تاکنون خبر داد؛ این جمعیت ۷۲۲ هزار و ۹۹۹ نسخه قرآن و ۲۴۲ هزار و ۴۵۰ نسخه سوره یاسین را از سال ۲۰۱۷ تاکنون در آفریقا توزیع کرده است.

کشف تلاوت‌های منتشر نشده قاری مطرح مصری

در کنار اهمیت آموزش قرآن، موضوع تلاوت قرآن از جمله مسائل مهم است؛ یکی از برجسته‌ترین قاریان قرآن، شیخ محمد رفعت است که از وی به عنوان یکی از بزرگترین قاریان قرآن مصر در قرن ۱۹ میلادی نام می‌برند؛ وی در ۱۰ سالگی کل قرآن را حفظ کرد و از ۱۵ سالگی قاری مسجد فاضل باشا در قاهره بود. رفعت در سال ۱۹۳۴ به عنوان نخستین قاری رادیو مصر در این رسانه شروع به تلاوت کرد؛ شیخ محمد رفعت در سال ۱۹۵۰ درگذشت.

نگاهی به مهمترین رویداد‌های قرآنی سال 1400

نوه محمد رفعت، قاری مشهور مصری از اهدای ۳۰ ساعت از تلاوت‌های پخش نشده این قاری مشهور از سوی یکی از دوستان و علاقه‌مندان وی خبر داد.

هناء حسین رفعت، نوه استاد محمد رفعت گفت: یکی از مریدان و علاقه‌مندان به استاد رفعت ۳۰ ساعت از تلاوت‌های زیبای شیخ را که بر روی «صفحه گرامافون» ضبط شده بود، به خانواده وی تحویل داد.

صفحه‌های گرامافون اهدایی حاوی تلاوت‌های استاد رفعت در مسجد «فاضل باشا» است؛ مسجدی که استاد هر جمعه در آنجا قرآن تلاوت می‌کرد.

انتشار لوح فشرده تلاوت قرآن قاری برجسته عراقی

لوح فشرده تلاوت تجویدی کل قرآن به صوت رافع العامری، قاری برجسته عراقی در آستان مقدس کاظمین تولید شد.

نگاهی به مهمترین رویداد‌های قرآنی سال 1400

طرح ضبط قرائت تجویدی کل قرآن ۶ ماه به طول انجامید و دارای ۱۲۰ تلاوت است که هر قرائت تقریبا ۳۰ دقیقه زمان برده است.

این تلاوت به روایت «حفص از عاصم» ضبط شده و مطابق با ختم‌های تجویدی انجام شده در جهان اسلام است.

انتشار ختم کامل قرآن قاریان مطرح بحرینی

سه ختم کامل صوتی قرآن با صدای «انس عیسی العمادی»، «علی صلاح علی عمر» و «عمر محمد مظفر» از قاریان برجسته بحرینی به روایت «حفص از عاصم» ضبط شده و از سوی برخی کمیته‌های بازنگری از جمله کمیته بازنگری قرآن الازهر مورد بررسی و بازبینی قرار گرفته‌ است.

نمایش قرآن‌هایی با ۷۵۰ سال قدمت در نمایشگاه قرآنی ایران و پاکستان

برپایی نمایشگاه رمضانیه «نسخ خطی قرآن كریم» به همت رایزنی فرهنگی ایران از اقدامات برجسته‌ای بود که در ماه رمضان برای  ترویج فرهنگ قرآنی در پاکستان انجام شد؛ این نمایشگاه با مشاركت خانه فرهنگ ایران در راولپندی، شورای هنری این شهر و مركز تحقیقات فارسی ایران و پاکستان برگزار شد.

در مرکز تحقیقات فارسی ایران و پاکستان بیش از ۶۰۰ نسخه خطی قرآن کریم وجود دارد و می‌توانیم ادعا کنیم که این تعداد آثار قرآنی کم‌نظیر و یا بی‌نظیر است ولی به دلیل محدودیت فضا امکان عرضه همه آن‌ها میسر نبود و در این نمایشگاه صرفاً ۴۱ نسخه منتخب از این نسخ برای اولین بار به نمایش گذاشته شد.

