پرداخت فطریه منوط به توانایی روزه گرفتن نیست
کد خبر: 4209656
تاریخ انتشار : ۲۱ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۲:۳۶
نماینده ولی فقیه در اصفهان:

پرداخت فطریه منوط به توانایی روزه گرفتن نیست

امام جمعه اصفهان ضمن تشریح میزان، زمان و چگونگی پرداخت زکات فطره گفت: پرداخت زکات فطریه بر همه مسلمانانی که به سن تکلیف رسیده‌اند و توانایی پرداخت دارند، واجب است، حتی اگر روزه ماه مبارک رمضان را نگرفته باشند.

زکات فطریهبه گزارش ایکنا از اصفهان و به نقل از پایگاه اطلاع‌رسانی نماینده ولی فقیه در استان و امام جمعه اصفهان، آیت‌الله سیدیوسف طباطبایی‌نژاد ضمن آرزوی قبولی اعمال و طاعات برای روزه‌داران و تبریک پیشاپیش عید سعید فطر اظهار کرد: در پایان یک ماه بندگی خداوند در ماه مبارک رمضان، عید فطر قرار داده شده که از منظرهای متعدد دارای اهمیت است.

وی افزود: در روز عید سعید فطر، خداوند بر گردن همه روزه‌داران و مسلمانانی که به حد ادای تکالیف الهی رسیده‌اند، واجب شرعی دیگری به نام پرداخت فطریه قرار داده است.

نماینده ولی فقیه در استان اصفهان تأکید کرد: پرداخت فطریه بر هر انسان مکلفی که امکان پرداخت آن را داشته باشد (فقیر نباشد)، واجب است؛ به این نحو که هر انسان مسلمانی مکلف است زکات فطریه خود و هر کسی را که به نوعی عیال (نان‌خور) او محسوب می‌شود، پرداخت کند.

وی افزود: هر انسان مسلمان مکلف از غروب شب عید فطر می‌تواند زکات فطریه خود را کنار بگذارد و در مسیری که مشخص شده است، پرداخت کند. مقدار فطریه، قیمت آزاد سه کیلو گندم، جو، کشمش، برنج و خرماست که هر کدام قیمت‌های متفاوتی دارد.

طباطبایی‌نژاد تصریح کرد: قیمت تعیین‌شده برای زکات فطریه امسال از سوی مراجع دینی، حداقل ۶۵ هزار تومان معادل سه کیلوگرم گندم (حداکثر سه کیلوگرم برنج) است و این رقم برای فرد کوچک و بزرگ و مرد و زن (در جایگاه عیال) فرقی نمی‌کند.

وی در خصوص زمان پرداخت زکات فطریه یادآور شد: کسانی که نماز عید سعید فطر را اقامه می‌کنند، باید تا قبل از نماز و کسانی که نماز را نمی‌خوانند، باید تا قبل از ظهر عید فطر نیت کنند و پول فطریه را کنار بگذارند.

امام جمعه اصفهان در توضیح اینکه زکات فطریه به چه کسی باید پرداخت شود، گفت: قطعاً این مبلغ را باید به نیازمندان و مستمندان داد که یکی از بهترین محل‌ها برای پرداخت، صندوق‌های کمیته امداد اختصاص‌یافته به این امر است.

وی ادامه داد: چنانچه کسانی در اقوام و خویشان خود نیازمند و مستحقی برای دریافت زکات فطریه داشته باشند، می‌توانند به آنها پرداخت کنند.

طباطبایی‌نژاد بیان کرد: پرداخت زکات فطریه ارتباطی با داشتن توانایی برای روزه گرفتن ندارد و بر همه مسلمانانی که به سن تکلیف رسیده‌اند و توانایی پرداخت دارند (فقیر نیستند)، حتی اگر روزه ماه مبارک رمضان را نگرفته باشند، واجب است.

انتهای پیام
captcha