شکل‌گیری مفهوم عظمت، انسان را خداخواه می‌کند
کد خبر: 4002527
تاریخ انتشار : ۱۳ مهر ۱۴۰۰ - ۱۱:۲۲
احمدرضا اخوت:

شکل‌گیری مفهوم عظمت، انسان را خداخواه می‌کند

مدیر مجمع مدارس دانشجویی قرآن و عترت دانشگاه تهران با بیان اینکه تا وقتی مفهوم عظمت در ذهن انسان شکل نگیرد نمی‌تواند خداخواه شود، گفت: همانطور که در مورد مفهوم عزت ‌هم همین‌طور است، اگر چیزی که بزرگ است، بزرگ ندانیم، مجبوریم چیزی که بزرگ نیست، بزرگ بدانیم.

به گزارش خبرنگار ایکنا، مراسم عزاداری روزهای آخر ماه صفر با موضوع مقدمات توحید و خداشناسی شب گذشته، 12 مهرماه با محوریت سوره‌‌های مبارکه فاطر و یس از سوی مجمع مدارس دانشجویی قرآن و عترت دانشگاه تهران به کلام احمدرضا اخوت، استاد دانشگاه تهران و پژوهشگر قرآنی برگزار ‌شد.

مدیر مجمع مدارس دانشجویی قرآن و عترت دانشگاه تهران، در ابتدا با بیان اینکه ورود به بحث توحید، یک سری مقدمات نیاز دارد، گفت: اولین مقدمه با استفاده از سوره مبارکه فاطر مطرح می‌شود، خلاصه‌اش این بود که تا فردی خداطلب نباشد، خداشناس نمی‌شود. خداشناسی به این معنا که کتاب بخوانیم نیست.


بیشتر ببینید:


وی افزود: برای اینکه انسان خدا را بخواهد اولین چیزی که باید در خود فعال کند، عزت‌خواهی است. انسانی که عزت‌خواه است به طور طبیعی به سمت خدا می‌رود و اگر کسی اهل ذلت باشد به طور طبیعی نور فطرتش خاموش می‌شود و برایش خداشناسی موضوعیت پیدا نمی‌کند.

این مدرس قرآن بیان کرد: برای اینکه انسان عزت‌طلب باشد باید بین نامساوی‌ها تمایز قائل شود، تا فردی نتواند بین خوب و بد بودن و اینکه خوبی با بدی مساوی نیست، تمایز قائل شود، عزت‌طلب نمی‌شود. وقتی سوره فاطر را می‌خوانیم چند بحث خیلی مهم مطرح می‌شود یکی رحمت است و اینکه به انسان رحمت وارد شود یا نشود. رحمت چیزی است که به انسان نور و طراوت می‌بخشد. دیگری رزق است. دیگری وعده است، انسان زندگی‌ای می‌کند که نتایجش برای بعد است. همچنین یکی از مواردی که خیلی اهمیت دارد خود زندگی و حیات است.

سوره‌های یس و فاطر؛ دروازه ورود به توحید

وی ادامه داد: اگر کسی نسخه سیر و سلوک خواست یکی از مواردی که قلب انسان را روشن می‌کند ،سوره یس است. روی تلاوت این سوره مداومت داشته باشید، حتی اگر فرصت خواندن کل سوره را نداشتید چند آیه اول و آخر را بخوانید، در روایتی نقل می‌شود که اهل بهشت با هم به زبان سوره یس و طه صحبت می‌کنند. این سوره مطالب گویا، روان و عجیب زیادی دارد. سوره یس بعد از سوره فاطر است و این دو سوره خیلی با هم ارتباط دارند، سوره فاطر خیلی شبیه به حضرت صدیقه طاهره(س) است. سوره یس شبیه به رسول الله(ص) است، مطالبی که در آن‌هاست به قرائنی ارتباط با این حضرات پیدا می‌کنند. اینها جزء سوره‌هایی است که انسان باید برای ورود به توحید مطالعه کند.

