مقاومت جلوه برجسته‌ای از نفی ولایت کافران است/ درس‌های بزرگ یک مرگ تاجرانه
کد خبر: 3869965
تاریخ انتشار : ۱۸ دی ۱۳۹۸ - ۰۸:۳۱
فقهی‌زاده بیان کرد:

مقاومت جلوه برجسته‌ای از نفی ولایت کافران است/ درس‌های بزرگ یک مرگ تاجرانه

گروه فعالیت‌های قرآنی ــ معاون قرآن و عترت وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با اشاره به مفاهیم قرآن و اینکه مقاومت، جلوه برجسته‌ای از نفی ولایت کافران است، تأکید کرد: شهادت سردار سپهبد سلیمانی سرآغاز تحولی عمیق در هوشیاری بیشتر امت اسلامی است و در سایه آن باید بتوانیم آموزه‌های دینی را در عمل و رفتار خود بیشتر تجلی دهیم.

آغاز تحولی عمیق در هوشیاری بیشتر ملت / درس‌هایی از یک شهادت

عبدالهادی فقهی‌زاده،‌ معاون قرآن و عترت وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، در گفت‌وگو با ایکنا؛ ضمن بیان تسلیت شهادت سردار سرافراز میهن اسلامی، سپهبد شهید قاسم سلیمانی و دیگر همرزمانش به ویژه ابومهدی المهندس گفت: خدمت ملت ایران تسلیت می‌گویم، ملتی که با استقبال از پیکر شهید، دین خود را به رشادت‌ها و جانفشانی‌های خالصانه سردار سلیمانی طی سال‌های متمادی از آغاز انقلاب اسلامی تاکنون ادا کردند.

این استاد دانشگاه و پژوهشگر علوم قرآنی افزود: در قرآن کریم کلمه شهید و شهادت به معنای شهیدی که اصطلاحاً به کار می‌بریم نیست، بلکه قتل فی‌ سبیل‌الله به معنای شهادت در راه خداست. البته در دوره بعد از نزول قرآن کریم در لسان اهل بیت(ع) واژه شهادت به همین معنا استعمال شده است. در قرآن کریم آیه بسیار مهمی وجود دارد که بیان می‌کند: «وَلَا تَقُولُوا لِمَنْ يُقْتَلُ فِي سَبِيلِ اللَّهِ أَمْوَاتٌ بَلْ أَحْيَاءٌ وَلَكِنْ لَا تَشْعُرُونَ» بدون شک این حیات، حیات معنوی است که شهدا فی سبیل الله در محضر خداوند متعال پیوسته برخوردار از رزق الهی هستند.

فقهی‌زاده با بیان اینکه این آیه نکات ارزنده‌ای در مدح و تجلیل از مقام شهدا دارد که در تفاسیر بیان شده است، گفت: شهادت یکی از بزرگ‌ترین جلوه‌های ایثار و ازخودگذشتگی در راه خداوند متعال است. جالب است بدانیم که در احادیث شریف نیز بالاترین مقامی که مؤمن می‌تواند به آن دست پیدا کند، شهید در راه خداست. در طول تاریخ اسلام شهدای گرانقدری جان خود را فدا و خون گرانقدر خود را نثار کردند. بدون شک از جمله این بزرگواران سردار سپهبد قاسم سلیمانی است.

مقاومت، جلوه برجسته‌ای از نفی ولایت کافران است/ درس‌های بزرگ یک مرگ تاجرانه

معاون قرآن و عترت وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با بیان اینکه در قرآن دو آیه دیگر وجود دارد که بسیار می‌تواند در بحث مقاومت مد نظر قرار بگیرد، ابراز کرد: آیه اول آیه «نفی سبیل» است که فرموده: «لَنْ يَجْعَلَ اللَّهُ لِلْكَافِرِينَ عَلَى الْمُؤْمِنِينَ سَبِيلًا»، در جامعه ایمانی باید این توجه دمادم وجود داشته باشد که آحاد جامعه و مسئولان جامعه اسلامی هرگز زیر بار ولایت کافران نروند و این اجازه را خدا نداده است.