موزه ستارگان تلاوت قرآن در پایتخت جدید مصر

قرار است نخستین موزه آثار مربوط به ستارگان تلاوت در مصر در راستای سیاست‌های جدید دولت در این کشور ساخته شود.

این موزه در پایتخت اداری جدید مصر ساخته خواهد شد و شامل آثار جمع‌آوری شده از قاریان و ستارگان تلاوت در مصر خواهد بود.

این موزه نخستین موزه در نوع خود بوده و قرار است آثار منسوب به پیامبر(ص) که در مسجد «الحسین» قاهره موجود است نیز به این مکان منتقل شود.

جایزه جهانی 114 برای برترین فعالیت‌های قرآنی شیعیان

نخستین دوره «جایزه جهانی۱۱۴» ویژه انتخاب برترین فعالیت‌های قرآنی پیروان اهل بیت(ع) برگزار شد.

مجمع جهانی اهل بیت(ع) نخستین جشنواره بین‌المللی و جایزه جهانی ۱۱۴ را که برگرفته از تعداد سوره‌های قرآن است، در میان مراکز، مبلغان و فعالان قرآنی غیرایرانی پیرو اهل بیت(ع) بدون محدودیت در جنسیت و سن در اقصی نقاط جهان، تابستان 1400 برگزار کرد و تولید محصولات هنری ـ رسانه‌ای، توزیع و پخش آنها و فعالیت‌های تبلیغی ـ ترویجی از بخش‌های مختلف این رویداد بود.

نگاهی به مهمترین رویداد‌های قرآنی سال 1400

حسین اسدی، رئیس هیئت داوری جایزه جهانی ۱۱۴ در مراسم اختتامیه نخستین دوره این جایزه که در سالن کنفرانس مجمع جهانی اهل بیت(ع) در قم به صورت مجازی برگزار شد، اظهار کرد: در طی برگزاری اولین دوره «جایزه جهانی ۱۱۴» دیدیم که دریایی از استعداد در پیروان اهل بیت(ع) وجود دارد.

برگزاری مسابقات قرآن کشورهای همسود

نخستین مسابقات قرآن کشورهای مستقل همسود(C.I.S) به همت اداره دینی مسلمانان قرقیزستان در پاییز 1400 در این کشور برگزار شد.

اداره دینی مسلمانان قرقیزستان نخستین مسابقات سراسری قرآن را در این کشور با نام «بهار قرآن» برگزار کرد و حفظ کل قرآن با تلاوت و تجوید، حفظ ۲۰ جزء قرآن با تلاوت و تجوید و حفظ ۱۰ جزء قرآن با تلاوت و تجوید از رشته‌های این رقابت بود.

اتحادیه کشورهای مستقل همسود یا کشورهای مستقل مشترک‌المنافع(C.I.S) در سال ۱۹۹۱ از سوی روسیه و ۱۱ جمهوری دیگر که در گذشته بخشی از اتحاد جماهیر شوروی بودند تشکیل شد؛ مرکز اصلی اتحادیه در مینسک، پایتخت بلاروس است.

قاریان ایرانی؛ مهمان مساجد هند 

دو تن از قاریان ایرانی با حضور در محافل و مساجد مسلمانان هند به تلاوت قرآن در این محافل پرداختند.

محمد حسین سعیدیان و معتز آقایی از قاریان بین‌المللی قرآن در بیست و دومین مسابقات سراسری قرآن کریم در دهلی داوری کردند.

سعیدیان در بخش قرائت و معتز آقایی در بخش حفظ به عنوان داور قرآنی بر این رقابت‌ها نظارت داشتند و این دو علاوه بر اجرای برنامه در رایزنی فرهنگی ایران در دهلی‌نو، در برخی محافل و مساجد مسلمانان آیاتی از قرآن را تلاوت کرده و به اجرای برنامه پرداختند.

موزه اردن و میزبانی از کوچک‌ترین قرآن چاپی جهان

کوچک‌ترین قرآن چاپی جهان به طول ۲,۵ و عرض ۱.۵ سانتیمتر در موزه شخصی یک مجموعه‌دار اردنی با نام «ابراهیم احمد نوّار» نگهداری می‌شود.