اخوت اظهار کرد: برای بعضی از افراد انذار دادن و ندادن مساوی شده، کمال و ضد کمال مساوی است. کار خوب و بد موضوعیت ندارد. اینها دچار سد هستند و نامساوی‌شان تبدیل به مساوی شده است؛ یک نفر بگوید خدا نیست، می‌گوید نیست، بگوید خدا هست، می‌گوید هست. تنفس در فضای اسلامی برایش موضوعیت ندارد. کفر و اسلام برایش مساوی است و هر جا زندگی کند برایش فرق ندارد و این یعنی قلبش برای توحید روشن نیست و نمی‌تواند با خدا حس رفاقت کند.

ارسالی/شکل‌گیری مفهوم عظمت در ذهن انسان، او را خداخواه می‌کند

وی با اشاره به آیه 11 سوره یس «إِنَّمَا تُنْذِرُ مَنِ اتَّبَعَ الذِّكْرَ وَخَشِی الرَّحْمَنَ بِالْغَيْبِ فَبَشِّرْهُ بِمَغْفِرَةٍ وَأَجْرٍ كَرِيمٍ»، گفت: این آیه یعنی فقط و فقط کسی انذار تو را می‌پذیرد که از قبل برای او اتفاقی افتاده باشد. معلوم است که قبل از اینکه به شرع و قرآن برسیم باید نوری از فطرت در ما روشن شده باشد. کسی قابل انذار است که از ذکر تبعیت کند و برای رحمن عظمت قائل باشد و «وَخَشِیَ الرَّحْمَنَ» از خدا حساب می‌برد.

اخوت اظهار کرد: هرکسی که خدا خلق کرده نور فطرتی را در او قرار داده و با آن نور فطرت می‌تواند خداشناس شود که شرط ورود به مبحث توحید است که اسم آن را عظمت‌خواهی می‌گذارم. تا فردی بزرگی را نبیند بزرگ‌خواه نمی‌شود.

وی عنوان کرد: پدر و مادرهایی که در هفت سال اول و دوم حس بزرگ بودن پدر و مادر را به فرزندان نمی‌دهند نور فطرت را در آن‌ها خاموش می‌کنند. فرزندان، پدر و مادرشان را بزرگ و با عظمت بدانند. وقتی پدر و مادر کسی برایش بزرگ نباشد به حرفشان هم توجه نمی‌کند. آدم وقتی مفهوم عظمت در ذهنش شکل نگیرد، اصلاً نمی‌تواند، خداخواه شود، همانطور که در مورد مفهوم عزت ‌هم همین طور است.

این پژوهشگر قرآنی با اشاره به آیه 13 سوره یس «وَاضْرِبْ لَهُمْ مَثَلًا أَصْحَابَ الْقَرْيَةِ إِذْ جَاءَهَا الْمُرْسَلُونَ»، گفت: در کتاب‌های دینی‌مان خوانده‌ایم که وقتی رسول خدا وارد منطقه‌ای شدند، معجزه آوردند و مردم با دیدن معجزه به سمت دین آمدند. این حرف اشتباه است، اولاً هر رسولی معجزه نیاورده و دیگر اینکه معجزه دیدن منجر به دینداری نمی‌شود بلکه روشن بودن نور فطرت در آن مردم منجر به دینداری می‌شود، اگر کسی از قبل نور فطرتش روشن نباشد با معجزه هم حرف رسول خدا را نمی‌پذیرد.

ارسالی/شکل‌گیری مفهوم عظمت در ذهن انسان، او را خداخواه می‌کند

اخوت اظهار کرد: خیلی از افراد وقتی پیامبر(ص) را دیدند گفتند این همانی است که ما در خواب و بیداری دنبالش می‌گشتیم باید «رَجُلٌ يَسْعَى» شویم تا انذار بپذیریم، عده‌ای می‌گویند این رسول چه دارد که تو طرفداری می‌کنی؟ می‌گوید: «وَمَا لِیَ لَا أَعْبُدُ الَّذِي فَطَرَنِي وَإِلَيْهِ تُرْجَعُونَ»، (22/یس) حس موحد بودن رسولان به این فرد در کوتاه‌ترین زمان انتقال پیدا کرد.

