محافل قرآنی نباید در دست عده‌ معدود و خاصی باشد
کد خبر: 3710207
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۱۳ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۰۸:۳۷
شاکرنژاد:

محافل قرآنی نباید در دست عده‌ معدود و خاصی باشد

گروه مسابقات ــ حمیدشاکرنژاد قاری بین‌المللی کشورمان، با اشاره به کافی نبودن استقبال عموم مردم از برنامه‌های قرآنی مطرح کرد: استفاده از یکسری افراد همیشگی و معدود باعث تکراری شدن چهره جلسات و محافل قرآن شده‌ است.

محافل قرآنی نباید در دست عده‌ معدود و خاصی باشد

به گزارش خبرنگار ایکنا؛ حمید شاکرنژاد قاری بین‌المللی کشورمان، در حاشیه سی‌وپنجمین دوره مسابقات بین‌المللی قرآن ایران، با حضور در غرفه خبرگزاری ایکنا به بیان نکاتی پیرامون مسابقات قرآن پرداخت.

شاکرنژاد در ابتدای صحبت‌های خود با تشکر از عوامل برگزاری مسابقات گفت: در دو سال ابتدایی برگزاری مسابقات در مصلی تهران، یکسری ناهماهنگی‌ها وجود داشت که به‌خاطر وسعت فضای مصلی بود و این اجازه را نمی‌داد که جمعیت مانند سالن اجلاس متراکم ومنسجم شود اما به‌حمدالله، در این‌ دوره از مسابقات به دلیل اطلاع‌رسانی خوب و با کیفیت برگزار کردن مسابقات، مردم استقبال خوبی داشته‌اند.

وی افزود: سیستم صوتی هم که از ابزار دارای اهمیت مسابقات قرآن است، در دوره گذشته کیفیت خوبی نداشت، اما دراین دوره ارتقاء خوبی پیدا کرد.

شاکرنژاد با بیان این نکته که استقبال عموم مردم از برنامه‌های قرآنی خوب است اما کافی نیست بیان کرد: یکی از دغدغه‌هایی که همیشه در جلسات و محافل قرآنی مطرح می‌کنم این است که باید چکار کنیم تا بتوانیم عوام مردم را به سمت قرآن جذب کنیم.

وی ادامه داد: از دلایل مهم این موضوع، وجود افراد تکراری در محافل و برنامه‌های قرآنی سطح کشور است، یعنی ما بعد از سال‌ها نتوانسته‌ایم نیروهای خوب قرآنی پرورش بدهیم که همیشه برنامه‌های قرآنی را یک عده معدود اجرا می‌کنند؟ اینطور نیست و قطعاً این قضیه یک مشکل ریشه‌ای دارد.

این قاری بین المللی افزود: ما فقط صحبت می‌کنیم که جوانان ما دین‌گریز شده‌اند و دشمن در کمین است و برای ما نقشه می‌کشد اما این کافی نیست، ما باید بررسی کنیم که دشمن دارد روی چه چیزی کار می‌کند و ما هم سعی کنیم فقط درحد حرف نمانیم، باید سعی کنیم با جوانی که به‌روز شده، دین و قرآن را به‌روز عرضه کنیم، مثلاً: در بحث فن تلاوت قرآن و نوع ارتباطی که قاریان باید با عوام مردم داشته باشند، باید این‌ را به‌روز کنیم، متأسفانه بین مبلغان دین و عوام مردم فاصله افتاده وگرنه مردم تشنه وعلاقه‌مند به کسب معارف دینی وقرآنی هستند، اگر این اتفاق حاصل نشده ایراد از ماست و ما به‌عنوان مبلغ دین نتوانسته‌ایم درست عمل کنیم.

وی در جواب این سؤال که چرا خود قاریان و جامعه ‌قرآنی حضور کمرنگی در مسابقات قرآن دارند تصریح کرد: از دلایل مهم این عدم مشارکت، متصور نشدن جایگاه برای قرآنیان است، و این موضوع باعث کم شدن انگیزه می‌شود، که این درباره چهره‌های فعال قرآنی هم صدق می‌کند و انتظار حداقلی این است که برای این چهره‌های قرآنی، مخصوصاً شهرستانی، دعوت‌نامه‌ای ارسال شود و بلیط رفت‌وبرگشت آن‌ها تهیه شود، اما تاکنون هیچ کاری برای ایجاد انگیزه چهره‌های قرآنی صورت نگرفته‌است.

شاکرنژاد با توصیه برای قاریان نوجوانی که تازه پا به عرصه تلاوت قرآن گذاشته‌اند، گفت: با توجه و پیگیری تلاوت‌های قاریان مصری می‌توان به این نکته رسید که، کار حرفه‌ای تلاوت قرآن در ایران با مصر تفاوت‌های زیادی دارد، از جمله توجه به اوج‌خوانی در ایران است که چنین مسئله‌ای در مصر مطرح نبوده و نیست، و یا عدم توجه به معانی آیات تلاوت شده که این موضوع در مصر به‌شدت مورد توجه قاریان و مخاطبان آن‌ها قرار می‌گیرد که خیلی از این مشکلات به مسابقه‌ای خواندن و تلاوت نمایشی برمی‌گردد و این باعث می‌شود در ایران غالباً قاریان با آیات ارتباط معنوی برقرار نکنند.

وی افزود: نوجوانانی که می‌خواهند تلاوت قرآن را یادبگیرند با توجه به نکات قبل تقلید از یک قاری متبحر مصری را شروع کنند و در تقلید فقط لحن قاری را بگیرند، نه اینکه سعی در شبیه کردن صوت و شخصیت صوتی خودشان با آن قاری کنند زیرا این آسیب بزرگی برای قاری در پی دارد.

شاکرنژاد در انتها با اشاره به وقت کمی که برای تلاوت داشت گفت: برنامه‌ریزی برای تلاوت قاریان افتخاری در خلال مسابقات باید طوری باشد که محدودیت زمان، برنامه تلاوت آن‌ها را دچار مشکل نکند و قاری بتواند با تمرکز کافی تلاوت خود را اجرا کند.

گفت‌وگو از محمدرضا رجبی

انتهای پیام

انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳۹۷/۰۲/۱۵ - ۰۲:۴۷
0
0
حضرتعالی خودت جزء اون عده محدود نیستی?!
captcha