وی با اشاره به اینکه متأسفانه در کشورهای جهان امروزه برای مسلمانان چنین سرنوشتی رقم خورده است،‌ بیان کرد: این در حالی است که از نظر قرآن و آموزه‌های اصیل دینی چنین ولایتی نباید باشد، این همان چیزی است که در مکتب امام خمینی(ره) نیز آموخته‌ایم؛ خوشبختانه نظام جمهوری اسلامی ایران سال‌ها پس از پیروزی، به دنبال تحقق بخشیدن به این آموزه اصیل قرآنی و الهی بوده است. طبیعتاً گاه وقت جنگ و گاه وقت صلح و گفت‌وگو و احیاناً بستن برخی قراردادها بوده است که در قرآن کریم نیز وضعیت‌های گوناگونی رقم خورده است. در ورای همه اینها هم آحاد جامعه و هم مسئولان عالی‌رتبه در جامعه اسلامی باید توجه داشته باشند که ولایت کافران را نپذیرند.

معاون قرآن و عترت وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی اظهار کرد: به اعتقاد من مقاومت جلوه برجسته‌ای از نفی ولایت کافران است؛ چرا که همین کافران با حضورشان به دنبال تحقیر مسلمانان، سوء استفاده از امکانات کشورهای اسلامی، بهره‌کشی از توان آنها و در نهایت تضعیف آموزه‌های دینی در جامعه اسلامی هستند.

وی به یکی دیگر از آیات مهم قرآن کریم که سپاه پاسداران انقلاب اسلامی می‌تواند نماد آن باشد، اشاره و تصریح کرد: طبق آیه شریفه «وَأَعِدُّوا لَهُمْ مَا اسْتَطَعْتُمْ مِنْ قُوَّةٍ وَمِنْ رِبَاطِ الْخَيْلِ تُرْهِبُونَ بِهِ عَدُوَّ اللَّهِ وَعَدُوَّكُمْ» مسلمانان در جوامع دینی باید همواره و هوشیارانه تلاش کنند تا در مقابله با توطئه‌های دشمنان و برای مقاومت در برابر بدخواهی‌ها، بدسگالی‌ها و نقشه‌های گوناگون، اقدامات لازم را انجام دهند تا در جهان سربلند و سرافراز به حیات مبارک دینی خود ادامه دهند.

فقهی‌زاده گفت: آنچه سپاه پاسداران انقلاب اسلامی و دیگر ارگان‌های نظامی و انتظامی در چارچوب نظام جمهوری اسلامی ایران با درس‌آموزی از محضر امام خمینی(ره)، مقام معظم رهبری و سایر پیشوایان مهم حاکمیت اسلامی دنبال کرده‌اند،‌ پس از پیروزی انقلاب پیگیری شده است و خوشبختانه امروزه توشه و توانی را داریم که دشمن به سادگی از کنار آن نمی‌گذرد.

معاون قرآن و عترت وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی اظهار کرد: بر همین مبنا بدخواهان و دشمنان ایران اسلامی باید بدانند که توان امروز ما مانند توان چهل سال قبل نیست و به حمد الهی در پرتو تلاش‌ها و کوشش‌های خالصانه و مجاهدت‌های بزرگ و در سایه خونفشانی‌های جوانان میهن، که آخرین آنها سردار سپهبد قاسم سلیمانی بوده است، توانسته‌ایم توانی را برای دفاع به دست بیاوریم که دشمن را بر جای خود بنشاند. امیدواریم این شهادت اگرچه برای ملت ایران و ملت‌های آزاده جهان بسیار تلخ بوده، سرآغاز تحولی عمیق در هوشیاری بیشتر امت اسلامی باشد و ان‌شاالله در سایه آن بتوانیم آموزه‌های دینی را در عمل و رفتار خود بیشتر تجلی دهیم و هم دشمنان را بترسانیم تا گمان و خیال حمله به کشور را از سر خود بیرون کنند.

انتهای پیام
مطالب مرتبط
captcha