واکنش‌های جهانی به انتقام سخت ایران از آمریکا
کد خبر: 3870123
تاریخ انتشار : ۱۸ دی ۱۳۹۸ - ۰۳:۵۴

واکنش‌های جهانی به انتقام سخت ایران از آمریکا

گروه بین‌الملل ــ سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در بیانیه‌ای از حملات سنگین موشکی نیروی هوافضای سپاه پاسداران انقلاب اسلامی به پایگاه آمریکایی عین الاسد در انتقام از ترور ناجوانمردانه سپهبد شهید حاج قاسم سلیمانی و یارانش خبر داد.

واکنش‌های جهانی به ترور سردار سلیمانیبه گزارش ایکنا؛ گزارش‌ها حاکی از آن است که ایران در حال شلیک ده‌ها موشک به سمت عراق است و نیروهای آمریکایی در پایگاه الاسد عراق را هدف قرار داده است.

شبکه فاکس نیوز به نقل از یک مقام ارشد در پنتاگون تأیید کرده است که پایگاه عین‌الأسد از جانب ایران هدف حمله موشکی قرار گرفته است.

 نیروهای مقاومت اسلامی عراق نیز همزمان با حمله بالستیکی ایران، هم اکنون در حال شلیک راکت به سمت پایگاه هوایی عین الاسد هستند.

3:02 __ یک مقام ارشد نظامی آمریکا در عراق گفته «زیر حمله موشکی از ایران هستیم. یا موشک کروز است و یا موشک‌های بالستیک کوتاه‌برد. در سرتاسر کشور [عراق].

3:04 __ خبرنگار نظامی المانیتور به نقل از یک مقام نظامی آمریکایی: نه فقط عین الأسد، بلکه تمام پایگاه‌هایمان در عراق هدف حمله گسترده قرار گرفته است. در این حملات از موشک‌های کروز و بالستیک کوتاه‌برد استفاده شده است.

3:05 __ منابع محلی می‌گویند صدای انفجارهای درون عین الاسد از پنجاه و شصت کیلومتری شنیده می‌شود.

3:12 __ گزارش های اولیه می گویند پس از شلیک بیش از ۶۰ موشک، تاکنون ۲۰ نیروی آمریکایی کشته شده‌اند.

3:41 __ سی ان ان در خبری فوری اعلام کرد دونالد ترامپ رییس‌جمهوری آمریکا در جریان حمله سنگین ایران علیه مواضع این کشور در عراق قرار گرفته است.

3:50 _ پنتاگون: ما در حال ارزیابی خسارت های اولیه حمله هستیم.

3:51 _ وزارت دفاع آمریکا در بیانیه‌ای رسماً هدف قرار گرفتن دست‌کم دو پایگاه در عراق که میزبان نیروهای آمریکا و ائتلاف است (عین‌الاسد و اربیل) را تأیید کرد.

پنتاگون انتقام سخت ایران را تأیید کرد

3:52 __ پنتاگون: ایران ده‌ها موشک بالستیک را به سمت نیروهای آمریکایی و ائتلاف در عراق از جمله پایگاه عین الاسد و اربیل شلیک کرده است.

آمریکا همچنان در حال ارزیابی خسارت وارد شده است.

3:56 __ پایگاه‌های آمریکا در سوریه به حالت آماده باش درآمدند.

4:00 __ پس از حمله موشکی به آمریکا، طلا با جهش ۳۷ دلاری به قیمت ۱۶۱۱ دلار صعود کرد.

4:05 __ خبرهای اولیه از آتش گرفتن دست کم یک هواپیمای جنگی آمریکایی در عین الاسد حکایت دارد.

4:07 __ رژیم صهیونیستی اسرائیل، بزدلانه در وضعیت هشدار امنیتی قرار گرفت.

4:10 __ ساعاتی بعد از حملات موشکی سپاه پاسداران جمهوری اسلامی ایران به بزرگ‌ترین پایگاه آمریکایی «عین الاسد» در عراق، کاخ سفید بیانیه‌ای در این‌باره صادر کرد. طبق این بیانیه، «دونالد ترامپ» رئیس‌جمهوری آمریکا در حال رایزنی با تیم امنیت ملی خود درباره حملات موشکی سپاه پاسداران به پایگاه «عین الاسد» است.

4:15 __ شبکه تلویزیونی العالم به نقل از یک شبکه امریکایی از هدف قرار گرفتن کنسولگری آمریکا در شهر اربیل خبر داد.

4:17 __ نانسی پلوسی، رئیس مجلس نمایندگان آمریکا: ما در حال رصد شرایط هدف گرفته شدن نیروهای آمریکایی در عراق هستیم. ما باید از سلامت نیروهای خود مطمئن شویم. باید تحریکات بی مورد دولت ترامپ پایان یابد. از ایران می خواهیم به خشونت خود پایان دهد.

4:19 __ رسانه‌های صهیونیستی نوشته‌اند که در سرتاسر فلسطین اشغالی وضعیت فوق‌العاده و آماده‌باش برقرار است.

4:32 __ خبرنگار صدای آمریکا در پنتاگون به نقل از یک منبع اعلام کرد پایگاه نظامی تاجی در شمال بغداد هم هدف شلیک پنج راکت قرار گرفته است.

4:39 __ مجری سی‌ان‌ان: حملات موشکی ایران، شاید بزرگترین آزمون ریاست‌جمهوری ترامپ باشد.

