آرامش قلبی مهم‌ترین پیامد انس با قرآن است
کد خبر: 4207663
تاریخ انتشار : ۱۳ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۶:۴۲
یک حافظ قرآن:

آرامش قلبی مهم‌ترین پیامد انس با قرآن است

محدثه صفایی گفت: بزرگترین پیامدی که انس با قرآن در این سال‌های متوالی برای من به ارمغان آورده، آرامش قلبی بوده است، زیرا در فراز و نشیب‌های زندگی همنشینی با قرآن مرا یاری کرده و در تمامی لحظات زندگی کمک‌کننده بوده است.

قرآنمحدثه صفایی، حافظ کل و مدرس قرآن در گفت‌وگو با ایکنا از خراسان رضوی اظهار کرد: بعد از اتمام دوره کارشناسی در رشته آمار، قصد داشتم که در رشته معارف اسلامی ادامه تحصیل دهم، اما به پیشنهاد یکی از دوستانم وارد مرکز شهید شهریاری شده و دوره حفظ قرآن را آغاز کردم.

صفایی ادامه داد: این امر برای من بسیار خاص و دلنشین بود، زیرا همیشه دغدغه زندگی من به این صورت بوده که در یک رشته همواره مسیر خود را ادامه دهم و در یک موضوع اطلاعاتم را تکمیل کنم، اما هیچگاه تصور نمی‌کردم که چنین امری در خصوص قرآن برای من رقم بخورد و این مسیر را به بهترین شکل آغاز کنم، اما به یاری خداوند این مسیر را آغاز کردم.

وی تصریح کرد: در آذر سال 1392 حفظ قرآن را شروع کرده و در میلاد امام رضا(ع) در سال 1396 حفظ قرآن را به اتمام رساندم و بعد از مدتی پیشنهاد تدریس قرآن در این مؤسسه به من داده شد و از سال 1397 تدریس قرآن را در مرکز قرآنی شهید شهریاری نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه فردوسی شروع کردم.

این مدرس قرآن بیان کرد: بزرگترین پیامدی که انس با قرآن در این سال‌های متوالی برای من به ارمغان آورده است، آرامش قلبی و آرامش خاطر من بوده است، زیرا در فراز و نشیب‌های زندگی همنشینی با قرآن مرا یاری کرده و در تمامی لحظات زندگی کمک‌کننده من بوده است، همچنین انس با قرآن آبرو و احترام خاصی را برای حافظان، قاریان و مدرسان قرآن در میان خانواده و اقشار جامعه به وجود آورده که تنها به لطف خداوند و عنایت الهی میسر شده است.

وی گفت: اما از سوی دیگر باید توجه داشت که دوری از قرآن اگر از حدی گذر کند، باعث می‌شود که شیطان بر انسان غلبه کند و انسان را از حق دور سازد، بنابراین یکی از دلایل انحرافات اجتماعی که امروزه در جامعه مشاهده می‌شود ممکن است همین دوری از قرآن باشد، زیرا این امر در تمامی بطون شخصیت انسان رسوخ کرده و در رفتارهای او تأثیر می‌گذارد.

صفایی افزود: باتوجه به احکام و دستورات خداوند همیشه سعی کرده‌ام که به کلام حق عمل کنم، اما یکی از آیاتی که بسیار برای من مهم و در بطن زندگی کارساز بوده است، آیه 23 سوره اسراء است زیرا خداوند در آیه 23 سوره الاسراء فرموده است: «وَ قَضَى رَبُّكَ أَلَّا تَعْبُدُوا إِلَّا إِيَّاهُ وَبِالْوَالِدَيْنِ إِحْسَانًا إِمَّا يَبْلُغَنَّ عِنْدَكَ الْكِبَرَ أَحَدُهُمَا أَوْ كِلَاهُمَا فَلَا تَقُلْ لَهُمَا أُفٍّ وَلَا تَنْهَرْهُمَا وَقُلْ لَهُمَا قَوْلًا كَرِيمًا؛ و پروردگارت فرمان قاطع داده است که جز او را نپرستید، و به پدر و مادر نیکی کنید، هرگاه یکی از آنان یا دو نفرشان در کنارت به پیری رسند [چنانچه تو را به ستوه آورند] به آنان اُف مگوی و بر آنان [بانگ مزن و] پرخاش مکن و به آنان سخنی نرم و شایسته [و بزرگوارانه] بگو.» این آیه بیانگر این است که بعد از اطاعت خداوند، پیروی از پدر و مادر مورد اهمیت است، زیرا آنها جایگاه بسیار ویژه‌ای در نزد خداوند و در مراحل زندگی انسان‌ها دارند.

وی بیان کرد: علاوه بر این موارد توصیه‌های پیامبراکرم(ص) و دیگر اهل بیت(ع) در این باره بوده است که انسان‌ها باید قرآن و عترت را با همدیگر داشته باشند، از هیچکدام دریغ نکنند و از میان این دو برتری نجویند، بنابراین به لطف خداوند و یاری امام زمان(عج) از اسفند 1392 که حفظ قرآن را هم در همان سال آغاز کرده بودم، خداوند شرایطی را برای من فراهم کرد که توانستم خادم افتخاری حرم مطهر رضوی شوم و قرآن و عترت را به‌صورت همزمان در حد توان حفظ کنم.

این حافظ قرآن گفت: تدبر و انس با قرآن باعث می‌شود که انسان از انحرافات اجتماعی دور بماند و در تربیت خود و فرزندان از قرآن الهام بگیرد و در کاهش این انحرافات مؤثر باشد. قرآن برنامه فوق‌العاده‌ای برای انسان است و باید در تمامی اوقات انس مؤثری با این کلام خداوند برقرار کرد.

انتهای پیام
captcha