وی گفت: برای بعضی‌ها اینکه تمدن غرب افول پیدا کند محال است و همه چیزهای غربی وحی منزل است، خود غربی‌ها اینقدر خودشان را قبول ندارند که برای اینها غرب اینقدر عظمت پیدا می‌کند، اگر کسی مراقب داستان عظمت نباشد بدون شک در بعد از دوران جوانی برده استعمار می‌شود، چون این طرف چیزی برایش عظمت ندارد، صبح و شب شدن برایش عظمت ندارد، یک تکنولوژی برایش عظمت دارد، میلیاردها سال گذشته و ثانیه‌ای صبح و شب تأخیر پیدا نمی‌کند، ولی اینها برایش عظمت ندارد، آن وقت ساختن برج 100 طبقه برایش عظمت می‌شود، ساختن سلول عظمت بیشتری دارد یا ربات؟ اگر کسی بخواهد کبد را شبیه‌سازی کند باید یک منطقه چند کیلومتری دستگاه بگذارد تا بتواند آن را شبیه‌سازی کند.

این مدرس قرآن افزود: بت‌پرستی و شیطان‌پرستی تعجب ندارد وقتی فرد آن‌ها را بزرگ بداند، همه ما بدون استثنا در معرض این خطر هستیم، البته ما به برکت اهل بیت(ع) حُسن‌هایی داریم، باید مسیرمان از جایی می‌رفت که عظمت‌های عالم را می‌دیدیم و موحد می‌شدیم ولی یک آقایی رفت و جانش را فدا کرد و ما او را بزرگ می‌بینیم و می‌گوییم «یا رب الحسین».

اگر چیزی که بزرگ است، بزرگ ندانیم، مجبوریم چیزهای کوچک را بزرگ بدانیم

اخوت با بیان اینکه باید در این دنیا چیزهایی برایمان بزرگ باشد و اگر چیزی که بزرگ است، بزرگ ندانیم مجبوریم چیزی که بزرگ نیست، بزرگ بدانی و تا کسی به ما تو بگوید به ما بر می‌خورد، گفت: مثل آدم‌هایی که عظمت ندیده‌اند، زندگی نکنیم. مثلاً خیلی برایم مهم است که شاگرد اول شوم، اما این مهم‌تر است یا اینکه برایمان مهم باشد که کاری را برای اطاعت خدا انجام دهیم. همنشینی با بزرگان بزرگی می‌آورد، چه چیزهای بزرگ است و عظمت است، میل خود را بشناسید، اگر همین طور بزرگی و عزت را ببینیم، خدا را می‌بینیم، خدا بزرگی است که هیچ‌گاه کسی بزرگی‌اش را درک نمی‌کند و هر بزرگی را که دیدی او بزرگ‌تر از آن است، این همان «الله اکبر» است.

وی در پایان اظهار کرد: امیرالمؤمنین(ع) در حکمت 289 می‌فرماید: در ایام گذشته برادری در راه خدا داشتم و در چشم من خیلی بزرگ بود به این دلیل که دنیا در چشم او کوچک بود، شکمش از سلطنت شیطان خارج بود و آن چیزی را که پیدا نمی‌کرد، دنبالش نمی‌گشت و اگر هم به او می‌دادند، زیاده‌روی نمی‌کرد.

یادآور می‌شود، این مراسم از شنبه، دهم مهرماه به مدت شش شب از ساعت ۲۰ آغاز شده است و تا شانزدهم مهرماه ادامه خواهد داشت.

این مراسم به صورت حضوری و با رعایت پروتکل‌های بهداشتی به نشانی طرشت، بالاتر از میدان تیموری، میدان سلمان هراتی، خیابان حداد، خیابان یاس، مسجد امام سجاد(ع) برگزار و همچنین از طریق نشانی https://tadabbor.quranetratschool.net/ch/heyat نیز به صورت زنده پخش می‌شود.

انتهای پیام
captcha