5:05 __ اد مارکی، سناتور دموکرات آمریکایی: ترامپ بی توجه به جان نظامیان، شهروندان و متحدان ما و با تشدید خطرناک تنش ها با ایران جان مردم ما را در آتش مستقیم قرار داده است. من عمیقاً نگران گزارش ها درباره حمله موشکی به مواضع نظامیانمان در عراق هستم.

5:06 __ دولت عراق ادعای مسئولین آمریکایی را در مورد کشته و زخمی شدن شهروندان عراقی در حمله به عین الاسد تکذیب و تاکید کرد به هیچ شهروند عراقی چه نظامی و چه غیر نظامی در این حمله موشکی آسیبی نرسیده است.

5:36 __ هلیکوپترهای آمریکایی در حال انتقال تلفات (مجروحین و کشته‌ها) از پایگاه آمریکایی عین‌الاسد در عراق هستند.

5:37 __ جان کری: فکر می‌کنم این یک تراژدی برای جهان است که این دولت (آمریکا) به جای دیپلماسی با سرعت به سمت تقابل حرکت کرده است.

توئیت نخست‌وزیر منطقه کردستان

8:25 __ «مسرور بارزانی»، نخست‌وزیر منطقه کردستان عراق ساعاتی بعد از پاسخ موشکی جمهوری اسلامی ایران به آمریکا، در توئیتر نوشت: در تماس تلفنی با «مایک پامپئو» وزیر خارجه آمریکا، با وی در مورد تحولات اخیر منطقه گفت‌وگو کرده است.

وی افزود: در تماس تلفنی امروز صبح با وزیر خارجه پامپئو، در مورد تحولات کنونی عراق رایزنی کردیم و من راه‌هایی را برای کاستن از تنش و مهار اوضاع، پیشنهاد کردم.

همزمان، پامپئو نیز گفته است که در گفت‌وگویش با بارزانی، او در جریان حمله موشکی ایران به مواضع آمریکا از جمله در اربیل، قرار داده است.

جمهوری اسلامی ایران بامداد چهارشنبه شماری از مواضع آمریکا در عراق را در پاسخ به ترور سردار «قاسم سلیمانی»، هدف حمله موشکی قرار داد.

آماده باش ارتش اسرائیل

9:00 ــ شبکه المیادین به نقل از منابع صهیونیست از آماده‌باش در پایگاه‌های نظامی ارتش رژیم اسرائیل خبر داده است.

انتقاد شرمن از واکنش ترامپ

9:30 ــ معاون وزیر خارجه آمریکا در دولت «باراک اوباما» از اولین توئیت دونالد ترامپ درباره حمله موشکی ایران به مواضع آمریکا در عراق و تاکید او بر اینکه «همه چیز خوب بوده»، به شدت انتقاد کرده است.

وی در پیامی توئیتری با مخاطب قرار دادن رئیس‌جمهور کشورش نوشت: «همه چیز خوب است!؟ واقعا. اگر هر کس دیگری این حرف را زده بود، دونالد ترامپ او را تحقیر می‌کرد. البته این خبر خوبی است که هیچ تلفاتی وجود نداشته است و امیدوارم که برای عراقی‌ها هم اینطور بوده باشد، اما دونالد ترامپ، اکنون یک برهه بسیار جدی است نه زمان حریف طلبیدن».

انگلیس پاسخ موشکی ایران به آمریکا را محکوم کرد

10:00 ــ«دومینیک راب» وزیر خارجه انگلیس با محکوم کردن پاسخ موشکی ایران به آمریکا، درباره گزارش‌ها از تلفات و استفاده شدن موشک‌های بالستیک ابراز نگرانی کرد.

وی امروز (چهارشنبه) انتقام موشکی ایران از ترور سردار سپهبد «قاسم سلیمانی» فرمانده شهید نیروی قدس سپاه پاسداران به دست نظامیان تروریست آمریکایی را محکوم کرد.

راب با صدور بیانیه‌ای توهین‌آمیز گفت: «ما این حمله به پایگاه‌های نظامی عراقی که میزبان نیروهای ائتلاف از جمله انگلیس بودند، محکوم می‌کنیم».

نیویورک تایمز: ترامپ فرمانده قابل اعتمادی نیست

10:45 ــ روزنامه آمریکایی نیویورک تایمز در مطلبی با اشاره به بی‌کفایتی ترامپ و روش غیردپلماتیک وی برای تعامل با کشورها از جمله ایران نوشته است: ما نمی‌توانیم به ترامپ به عنوان فرمانده کل قوای خود اعتماد کنیم.

واکنش امارات

۱۱:۱۰ ــ سهیل المزروعی، وزیر انرژی امارات، ساعاتی پس از پاسخ موشکی ایران به ترور سردار سلیمانی و هدف قرار دادن مهم‌ترین پایگاه آمریکا در عراق، ابراز امیدواری کرد که آرامش برقرار شود.

وزیر انرژی امارات گفت: انتظار نداریم آمریکا به ایجاد تنش بیشتری در خاورمیانه تمایل داشته باشد.
 
هشدار سفارت آمریکا در اردن

13:00 ــ سفارت آمریکا در امان پایتخت اردن، صبح امروز، چهارشنبه، به کارمندان و اتباع خود هشدار داد و از آنها خواست به غیر از موارد ضروری از منازل خارج نشده و کودکان خود را به مدرسه نفرستند.

در حال تکمیل...

انتهای پیام
captcha