وظایف شیعیان نسبت به امام زمان(عج) براساس سوره بقره
کد خبر: 4208428
تاریخ انتشار : ۱۵ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۷:۳۲
در مراسم احیای شب قدر در مشهد اردهال تبیین شد

وظایف شیعیان نسبت به امام زمان(عج) براساس سوره بقره

امام جمعه کاشان گفت: یکی از وظایف ما نسبت به امام زمان(عج) این است که ایمان داشته باشیم آن حضرت جانشین خداوند در همه عوالم هستی است.

سیدسعید حسینی امام جمعه کاشانبه گزارش ایکنا از اصفهان، حجت‌الاسلام سیدسعید حسینی، نماینده ولی‌فقیه و امام جمعه کاشان در مراسم احیای شب بیست‌وسوم ماه مبارک رمضان ۱۴۴۵ در جوار بارگاه حضرت سلطانعلی‌ بن‌ محمد باقر(ع) مشهد اردهال کاشان به بیان یکی از وظایف شیعیان در عصر غیبت و راه‌های زمینه‌سازی برای ظهور پرداخت و اظهار کرد: از جمله وظایف ما نسبت به امام زمان(عج) که در قرآن کریم آمده، آیات ابتدایی سوره بقره است که می‌فرماید: «الم، ذلِکَ الْکِتابُ لا رَیْبَ فیهِ هُدىً لِلْمُتَّقینَ، الَّذینَ یُؤْمِنُونَ بِالْغَیْبِ وَ یُقیمُونَ الصَّلاةَ وَ مِمَّا رَزَقْناهُمْ یُنْفِقُونَ؛ الم، این کتاب که هیچ شک و تردیدی در آن نیست، هدایتگر متقین است. آنانکه به غیب ایمان می‌آورند و نماز برپا می‌دارند و از آنچه به آنان داده‌ایم، انفاق می‌کنند.» 

وی با طرح این پرسش که اهل تقوا چه کسانی هستند، ادامه داد: ابوبصیر در نورالثقلین آورده که امام صادق(ع) غیب را این‌طور معنا کرده است: «اهل تقوا معاد، بعث‌و‌نشو، بهشت و جهنم و وعد و وعید را تصدیق می‌کنند.» 

امام جمعه کاشان با اشاره به روایتی از داوود رقی گفت: وی از امام صادق(ع) درباره «یُؤْمِنُونَ بِالْغَیْبِ» پرسید و آن حضرت فرمود: «من اقر بقيام القائم...؛ مؤمن به غيب كسی‌ست كه به قيام و ظهور حضرت قائم اقرار كرده است.» می‌دانیم که یکی از اعتقادات شیعه، بداء یا تغییر سرنوشت به شمار می‌رود. از طرف دیگر نیز ظهور دارای دو دسته علائم حتمی و غیرحتمی‌ست. در دنباله روایت، داوود رقی می‌پرسد که آیا علائم حتمی ظهور می‌تواند مشمول بداء شود؟ امام صادق(ع) فرمود: «بله اگر مردم دعا کنند و برای ظهور ضجه بزنند، خداوند در علائم حتمی هم بداء را جاری می‌کند.» باز پرسید: آیا اصل ظهور امام زمان هم می‌تواند مشمول بداء شود؟ و حضرت پاسخ داد: «نه؛ چون اصل ظهور امام زمان وعده خداست و خداوند می‌فرماید: إِنَّ اللَّهَ لَا يُخْلِفُ الْمِيعَادَ.» 

وی اضافه کرد: یحیی‌ بن ابی‌القاسم از امام صادق(ع) راجع به متقین در آیه دوم سوره بقره پرسید. امام فرمود: «آنها شیعیان علی‌ بن‌ ابیطالب(ع) هستند.» سپس سؤال کرد: منظور از غیب در آیه بعدی چیست؟ آن حضرت فرمود: «هو حجت الغائب.» پس در پاسخ امام صادق(ع) به سه شخص و در سه روایت، یکی از وظایف ما نسبت به امام عصر(عج) تبیین شده است که باید به حی بودن ایشان و اینکه جانشین خداوند در همه عوالم هستند، ایمان داشته باشیم. 

