بازارهای ۱۵ کشور همسایه ایران، فاکتور مناسبی برای تحقق اقتصاد مقاومتی است
کد خبر: 3321385
تاریخ انتشار : ۰۹ تير ۱۳۹۴ - ۱۱:۵۶
عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس:

بازارهای ۱۵ کشور همسایه ایران، فاکتور مناسبی برای تحقق اقتصاد مقاومتی است

گروه اقتصاد: دهقانی اظهار کرد: همسایگی جمهوری اسلامی ایران با پانزده کشور دنیا، فاکتور مناسبی برای استفاده از ظرفیت‌های اقتصادی آنها و تحقق اقتصاد مقاومتی است.

الله‌وردی دهقانی، عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی، در گفت‌وگو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا)، با اشاره به سخنان اخیر رهبر معظم انقلاب در جمع کارگزاران نظام مبنی بر لزوم توجه بیشتر به اقتصاد مقاومتی، به بیان برخی از لوازم تحقق اقتصاد مقاومتی پرداخت و اظهار کرد: مؤلفه‌هایی که مقام معظم رهبری برای تحقق اقتصاد مقاومتی به آن اشاره کردند و دو سال پیش هم آن‌ها را بیان کردند، بیشتر بر این مبناست که ما رشته‌های وابستگی اقتصاد به خارج را از میان برداشته و بتوانیم اقتصادی پویا و توانمند براساس مزایای داخلی کشور برپا کنیم.

لزوم شناسایی ظرفیت‌های اقتصادی داخل کشور

وی ادامه داد: برای تحقق این امر لازم است ظرفیت‌های داخلی کشور را شناسایی کرده و تمام منابع مالی و اقتصادی کشور را به‌کار بگیریم و همچنین مزیت‌هایی که در داخل کشور وجود دارد از جمله بازارهای لازم را شناسایی کنیم و در این زمینه‌ها برای سرمایه‌گذاری اقدام کنیم.

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس تأکید کرد: ما با 15 کشور دارای مرز مشترک هستیم که این امر فاکتور مناسبی بر استفاده از ظرفیت‌های اقتصادی آنهاست بنابراین نگاه عمده ما باید به صادرات باشد. همچنین لازم است تولید در داخل و در دست گرفتن این بازارها با توجه به توانمندی‌های داخلی و برقراری روابط اقتصادی با کشورهای مختلف دنیا را در دستور کار قرار دهیم.

راهکار به‌روز کردن توانمندی‌های داخلی

نماینده ورزقان در خانه ملت اظهار کرد: البته باید این روابط را به گونه‌ای تعریف کنیم که اگر آسیبی بر یکی از این روابط وارد شد، معاملات اقتصادی ما دچار اخلال نشود و به اصطلاح همه تخم مرغ‌ها را در یک سبد قرار ندهی. همچنین لازم است مانور بیشتری بر روی معادن و محصولات پتروشیمی و نفتی داشته باشیم.

وی افزود: از این طریق است که می‌‌توانیم توانمندی‌های داخلی را به روز کرده و سیستم مالی کشور را چه در بخش اقتصادی خصوصی و چه دولتی، به شکل هدفمندی مدیریت کنیم و در این عرصه باید دارای یک مدیریت جهادی باشیم؛ چراکه این مدیریت جهادی در بسیاری از صحنه‌ها از جمله نظامی، سیاسی و فرهنگی جواب داده است.

ضرورت توجه بیشتر به تولید داخلی

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس تأکید کرد: ما باید سعی کنیم یک اقتصاد پویا و هدفمند داشته باشیم و همه باید در این اقتصاد نقش داشته باشند. مصرف‌کنندگان باید حتی با علم بر اینکه کالاهای تولید داخل دارای کیفیت پائین‌تری هستند، برای حمایت از تولید داخلی، حمایت از اشتغال و حمایت از به راه‌افتادن چرخه اقتصاد کشور، از محصولات تولید داخل استفاده کنند تا این صنایع رشد کنند.

دهقانی در پایان گفت: اگر از تولیدات خود استفاده نکرده و از این صنایع حمایت مالی نکنیم تا فربه‌تر شوند و منابع آنها را تأمین نکنیم هیچ کس به داد آنها نخواهد رسید؛ بنابراین همه افراد و نهادها، از جمله دولت، مصرف‌کنندگان، سرمایه‌داران، ارکان نظام از جمله مجلس و... بایستی به شکل متحد برای به راه انداختن چنین اقتصادی که تأثیرپذیری کمتری از تلاطمات اقتصاد جهانی دارد تلاش کنند.

مطالب مرتبط
captcha