طرح اصلاح قانون بانکداری بدون ربا تا ماه آینده به صحن علنی مجلس می‌رود
کد خبر: 3317254
تاریخ انتشار : ۰۱ تير ۱۳۹۴ - ۱۱:۴۳
عضو کمیسیون اقتصادی مجلس:

طرح اصلاح قانون بانکداری بدون ربا تا ماه آینده به صحن علنی مجلس می‌رود

گروه اقتصاد: میرمحمدی اظهار کرد: طرح اصلاح قانون بانکداری بدون ربا اکنون در کمیسیون اقتصادی و مرکز پژوهش‌های مجلس در حال بررسی است و تا ماه آینده به صحن علنی مجلس خواهد رفت.

سیدمحمد حسین میرمحمدی، عضو کمیسیون اقتصادی مجلس و عضو کارگروه اصلاح قانون عملیات بانکی بدون ربا، در گفت‌وگو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا)، در پاسخ به برخی گمانه‌زنی‌ها مبنی بر جایگاه بالاتر شورای فقهی بانک مرکزی نسبت به شورای پول و اعتبار در قانون جدید بانکداری بدون ربا اظهار کرد: به هیچ عنوان قرار نیست چنین اتفاقی رخ دهد بلکه اگر در مصوبات بانک مرکزی اشکالاتی پیش بیاید، شورای فقهی نظر خود را ارائه می‌دهد و نظراتش هم برای بانک مرکزی و بانک‌ها لازم الاجرا است و در کار شورای پول و اعتبار هم دخالت نمی‌کند.

همکاری با وزارت اقتصاد و بانک مرکزی برای اصلاح قانون بانکداری بدون ربا

وی افزود: اکنون مصوبات شورای فقهی بانک مرکزی دارای ضمانت اجرایی نیستند؛ بنابراین برای نظارت بر مصوبات، آئین‌نامه‌ها و دستورالعمل‌های بانک مرکزی در زمینه انطباق با دستورات شرعی، این کمیته با دارا بودن جایگاه قانونی، در بانک مرکزی به فعالیت خواهد پرداخت.

وی در پاسخ به پرسشی درباره نقش وزارت اقتصاد و بانک مرکزی در اصلاح قانون بانکداری بدون ربا اظهار کرد: جلسات فنی بین‌ کارگروه اصلاح این قانون و مسئولان بانک مرکزی و وزارت اقتصاد در حال برگزاری است و آنان هم در این زمینه دارای نظراتی هستند که مورد بحث و بررسی قرار خواهد گرفت.

امکان تجمیع لایحه دولت و طرح مجلس

میرمحمدی در پاسخ به این پرسش که آیا دولت با طرح مجلس مخالفتی داشته و قصد ارائه لایحه دارد؟ اظهار کرد: چنین صحبت‌هایی مطرح است و مسئولان بانک مرکزی در جلسه‌ای که اخیرا برگزار شد در زمینه ارائه لایحه برای اصلاح قانون بانکداری بدون ربا صحبت به میان آوردند و اعلام کردند قرار است لایحه‌ای در این خصوص آماده کرده و به مجلس ارائه دهند.

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس در پاسخ به این پرسش که آیا دولت با اساس طرح مجلس مخالف است یا قصد دارد اصلاح قانون بانکداری بدون ربا به نام دولت تمام شود؟ عنوان کرد: تفاوتی ندارد که چه کسی این کار را انجام دهد بلکه مهم ان است که کار به پایان برسد و اگر دولت هم در این زمینه دارای دیدگاه‌هایی باشد می‌تواند ارائه داده و بعدا با طرح مجلس تجمیع شود.

منتظر ارائه لایحه از جانب دولت هستیم

نماینده اصفهان در خانه ملت در پاسخ به این پرسش که نکته اصلی اختلافی بین دولت و مجلس در این زمینه کجاست؟ اظهار کرد: فعلا نمی‌توانیم در این مورد به اظهار نظر بپردازیم و باید منتظر باشیم که دولت هم لایحه خود را ارائه دهد آنگاه مشاهده خواهیم کرد که آیا دیدگاه دولت با مجلس مغایرتی دارد یا خیر؟

عضو کارگروه اصلاح قانون عملیات بانکی بدون ربا در پاسخ به این پرسش که اصلاح این قانون در چه مرحله‌ای است و کی به پایان می‌رسد؟ عنوان کرد: این طرح اکنون در کمیسیون اقتصادی مجلس است و در مرکز پژوهش‌های مجلس هم جلساتی در این باره برگزار می‌شود و انشاء‌الله تا ماه آینده به صحن علنی مجلس خواهد رفت.

مطالب مرتبط
captcha