حفظ قرآن در حافظه دانش‌آموزان بسیار تأثیر می‌گذارد
کد خبر: 4209398
تاریخ انتشار : ۲۳ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۲:۱۵

حفظ قرآن در حافظه دانش‌آموزان بسیار تأثیر می‌گذارد

یک معلم مجری طرح «حافظ قرآن‌شو» گفت: از زمانی که دانش‌آموزان حفظ قرآن را در کلاس‌های درس آغاز کرده‌اند، حافظه آنها بسیار تقویت و این امر در حفظ دروس آنها هم به خوبی نمایانگر شده است.

حفظ قرآن در حافظه دانش‌آموزان بسیار تاثیر گذاشته استسکینه ارفعی، داور مسابقات قرآن در مدارس و معلم پایه سوم در خصوص اجرای طرح «حافظ قرآن‌شو» در مدرسه و عملکرد دانش‌آموزان در این طرح اظهار کرد: باتوجه به توضیحات مسئول طرح «حافظ قرآن‌شو»، این طرح از نظر من بسیار کاربردی و اثربخش برای دانش‌آموزان بود، بنابراین از آبان ماه سال 1401 با طرح «حافظ قرآن‌شو» آشنا شدم، از این طرح استقبال و برای دانش‌آموزان اجرا کردم، همچنین با توجه به اینکه من از ابتدای ورودم به آموزش و پرورش به‌عنوان مربی قرآن در مدارس فعالیت داشتم این طرح برای من بسیار خوشایند بود و همکاران دیگرم را برای اجرای این طرح تشویق و ترغیب کردم.

وی بیان کرد: باتوجه به هماهنگی که بین همکاران صورت گرفت، برای دانش‌آموزان دوره اول این طرح را از سوره «ناس» شروع کرده و برای دانش‌آموزان دوره دوم دبستان این طرح را از سوره «نباء» جزء 30 آغاز کردیم و به همراه اشاره و تفسیر به دانش‌آموزان آموزش می‌دهیم تا این آیات به‌صورت عمیق در آنها نهادینه شود، همچنین باتوجه به هماهنگی و همدلی بین دبیران، دانش‌آموزان پایه سوم سال گذشته سوره‌های نبأ، نازعات و عادیات را فراگرفته و معلم کلاس چهارم ادامه جزء 30 را با آنها کار می‌کند.

ارفعی تصریح کرد: از زمانی که دانش‌آموزان حفظ قرآن را در کلاس‌های درس آغاز کرده‌اند، حافظه آنها بسیار تقویت و این امر در حفظ دروس آنها هم به خوبی نمایانگر شده است. از برکات قرآن این است که همه مستمعان و شرکت‌کنندگان را تحت تأثیر قرار می‌دهد، در درون تمامی انسان‌ها نور می‌بخشد و آرامش و حس درونی بسیاری به آنها القا می‌کند.

این معلم پایه سوم دبستان در خصوص اثرات انس با قرآن گفت: مأنوس شدن با قرآن برکات بسیاری دارد که بیان آنها بسیار دشوار و یکی از این اثرات استحکام باورهای درونی انسان‌هاست، زیرا دانش‌آموزان اکنون در شرایطی قرار دارند که باورهای آنها در حال شکل‌گیری بوده و قرآن در ریشه‌دار شدن این باورها در درون آنها بسیار مؤثر است، همچنین قرائت نماز و قرآن آنها به مراتب بهتر می‌شود و آیات قرآن نمود خود را در تمامی ابعاد رفتاری انسان بروز می‌دهد.

زهرا خراشادی‌زاده، مدیر دبستان شاهد شهید عامل در منطقه تبادکان مشهد نیز در گفت‌وگو با ایکنا از خراسان رضوی درباره طرح «حافظ قرآن شو» اظهار کرد: مدرسه ما از آبان 1401 با مشارکت و همکاری دارالقرآن حضرت مهدی(عج) و پیشنهاد مدیر این مرکز با این طرح آشنا شد.

وی بیان کرد: از آنجا که در مدارس شاهد نوعی آمادگی، علاقه و استعداد دانش‌آموزان در این زمینه وجود دارد، اجرای برنامه‌هایی این چنین امکان‌پذیر است و می‌توانیم بالقوه را تبدیل به بالفعل کنیم و این طرح را در مدرسه اجرا کردیم. ابتدا طی یک جلسه هم‌اندیشی در شورای مدرسه تعدادی از همکاران به‌صورت اختیاری در این طرح وارد و مشتاق شدند که هر روز یک خط از قرآن را به دانش‌آموزان آموزش دهند، به این صورت که در پایه‌های پایین‌تر از سوره‌های کوچکتر شروع کردند و در پایه‌های بالاتر از ابتدای جزء سی شروع شد و در این میان برخی همکاران با ابتکاراتی همچون استفاده از زبان اشاره، با مفاهیم، یا به صورت نمایش به دانش‌آموزان آموزش دادند.

خراشادی‌زاده ادامه داد: سال گذشته تنها در مدارس محدودی این طرح اجرا شد و در مراسم اختتامیه به پاس زحمات همکاران و نگرش دانش‌آموزان و فعالیت‌هایشان، از سوی معاونت پرورشی آموزش و پروش اردوی تشویقی و افطاری در اردوگاه ثامن‌الاحجج(ع) برگزار شد.

وی ضمن تشکر از پشتیانی و حمایت تیم دارالقرآن حضرت مهدی(عج) در اهدای جوایز در این طرح بیان کرد: امسال نیز این طرح را اجرا کردیم با این تفاوت که مدارس بیشتری در آن حضور یافتند و دوازدهمین دوره طرح «حافظ قرآن شو» در مدارس منطقه تبادکان برگزار شد که از جمله اثرات این طرح، اثرگذاری قرآن بر اخلاق دانش‌آموزان و آرامشی است که آنها از خواندن قرآن کسب می‌کنند.

مدیر دبستان شاهد شهید عامل گفت: در ابتدای شروع طرح به دلیل عدم تسلط کافی برخی همکاران بر آموزش قرآن، از اولیایی که در این زمینه دارای تبحر و دانش کافی بودند، بهره گرفتیم و آنها با عنوان مربی قرآن کلاس اوقاتی را در کلاس حضور یافتند، بدین ترتیب  فرصتی فراهم شد تا از ظرفیت‌های ویژه‌ای در کیفیت‌بخشی و استمرار این طرح استفاده کنیم.

انتهای پیام
captcha