لزوم تعیین زمان‌بندی مشخص برای بازگرداندن مطالبات بانک‌ها
کد خبر: 3328645
تاریخ انتشار : ۲۴ تير ۱۳۹۴ - ۱۵:۴۰
ابراهیم نکو عنوان کرد:

لزوم تعیین زمان‌بندی مشخص برای بازگرداندن مطالبات بانک‌ها

گروه اقتصاد: عضو کمیسیون اقتصادی مجلس اظهار کرد: تنها راهی که برای پایان دادن به مشکل مطالبات معوق بانک‌ها وجود دارد، تعیین زمان‌بندی مشخص و توأم با توجه جدی به تولید و بنگاه‌های اقتصادی است.

ابراهیم نکو، عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی، در گفت‌وگو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا)، با اشاره به تأکید رئیس‌جمهور بر بازگرداندن مطالبات بانک‌ها در نامه اخیر خود به اسحاق جهانگیری اظهار کرد: قطعا این امر در شرایط کنونی اقتصاد ما امکان‌پذیر نیست؛ چراکه وضعیت مطالبات بانک‌ها، به ویژه از بخش تولید و بنگاه‌های اقتصادی که با چالش‌هایی اساسی مواجه شده‌اند که به سادگی امکان حل و فصل این چالش‌ها در شرایط کنونی وجود ندارد، به گونه‌ای است که حل این مشکل نیازمند برنامه‌ریزی دقیق و بلندمدت است.

دولت بزرگترین بدهکار به نظام بانکی است

نکو ادامه داد: تنها راهی که برای پایان دادن به مشکل مطالبات معوق وجود دارد این است که زمان‌بندی مشخصی در این زمینه و توأم با توجه جدی به تولید و بنگاه‌های اقتصادی و بازگرداندن بدهی‌های آنها وجود داشته باشد. همچنین خود دولت به عنوان بدهکار بزرگ به بانک‌ها هم برای حل این مشکل چاره‌ای بیندیشد.

وی افزود: اگر حل این مشکلات به سادگی و در شرایط کنونی امکان‌پذیر بود، دیگر مشکلی وجود نداشت اما چون رفع این مشکلات و بازگراندن مطالبات بانک‌ها امکان‌پذیر نیست، بایستی برای آن برنامه‌ای تدوین شود که در یک بازه زمانی، بانک‌ها برای دریافت مطالبات خود اقدام کرده و به آن دست پیدا کنند.

تسویه مطالبات بانک‌ها به راحتی امکان‌پذیر نیست

نکو تأکید کرد: اگر چنین اقدامی را انجام ندهیم و بخواهیم امروز نسخه بنویسیم که فردا این مطالبات را تسویه کنیم، امری ممکن نیست و چه بسا چنین اقدامی بانک‌ها را طلبکار کرده و آنها توقعات خود را آنها بالا ببرند.

نماینده رباط‌کریم در خانه ملت خاطرنشان کرد: در این صورت ممکن است بانک‌ها نسبت به دریافت مطالبات خود اصرار داشته و از کارهای دیگری که در شرایط کنونی انجام آن ضرورت دارد سستی‌هایی به خرج دهند و این اقدام خود را هم توجیه کنند.

لزوم برنامه‌ریزی دقیق برای بازگرداندن مطالبات بانک‌ها

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس ادامه داد: البته بنده معتقدم سخن جناب رئیس‌جمهور درست است اما باید به این نکته توجه داشته باشیم که تسویه مطالبات بانکی حتی با نادیده گرفتن بدهی‌ها و مطالبات سایر بخش‌ها و همچنین بدون در نظر گرفتن بدهی‌های خود دولت، به راحتی امکان‌پذیر نیست و باید برای آن برنامه‌ریزی‌های دقیقی صورت گیرد.

نکو در پایان عنوان کرد: این کاری منطقی نخواهد بود که فشارهایی را به بخش‌های خصوصی و بنگاه‌های اقتصادی وارد کنیم تا نسبت به تسویه بدهی‌های خود اقدام کنند؛ در حالی‌که آن موقع باید برای مطالبات بخش‌های تولیدی هم چاره‌ای اندیشده شود تا این بخش‌ها هم بتوانند به مطالبات خود برسند.

captcha