پایه و اساس رشد اقتصادی توجه به مسائل فرهنگی است
کد خبر: 1392293
تاریخ انتشار : ۲۰ فروردين ۱۳۹۳ - ۰۹:۴۱

پایه و اساس رشد اقتصادی توجه به مسائل فرهنگی است

گروه اجتماعی: مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان جنوبی با اشاره به اینکه پایه رشد اقتصادی توجه به مسائل فرهنگی است، گفت: فرهنگ و اقتصاد مکمل یکدیگر هستند و نبود هر یک از آن‌ها موجب بروز مشکلاتی در جامعه می‌شود.


محمد مطهری‌فر، مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان جنوبی در گفت‌وگو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از خراسان جنوبی، با اشاره به فرمایشات مقام معظم رهبری در اوایل رهبری که فرمودند: «فعالیت در حوزه اقتصاد و فرهنگ جهاد است»، گفت: تکرار این دو واژه بیانگر اهمیت آن است.



وی ادامه داد: فرهنگ و اقتصاد از مباحث اساسی هستند که بی‌توجهی نسبت به آنها دشمنان اسلام را قوی‌تر می‌کند.



مدیرکل فرهنگ و ارشاد خراسان جنوبی با بیان اینکه همراه بودن اقتصاد و فرهنگ به‌دلیل شرایط خاص برون مرزی است، اظهار کرد: بنابراین تمام دستگاه‌ها باید در برنامه‌ریزی‌های خود به این دو مقوله توجه ویژه‌ای داشته باشند.



مطهری‌فر بیان کرد: اگر در پناه ولایت فقیه باشیم و به اصالت آن توجه کنیم استقلال موردنظر حاصل می‌شود و اگر کشور خود را در برابر تهدیدات شرق و غرب مدیریت کنیم، می‌توانیم از تهدیدات و تحریم‌ها به‌عنوان فرصت استفاده کنیم که این تنها با عزم ملی و مدیریت جهادی امکان‌پذیر است.



وی با تأکید بر اینکه کشور ما از یک فرهنگ اصیل، برخوردار است، افزود: فرهنگی که بر مبنای دین اسلام و آموزه‌های دینی است و هیچ کمبودی ندارد نباید راحت از کنار آن گذر کرد و آن را به‌دست تمسخر سپرد.



معرفی فرهنگ غنی اسلامی‌ نیازمند حرکت جهادی است



مدیرکل فرهنگ و ارشاد خراسان جنوبی ادامه داد: امروزه فرهنگ اسلامی که یک فرهنگ غنی است جایگاه اصلی خود را ندارد و باید تمام افراد جامعه با یک حرکت جهادی جایگاه اصلی آن را به تمام جهانیان معرفی کنند چراکه فرهنگ ما مورد تهاجم دشمنان قرار گرفته است.



مطهری‌فر عنوان کرد: برای اصلاح یک جامعه ابتدا هر فرد باید از خود شروع کند و یک مدیریت نفسانی داشته باشند چراکه اگر افراد بر اساس فرهنگ ملت خود گام بردارند جامعه نیز اصلاح می‌شود.



وی با اشاره به اینکه فرهنگ مقدمه و پایه اقتصاد است، ادامه داد: فرهنگ و اقتصاد مکمل یکدیگر هستند و نبود هر یک از اینها موجب بروز مشکلاتی در جامعه می‌شود چراکه بی‌توجهی نسبت به هر یک از این دو مقوله موجب ضربه زدن به کشور می‌شود.



مطهری‌فر اظهار کرد: منظور از عزم ملی این است که همه مردم در تحقق شعار سال تلاش کنند و تنها به فکر خودشان نباشند و منافع جامعه را بر منافع خود ترجیح دهند.



فرهنگ تنها یک واژه نیست



مدیرکل فرهنگ و ارشاد خراسان جنوبی با اشاره به اینکه فرهنگ تنها یک واژه نیست، بیان کرد: در واقع فرهنگ همان آداب و رسوم، دین و مذهب هر ملت و نشان شکوه، اقتدار و یک سرمایه معنوی است.



وی اظهار کرد: فرهنگ هر ملت بیانگر سجایای ملی است و باید فرهنگی را ارج نهیم که ریشه و هویت داشته باشد نه اینکه وارداتی باشد.



مطهری‌فر با بیان اینکه تحقق این امر به‌صورت فردی امکان‌پذیر نیست، گفت: مردم و مسئولان باید همراه و همگام با یکدیگر باشند چراکه اگر این کار تنها توسط مسئولان انجام گیرد امری تحکمی است نه امری که با علاقه صورت گیرد.



وی یادآور شد: امروز ایران مرکز توجه است پس باید آحاد جامعه به این امر توجه داشته باشند و اگر کم‌کاری بوده است برای جبران آن تلاش کنند.

captcha