حاکمیت قرآن در جامعه استقلال فرهنگی ـ تمدنی اسلام را به‌دنبال دارد
کد خبر: 1361456
تاریخ انتشار : ۰۱ بهمن ۱۳۹۲ - ۱۰:۴۹
حجت‌الاسلام خدائی:

حاکمیت قرآن در جامعه استقلال فرهنگی ـ تمدنی اسلام را به‌دنبال دارد

گروه اندیشه: قرآن به‌عنوان مهم‌ترین عامل برای استقلال فرهنگی ـ تمدنی اسلام معرفی شده است، زیرا این کتاب آسمانی به‌عنوان قانون اساسی امتی که باید در درون تمدن‌ها و فرهنگ‌ها برخیزد این امکان را فراهم کرده تا امت اسلام شکل و هویت مستقلی پیدا کند.


حجت‌الاسلام دادخدا خدائی، رئیس اداره اوقاف و امور خیریه بیرجند در گفت‌وگو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از خراسان جنوبی، با اشاره به اینکه فرهنگ، مجموعه‌ای از باورها، آئین‌ها، آداب، سنت‌ها، رسوم و دین است که هویت هر جامعه انسانی را شکل می‌بخشد، گفت: قرآن اختلاف فرهنگی را امری طبیعی و در راستای رشد و تکامل فردی و جمعی انسان و جوامع انسانی برمی‌شمرد.



وی ادامه داد: تمدن‌های انسانی، اشکال تجسمی فرهنگ‌هاست، لذا هر فرهنگی، خاستگاه تمدنی متفاوت از دیگری می‌شود و فرهنگ‌های دیگر، آثار و برآیند فرهنگی دیگر تمدن‌ها را به سادگی نمی‌پذیرند و از آن سر بازمی‌زنند.



استقلال فرهنگی؛ مقدمه دستیابی به استقلال در حوزه‌های مختلف



رئیس اداره اوقاف و امور خیریه بیرجند استقلال فرهنگی را مقدمه استقلال در حوزه‌های مختلف دانست و اظهار کرد: بسیاری از اندیشمندان بر این باورند که موجودیت و هویت هر جامعه و تمدنی از استقلال فرهنگی آن جامعه برمی‌خیزد و خاستگاه استقلال در هر حوزه دیگری را باید در استقلال فرهنگی جست.



حجت‌الاسلام خدائی ادامه داد: به این معنا که فرهنگ به‌عنوان ریشه و خاستگاه تمدنی، اصلی‌ترین نقش را در حوزه استقلال و حفظ آن در همه جنبه‌ها و حوزه‌ها دارد، اگر فرهنگی دستخوش تغییرات ژرف شود و استقلال خود را میان فرهنگ‌های دیگر از دست بدهد، آن جامعه و تمدن منسوب به آن فرهنگ نیز دچار بحران هویت و فروپاشی می‌شود و استقلال خود را در هر حوزه و زمینه دیگری چون نظامی، اقتصادی، سیاسی و تمدنی از دست می‌دهد.



وی تأکید کرد: استقلال فرهنگی به‌عنوان ضامن و حافظ استقلال سیاسی، اقتصادی و نظامی عمل می‌کند و تمدنی را از تمدن دیگر جدا و متمایز می‌سازد، اگر انسان و یا جامعه‌ای از نظر بینش و اندیشه و فرهنگ مستقل نباشد نمی‌تواند مدعی استقلال در حوزه‌های دیگر شود.



نقش قرآن در ایجاد فرهنگ برتر اسلامی



رئیس اداره اوقاف و امور خیریه بیرجند با اشاره به نقش قرآن در ایجاد فرهنگ برتر اسلامی اظهار کرد: قرآن هر چند که برای همه فرهنگ‌ها و تمدن‌ها ارزش و جایگاه ارزشی خاصی را قائل است و به همه آنها به‌عنوان خلیفةالله در قرارگاه زمین می‌نگرد، ولی میان آنها تفاوت‌ها و تمایزهای ارزشی نیز قائل است.



حجت‌الاسلام خدائی عنوان کرد: وقتی قرآن سخن از امت و یا فرهنگ شاهد، نمونه و میانه می‌کند، تفکیک ارزشی میان فرهنگ‌ها و تمدن‌ها قائل می‌شود، بنابراین با حفظ احترام به همه فرهنگ‌ها، تمدن مبتنی بر اصول ارزشی اسلام یعنی فرهنگ حقیقی و ناب اسلامی  ـ قرآنی را برتر از دیگر فرهنگ‌ها و تمدن‌ها برمی‌شمارد، این تفکیک ارزشی میان فرهنگ و تمدن اسلامی و دیگر تمدن‌ها از آن‌رو صورت می‌گیرد که فرهنگ و تمدن اسلامی قرآنی به‌عنوان نمونه کامل و راه مستقیم سعادت دوسرایی ارائه شده و سرمشق قرار گیرد.



اشاره‌ای به راهکارهای هویت‌بخشی به فرهنگ و تمدن اسلامی



وی با اشاره به راهکارهای هویت‌بخشی به فرهنگ و تمدن اسلامی گفت: قرآن برای رسیدن به استقلال فرهنگی و هویت‌بخشی تمدنی و جلوگیری از وابستگی‌های فرهنگی، راهکارهایی را ارائه می‌دهد که می‌توان آن را الگو خود قرار داد.



رئیس اداره اوقاف و امور خیریه بیرجند افزود: قرآن به‌عنوان مهم‌ترین عامل برای استقلال فرهنگی - تمدنی اسلام معرفی شده است، زیرا با این کتاب آسمانی به‌عنوان قانون اساسی امتی که باید در درون تمدن‌ها و فرهنگ‌ها برخیزد و هویت مستقل و جداگانه بیابد، این امکان فراهم آمد تا امت اسلام شکل و هویت مستقلی پیدا کند.



حجت‌الاسلام خدائی خاطرنشان کرد: هر جامعه‌ای نیازمند اصولی اساسی است که به‌عنوان امر ثابت از نسلی به نسل دیگر منتقل می‌شود و نسل حاضر با تلاش و کار فرهنگی می‌کوشد تا آن مبانی و اصول را به نسل دیگر آموزش داده و براساس آن تربیت کند.

captcha