سود بانکی باید حداقل 5 درصد کاهش یابد/ کارمزد؛ ابزار بانک‌ها برای دور زدن قانون
کد خبر: 3260640
تاریخ انتشار : ۱۶ ارديبهشت ۱۳۹۴ - ۰۹:۴۱
هادی غنیمی‌فر:

سود بانکی باید حداقل 5 درصد کاهش یابد/ کارمزد؛ ابزار بانک‌ها برای دور زدن قانون

گروه اقتصاد: رئیس اتحادیه‌ سراسری تعاونی‌های تولیدی با انتقاد از کاهش دو درصدی نرخ سود سپرده اظهار کرد: اگر سود بانکی را دست‌کم پنج درصد کاهش می‌دادند، قابل توجه بود اما دو درصد اصلا در اقتصاد و صنعت کشور احساس نمی‌شود.

هادی غنیمی‌فر، رئیس اتحادیه‌ سراسری تعاونی‌های تولیدی، در گفت‌وگو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا)، با اشاره به مصوبه اخیر شورای پول و اعتبار مبنی بر کاهش نرخ سود سپرده و تسهیلات بانکی اظهار کرد: بنده می‌دانستم که در این جلسه هم نمی‌توانند کاری انجام دهند و این که دو درصد نرخ سود را کاهش داده‌اند واقعا جای تعجب دارد؛ چراکه اگر سود بانکی را دست‌کم پنج درصد کاهش می‌دادند، قابل توجه بود اما دو درصد اصلا در اقتصاد و صنعت کشور احساس نمی‌شود.

تصمیمات بانک مرکزی بدون ملاحظات اقتصادی است

وی ادامه داد: البته نفس همین‌که تصمیم گرفته‌اند نرخ سود را کاهش دهند اقدامی مناسب است اما این کاهش سود باید رقمی قابل توجه و از لحاظ اقتصادی کارآمد باشد اما من تعجب می‌کنم چه کسانی مشاور مسئولان بانک مرکزی و شورای پول و اعتبار هستند و چه کسی این تصمیمات را می‌گیرد که همانند همیشه، سرِ خود و بدون ملاحظات اقتصادی تصمیم‌گیری می‌کنند.

رئیس اتحادیه‌ سراسری تعاونی‌های تولیدی تأکید کرد: البته در روزهای اخیر برخی از دلالان و نزول‌خواران در روزنامه‌ها شروع به اعتراض کردند که مسئولان بانکی برخلاف رسم و قاعده، در حال کاهش سود بانکی هستند، در حالی‌که نرخ سود باید از تورم بالاتر باشد و رقم کنونی اصلا مناسب نیست.

کاهش سود بانکی تبدیل به اهرمی برای فشار به صنعتگران می‌‌شود

غنیمی‌فر اظهار کرد: حال اگر رئیس کل بانک مرکزی می‌خواهد کاری اساسی و صحیح انجام دهد باید اعلام  کند نرخ سود بانکی تا شش ماه، 15 درصد است و در اینصورت تأثیرات آن را هم مشاهده خواهیم کرد وگرنه کاهش یک یا دو درصدی، چه برای سپرده‌گذار و چه تسهیلات‌گیرنده تأثیری بر جای نخواهد گذاشت.

وی در پاسخ به این پرسش که آیا این کاهش سود بانکی برای صنعتگران رضایت‌بخش است؟ عنوان کرد: این مصوبه نه تنها هیچ تأثیری بر بهبود وضعیت اقتصادی صنعتگران و تولید کشور بر جای نخواهد گذاشت بلکه تبدیل به اهرمی می‌شود که مدام بگویند بهره را کاهش دادیم اما در صنعت اتفاقی نیفتاد؛ این درحالی است که بهره را هم کاهش نداده‌اند و از سوی دیگر به زودی  مشاهده خواهیم کرد که بانک‌ها، کارمزد بانکی را چنان بالا می‌‌برند که این یک درصد کاهش سود را هم جبران کنند.

فعالیت سالم اقتصادی با دریافت بهره پول در تضاد است

رئیس سابق خانه صنعت، معدن و تجارت ایران در پاسخ به این پرسش که این توجیه بانک‌ها که برای جذب سپرده‌های مردم باید نرخ سود بانکی را افزاش دهیم، تا چه اندازه منطقی است؟ تأکید کرد: بحث اساسی این است که فعالیت اقتصادی نباید به گونه‌ای باشد که صرفا بهره پول را دریافت کرده و هیچگونه فعالیت تولیدی انجام ندهیم بلکه فعالیت سالم اقتصادی بدین‌گونه است که سرمایه‌ها وارد تولید شده و از این طریق شاهد بازدهی تولیدی و رشد اقتصادی کشور باشیم.

غنیمی‌فر ادامه داد: البته بر اساس فتوای حضرت امام خمینی(ره) و دیگر علما، وقتی چنین وضعیتی در نظام بانکی به وجود بیاید در نهایت منجر به ربا خواهد شد؛ چراکه بانک‌ها در زیان مشارکت نمی‌کنند بلکه فقط سودی که از پیش تعیین شده است را دریافت می‌کنند.

لزوم ایجاد مشوق برای دوری مردم از نزول‌خواری

رئیس اتحادیه‌ سراسری تعاونی‌های تولیدی عنوان کرد: از سوی دیگر باید مشوق‌هایی را ایجاد کنیم که مردم به سراغ نزول‌خواری و فعالیت‌های ناسالم اقتصادی نروند و راهش هم این است که باید سرمایه افراد را به جایی ببریم که سودش از نزول‌خواری بیشتر باشد.

وی در پایان گفت: حال اگر سود تولید بیش از سود سپرده‌های بانکی باشد قطعا مردم سرمایه‌های خود را در تولید سرمایه‌گذاری خواهند کرد و یکی از راه‌های افزایش سود تولیدی، این است که بهره پول را کاهش دهیم؛ چون وقتی‌که بهره پول مثلا بالای 20 درصد است، کسی‌که سرمایه‌گذاری کرده و کارخانه‌ای را تأسیس کرده است، او هم سرمایه‌اش را در بانک خواهد گذاشت و سودش را دریافت می‌کند و به همین دلیل است که بیشتر کارخانه‌های کشور به حالت نیمه‌تعطیل درآمده‌اند.

مطالب مرتبط
captcha