اختیار عمل بانک‌ها در تعیین نرخ سود سپرده‌های زیر یک‌سال اشتباهی بزرگ است
کد خبر: 3305634
تاریخ انتشار : ۳۰ ارديبهشت ۱۳۹۴ - ۰۹:۱۵
عضو کمیسیون برنامه و بودجه:

اختیار عمل بانک‌ها در تعیین نرخ سود سپرده‌های زیر یک‌سال اشتباهی بزرگ است

گروه اقتصاد: زمانیان‌ دهکردی، افزایش اختیارات بانک‌ها، از جمله واگذاری تعیین نرخ سود سپرده‌های زیر یک‌سال به آنان را اشتباهی بزرگ و موجب اخلال در سیستم اقتصادی کشور عنوان کرد.

سیدسعید زمانیان دهکردی، عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی، در گفت‌وگو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن (ایکنا)، در پاسخ به پرسشی درباره دلایل تبانی بانک‌ها برای تعیین نرخ سود نزدیک به 20 درصد در سپرده‌های زیر یکسال اظهار کرد: اساسا بنده با واگذاری تعیین سود سپرده‌های بانکی به بانک‌ها مخالفم و اعتقادی به این کار ندارم؛ چراکه بانک‌ها در نهایت کاری را انجام می‌دهند که برای آنان حداکثر سود را در پی داشته باشد و با وجود چنین وضعیتی مشکلات اقتصادی کشور رفع نخواهد شد.

معضلات تعیین سود از جانب بانک‌ها

وی ادامه داد: متأسفانه هراندازه که اختیارات بانک‌ها بیشتر می‌شود مشکلات بیشتری برای سیستم اقتصادی کشور به بار می‌آورند و این نوع رفتاری که بانک‌ها انجام می‌دهند هیچ انطباقی با یک نظام بانکداری سالم ندارد و نظام بانکی باید مطابق با نظر شورای پول و اعتبار و بانک مرکزی عمل کند.

عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس تأکید کرد: این اقدامی که اخیرا و بعد از تعیین نرخ‌های سود بانکی در شورای پول و اعتبار از جانب بانک‌ها صورت گرفته است نوعی ناهماهنگی در بین بانک‌ها و سیستم اقتصادی کشور ایجاد می‌کند و همین امر باعث ایجاد مشکل برای سیستم اقتصادی و پولی کشور می‌شود.

واگذاری تعیین سود به بانک‌ها اشتباهی بزرگ است

زمانیان در پاسخ به این پرسش که اما این مصوبه خود شورای پول و اعتبار است که بانک‌ها می‌توانند نرخ سود سپرده‌های زیر یکسال را تعیین کنند؟ اظهار کرد: بنده معتقدم بانک‌ها موظف به اجرای دقیق قانون هستند و اگر اختیارات بیش از حد به آنان داده شود، به این دلیل که به دنبال سود بیشتر، مطالبات بیشتر و استفاده حداکثری از وضعیت موجود هستند نه تنها نیازهای بخش تولید و فعالان اقتصادی را برطرف نخواهد کرد بلکه مشکلات موجود هم افزایش خواهد یافت.

وی افزود: بی‌توجهی به قوانین و مقررات بانک مرکزی از مشکلات اساسی است که در نظام بانکی با آن مواجه هستیم و لازم است بانک مرکزی با اقتدار با این رفتارها برخورد کند تا بانک‌ها مطابق با قوانین و مصوبات شواری پول و اعتبار عمل کنند.

نماینده شهرکرد در خانه ملت خاطرنشان کرد: به نظرم اقدامی که اکنون در حال انجام گرفتن است اشتباهی بزرگ است و نباید اجازه دهیم بانک‌ها هرگونه که مایلند تصمیم بگیرند و باید مانع خودسری بانک‌ها در تعیین نرخ سودهای بانکی شد.

شورای پول و اعتبار همه نرخ‌های سود را تعیین کند

وی در پاسخ به این پرسش که با توجه به اینکه بانکداری اسلامی براساس مشارکت در سود و زیان است چرا برخی با این‌گونه قوانین و مصوبات مخالفت می‌کنند؟ اظهار کرد: دلیلش این است که بانک‌ها در راستای منافع اقتصادی کشور گام بر نمی‌دارند بنابراین باید مبنای رفتار آنها نظرات شورای پول و اعتبار باشد اما متأسفانه در ارتباط با این قضیه گاهی اوقات تصویب آئین‌نامه‌های داخلی، موجب پدید آمدن مشکلات می‌شود.

عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس در پایان تأکید کرد: بنابراین با توجه به نکاتی که بیان شد بهتر است به جای واگذار کردن تعیین سودهای بانکی به خود بانک‌ها، شورای پول و اعتبار همه نرخ‌های سود بانکی را تعیین کند و همه بانک‌ها به اجرای این قوانین ملزم شوند.

مطالب مرتبط
captcha