با سه قاری نوجوان مؤسسه فرهنگی ـ مردمی قرآن و عترت اظهرالجمیل الاعلی مشهد که حائز رتبه در جشنواره تلاوت مجلسی شدهاند، آشنا میشویم.
محمدامین کهن، قاری نوجوان که موفق به دریافت رتبه نخست شده است در گفتوگو با خبرنگار ایکنا گفت: ۱۴ سال سن دارم و اهل شهر مشهد هستم. در پایه هفتم در مدرسه تیزهوشان امام رضا(ع) درس میخوانم و به دلیل حمایت خوب مدیر و معاونان مدرسه از ایشان تشکر میکنم. همچنین دوستان و همکلاسیهایم نسبت به من لطف زیادی دارند و هر موقع برنامه تلاوتم از صدا و سیما پخش میشود، برنامه را تماشا میکنند و نظر خود را میگویند و از این حیث از دوستانم بابت همراهیشان سپاسگزارم.
کهن با بیان اینکه قرآن، هديه خداوند است و انسان عاقل به هيچ وجه حاضر نيست بين او و قرآن فاصله بيافتد، گفت: كيفيت تلاوت همراه با صوت زيبا بايد در خدمت تكميل مفهوم آيات باشد تا در دل مخاطب نفوذ كند.
وی در پاسخ به اين سؤال كه چگونه مفاهيم قرآن را به هنگام تلاوت آيات به مخاطب ارائه دهيم؟ گفت: قاری قرآن در درجه اول بايد ترجمه و تفسير را بداند، سپس بهگونهای كه مخاطب متوجه باشد، آيات را قرائت كند كه اين امر موجب تأثيرگذاری بسيار میشود.
اين قاری نوجوان بيان كرد: همان طور كه همه میدانند تلاوت قرآن علاوه بر فن، هنر است و اگر تلاوت را صرفاً يك كار موسيقايی فنی معرفی كنيم به بيراهه رفتهايم، زيرا صرف فن بودن بیمعنی است. مخاطب بايد بداند كه منظور از مفاهيم قرآن چيست و قاری بايد طوری قرائت كند كه تفسير و ترجمه آيات به شيوهای ساده در ذهن مخاطب گنجانده شود.
امیرمحمد خالقی، متولد خردادماه سال ۱۳۸۳ و اهل مشهد، که در پایه یازدهم در رشته ریاضی فیزیک تحیل میکند، در پاسخ به اين سؤال كه چرا قرائت قرآن بايد با لحن عربی باشد؟ گفت: خداوند در قرآن میفرمايند: «أَنْزَلْنَاهُ قُرْآنًا عَرَبِيًّا وَصَرَّفْنَا فِيهِ مِنَ الْوَعِيدِ لَعَلَّهُمْ يَتَّقُونَ؛ قرآنى عربى نازل كرديم و در آن از انواع هشدارها سخن آورديم، شايد آنان راه تقوا در پيش گيرند»، (113/طه)، چيزی كه عربی نازل شده است، بايد به همان لهجه و زبان تلاوت شود تا بهترين نوع تلاوت را به مخاطب ارائه دهد.
وی اشاره كرد: بهعنوان مثال اگر موسيقی فارسی را در نظر بگيريم و كسی بخواهد آن را با لهجه عربی بخواند جلوه و جذابيتی ندارد، همينطور اگر قرآن را به لحن عرب نخوانيم، صوت و لحن قرآن نیز بهدرستی رعایت نمیشود. هر كلامی برای هر زبانی بايد لهجه خاص و مربوط به خود را داشته باشد. پيامبر(ص) میفرمايد: برای هر چيزی زينتی است و زينت قرآن صدای نيكوست. همچنین قرآن تابع محض فرهنگ زمانه خويش نبوده و نمیتوان گفت احكام قرآنی مثل حدود، حج، حرمت ربا و ... را بايد کنار گذاشت به دليل آن كه از فرهنگ زمانه عرب ناشی شده است، زيرا همه اينها احكام الهی است كه در قرآن آمده و از آنجا كه اسلام و احكام آن جاودانی است اجرای اين احكام نيز برای هر مسلمانی در هر زمان و مكانی لازم است.
سعید مسلمان، 14 سال سن دارد و در مدرسه شهید مطهری مشهد در پایه هشتم تحصیل میکند، وی گفت: از معاونان و معلمان پرورشی این مدرسه به دلیل اهمیت بسیاری که به قرآن و اخلاق میدهند، تشکر میکنم، تشکر ویژهای نیز از پدر و مادرم و اساتیدم دارم که همیشه همراه من بودهاند.
مسلمان در مورد قرائت تقلیدی قرآن گفت: يكی از مسائلی كه در تقليد مهم است توجه به تكيههای صوتی در كلمات است، اگر قاری توانست يك صفحه را با يك نغمه تلاوت كند از نظر گستره لحنی در مرحله خوبی قرار دارد.
اين قاری قرآن در رابطه با مهمترين اركان تلاوت، گفت: يكی از ضعفهای عمده قاريان قرآن در اين حوزه، عدم توجه به ويژگیهای صوتی و لحنی است. عدم شناخت محدوده صوتی و توانايیهای لحنی و همچنين عدم استفاده صحيح از صوت، باعث شده است كه بسياری از قاريان در اين مرحله در درجه بسيار ضعيفی قرار داشته باشند كه برای نداشتن ضعف صوت بايد به نكات تجويدی كه اصل قرائت قرآن است، دقت كنند.
یادآور میشود، اين قاریان نوجوان در حال حاضر در حرم حضرت علی بن موسی الرضا(ع) مشغول به فعاليت هستند.
مراسم اختتامیه پانزدهمین دوره این جشنواره مردمی امروز، سوم بهمنماه در برج میلاد تهران برگزار میشود.
انتهای پیام