ابراهیم احمد نوار در این باره گفت: کارشناسان و متخصصان پس از بازدید از این قرآن، اعلام کردند که این نسخه، کوچکترین قرآن چاپی جهان محسوب می‌شود.

نگاهی به مهمترین رویداد‌های قرآنی سال 1400

این نسخه قرآن که تاریخ چاپ آن مشخص نیست، دربردارنده تمامی سوره‌های قرآن همراه با فهرست، صفحات ظریف و دارای تذهیب است و خطوط آن تنها از طریق یک ذره‌بین میکروسکوپی قابل خواندن است.

برخی از کارشناسان قدمت این نسخه چاپی قرآن را بیش از ۱۰۰ سال تخمین زده‌اند که چاپ آن به اوایل قرن بیستم میلادی برمی‌گردد.

اجرای بزرگ‌ترین طرح سراسری آموزش قرآن در عراق

مجمع علمی قرآنی آستان مقدس حضرت عباس(ع) بزرگ‌ترین طرح سراسری آموزش تخصصی قرآن کریم را با حضور دانشجویانی از سراسر عراق در کربلای معلی به اجرا گذاشت.

مؤسسه قرآن کریم مجمع علمی قرآنی آستان مقدس حضرت ابوالفضل العباس(ع) پروژه قرآنی تخصصی الکفیل را در سطح ملی و با مشارکت ۲۶۹ قرآن‌آموز از کربلای معلی و دیگر استان‌های عراق اجرا کرد.

این طرح، بزرگ‌ترین طرح آموزشی قرآن کریم آستان مقدس حضرت عباس(ع) خوانده شده که شامل جلسات فشرده احکام تلاوت وتجوید، وقف وابتداء، علوم قرآن و شیوه‌های تدریس است.

زندگی قاریان مصری بر صفحه تلویزیون

شبکه ماهواره‌ای «اقرأ» با تولید برنامه‌ای به نام «سفیران فوق‌العاده» داستان‌ زندگی قاریان مصری را برای علاقمندان روی آنتن برد.

سفیران فوق‌العاده را «راضی سعید»، فعال رسانه‌‌ای مصر تهیه کرده و خود او مجری برنامه است، این برنامه در روزهای اعلام‌شده میزبان مشهورترین قاریان قرآن مصر است و در گفت‌و‌گو با آنان مهم‌ترین وقایع زندگی شخصی و حکایت انس آنان با قرآن کریم را برای مخاطبان بازگو می‌شود.

شیخ محمود طبلاوی، احمد نعینع، محمد محمود عصفور، شیخ قطب الطویل، محمود الخشت، شیخ محمد السید ضیف، عبدالفتاح طاروطی، محمد بسیونی و شیخ طه النعمانی از جمله قاریانی هستند که در این برنامه حضور یافته و داستان زندگی قرآنی آنان برای مخاطبان اقرأ روی آنتن رفته است.

نمایش قرآن بریل در نمایشگاه بین‌المللی کتاب قاهره

مركز اسلامی الأزهر نسخه آزمایشی قرآن «بریل» این مرکز ویژه روشندلان و افراد کم‌بینا را در پنجاه و سومین نمایشگاه بین‌المللی کتاب قاهره به نمایش گذاشت.

این نسخه با توجه به این که دربردارنده رسم‌الخط آیات قرآن در کنار خط بریل است، در نوع خود بی‌نظیر است و نوعی حسن همکاری اجتماعی میان افراد بینا و روشندل در حفظ و قرائت قرآن ایجاد می‌کند.

نگاهی به مهمترین رویداد‌های قرآنی سال 1400

از ویژگی‌های قرآن‌های چاپ‌شده به خط بریل این است که همچون قرآن‌های معمولی در حجم کوچک چاپ نمی‌شود، زیرا خط بریل به فضای بیشتر و کاغذ مخصوص و ضخیم‌تری نیاز دارد، به طوری که نقطه‌ها واضح و برجسته باشد تا به‌راحتی با نوک انگشتان قابل خواندن باشد.

انتهای پیام
captcha