بررسی پیشرفت چاپ قرآن به خط بریل در الجزایر
کد خبر: 4118321
تاریخ انتشار : ۱۰ بهمن ۱۴۰۱ - ۱۳:۴۰

بررسی پیشرفت چاپ قرآن به خط بریل در الجزایر

طی نشستی در سطح وزیران الجزایر، آخرین مراحل از پیشرفت طرح چاپ قرآن به خط بریل بررسی و تمهیداتی به منظور تسریع در اجرای این طرح اتخاذ شد.

به گزارش ایکنا به نقل از الشروق، در نشستی که با حضور عبدالحکیم بلعبد، وزیر آموزش‌وپرورش؛ یوسف بلمهدی، وزیر امور مذهبی و یاسین مرابی، وزیر آموزش فنی و حرفه‌ای برگزار شد؛ این وزیران آخرین مراحل پیشرفت چاپ قرآن کریم به خط بریل را بررسی کردند.

در بیانیه‌ای که از سوی وزارت آموزش‌وپرورش الجزایر انتشار یافته، تصریح شده است: این جلسه به پیگیری روند پیشرفت چاپ قرآن کریم با استفاده از فناوری خط بریل اختصاص داشت. این طرح از سوی عبدالمجید تبون در جلسه کابینه به تاریخ 10 آوریل سال 2022 پیشنهاد شد و طی آن تبون به دولت دستور داد به سرعت در راستای ارتقای چاپ با خط بریل، برای رده نابینایان در سطح ملی، جهان عرب، آفریقا و حتی در سطح بین‌المللی حرکت کرده و چاپ قرآن کریم و احادیث نبوی به این خط را آغاز کرده و به سرانجام برسانند.

وزارت آموزش‌وپرورش الجزایر در این بیانیه از تلاش‌ همه‌ کسانی که در این کار سهیم بودند، به ویژه اقدامات وزارت امور مذهبی و اوقاف تشکر و قدردانی کرد.

در این نشست همچنین دستورات لازم به کمیته فنی مربوطه برای تعیین مهلت چاپ و کنترل توان دفتر ملی انتشارات مدارس جهت چاپ قرآن به تعداد کافی با استفاده از فناوری بریل صادر شد.

علاوه بر این از کمیته فنی خواسته شد تا با تعیین جدول زمانی دقیقی تا زمان چاپ نهایی قرآن کریم مهلت اجرا و وظایف تمام بخش‌های دخیل در این طرح، تعیین شود.

وزیر امور دینی و اوقاف نیز به نوبه خود از وزارت آموزش‌وپرورش به دلیل کار عظیمی که برای به سرانجام رساندن این طرح انجام می‌دهد قدردانی کرد.

در نهایت بازرس کل وزارت آموزش‌وپرورش الجزایر موظف شد تا روند پیشرفت کار کمیته فنی را روزانه پیگیری و کنترل کند و پیشرفت روزانه این روند را به اطلاع وزیر برساند.

گسترش چاپ قرآن کریم به خط بریل تأثیر گسترده‌ای در زمینه ارتباط نابینایان در جهان اسلام با قرآن کریم داشته است. به دلیل کمبود امکانات و نقص فناوری‌ها تا قرن حاضر ارتباط نابینایان با قرآن کریم تنها از راه استماع و حفظ آن بود، با این حال جهان اسلام همواره شاهد حضور حافظان و قاریان بزرگی از میان نابینایان بوده است.

انتهای پیام
captcha