حسینی درباره راه‌های زمینه‌سازی برای ظهور گفت: در روایتی آمده است که پیامبر(ص) فرمود: «مردمی از مشرق زمین خروج و جهان را برای آمدن امام زمان آماده می‌کنند.» حال این سؤال مطرح می‌شود، مردمی که قیام می‌کنند، چگونه می‌خواهند زمینه‌سازی ظهور را انجام دهند؟ مقام معظم رهبری در بیانیه گام دوم انقلاب فرمود: «باید خودسازی و جامعه‌سازی کنیم و تمدن نوین انقلاب اسلامی را بسازیم.» 

وی در توضیح خودسازی بیان کرد: آیت‌الله بهجت می‌فرماید: «کسی که می‌خواهد خودسازی کند، اول باید از نماز شروع کند. نماز را اول وقت بخوانید تا به درجات عالی دست پیدا کنید.» ایشان حرفی از خواندن نماز اول وقت باکیفیت به میان نمی‌آورد. صرف اول وقت خواندن مهم است. در قرآن کریم می‌خوانیم: «فَوَيْلٌ لِلْمُصَلِّينَ، الَّذِينَ هُمْ عَنْ صَلَاتِهِمْ سَاهُونَ؛ پس واى بر نمازگزارانى كه از نمازشان غافلند.» (ماعون/۴ و ۵) ساهون چه کسانی هستند؟ کسانی که به قضا شدن نماز توجه نداشته باشند، کسانی که نماز را از روی عمد به تأخیر می‌اندازند و کسانی که با وجود امکان تمرکز در نماز دچار حواس‌پرتی می‌شوند. امشب یکی از حاجات خود را قرائت نماز با خشوع قرار دهیم، چنانکه در سوره مؤمنون می‌خوانیم: «قَدْ أَفْلَحَ الْمُؤْمِنُونَ، الَّذِينَ هُمْ فِي صَلَاتِهِمْ خَاشِعُونَ؛ به راستى كه مؤمنان رستگار شدند، همانان كه در نمازشان فروتنند.»

امام جمعه کاشان در پاسخ به این سؤال که جامعه‌سازی چگونه است، گفت: به اندازه‌ای که می‌توانیم منزل، محله، روستا، بخش، شهر، شهرستان و استان خود را سالم کنیم. جهان منتظر جامعه‌سازی من و شماست، پس باید جامعه را سالم کنیم. خداوند در آیه ۲۰۰ سوره آل‌عمران می‌فرماید: «يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا اصْبِرُوا وَ صَابِرُوا و...؛ ای اهل ایمان، (در کار دین) صبور باشید و یکدیگر را به صبر و مقاومت سفارش کنید.» «اصْبِرُوا» یعنی صبر فردی، اما «صَابِرُوا» یعنی باید اجتماعمان صبر داشته باشد و در نهایت تمدن‌سازی چگونه محقق می‌شود؟ از طریق اجتماعات میلیونی که در مراسمی چون اربعین و حج شاهد آن هستیم.

وی با بیان این حدیث از امام صادق(ع) که «برای ظهور ولو با یک تیر آماده شوید،» اظهار کرد: این تیر هم می‌تواند نظامی و هم فرهنگی باشد. امروز سرداران ما را در سوریه به شهادت می‌رسانند. خود آمریکایی‌ها اعلام کردند که اسرائیل با حمله به کنسولگری ایران در سوریه به خط پایان رسیده که مرکز دیپلماتیک ایران را مورد هدف قرار می‌دهد و رسیدن به این نقطه از استقامت شما مردم ایجاد شده است. حاج قاسم این کار بزرگ و آخرالزمانی را انجام داد و گفت: «هفت ارتش برای دفاع از حرم و امنیت امام زمان(عج) ایجاد کردم؛ ارتش یمن، حزب‌الله لبنان، فاطمیون، زینبیون، جهاد اسلامی و حشدالشعبی.» مقام معظم رهبری نیز فرمود: «آمدن امام زمان(عج)، کلید رمزآلودی دارد» که آن کلید عبارت است از فتح قدس.

زهراسادات محمدی

انتهای پیام
captcha