افزایش تعداد شهدای غزه به بیش از 32 هزار نفر /اقامه باشکوه نماز جمعه در قدس
کد خبر: 4206757
تاریخ انتشار : ۰۳ فروردين ۱۴۰۳ - ۲۲:۴۸
تحولات فلسطین

افزایش تعداد شهدای غزه به بیش از 32 هزار نفر /اقامه باشکوه نماز جمعه در قدس

وزارت بهداشت دولت مستقر در نوار غزه از افزایش قربانیان حملات مرگبار رژیم صهیونیستی به این نوار به بیش از ۳۲ هزار شهید و نزدیک به ۷۴ هزار زخمی خبر داد. همچنین اداره اوقاف اسلامی بیت المقدس اشغالی از اقامه دومین نماز جمعه ماه مبارک رمضان در مسجدالاقصی با حضور نزدیک به ۱۲۰ هزار نمازگزار با وجود ادامه محدودیت‌های اعمال شده از سوی رژیم صهیونیستی خبر داد.

به گزارش ایکنا به نقل از الجزیره، با گذشت یکصد و شصت و هشت روز از آغاز حملات وحشیانه اسرائیل به نوار غزه، تعداد شهدای فلسطینی از مرز 32 هزار نفر عبور کرد. 

بر اثر این حملات تاکنون دهها هزار نفر نیز زخمی و صدها هزار نفر بی‌خانمان شده‌اند. 

در همین حال رایزنی‌ها برای برقراری آتش‌بس و توقف جنایات رژیم اسرائیل در نوار غزه از سوی کشورهای مختلف جهان ادامه دارد.

اقامه باشکوه دومین نماز جمعه ماه رمضان در قدس

اداره اوقاف اسلامی بیت المقدس اشغالی از اقامه دومین نماز جمعه ماه مبارک رمضان در مسجدالاقصی با حضور نزدیک به ۱۲۰ هزار نمازگزار با وجود ادامه محدودیت‌های اعمال شده از سوی رژیم صهیونیستی خبر داد. با وجود اقدام رژیم صهیونیستی در تشدید محدودیت‌های گسترده همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان سال 1445 هجری قمری، نزدیک به 120 هزار فلسطینی دومین نماز جمعه این ماه مبارک را در مسجدالاقصی در بخش شرقی بیت المقدس اشغالی اقامه کردند.

با وجود این که ورودی‌های بخش قدیمی بیت المقدس اشغالی و اطراف و کوچه‌های آن به همراه دروازه‌های بیرونی مسجدالاقصی شاهد حضور گسترده نیروهای پلیس رژیم صهیونیستی بودند، نمازگزاران فلسطینی همچنان برای اقامه نماز جمعه به این مسجد روی آوردند.

ارتش رژیم صهیونیستی در نخستین روز ماه رمضان امسال اعلام کرد که در جمعه‌های این ماه مبارک، نمازگزاران فلسطینی از مناطق واقع در کرانه باختری رود اردن تنها به شرط داشتن مجوز امنیتی معتبر و پس از ارزیابی شرایط امنیتی، اجازه ورود به بیت المقدس اشغالی را خواهند یافت.

در حالی که پلیس رژیم صهیونیستی از آغاز تجاوز نظامی به نوار غزه در هفتم اکتبر سال گذشته میلادی (۱۵ مهر ۱۴۰۲) تاکنون تمامی ایست‌های بازرسی اطراف بیت المقدس شرقی را به روی ساکنان کرانه باختری بسته، ارتش این رژیم تأکید کرده که تنها نمازگزاران مرد بالای ۵۵ سال و زنان بالای ۵۰ سال و همچنین کودکان زیر ۱۰ سال مجاز به ورود به این شهر خواهند بود.

رایزنی وزیر خارجه ایران و دبیرکل جهاد اسلامی 

حسین امیرعبداللهیان، وزیر امور خارجه ایران و زیاد نخاله، دبیرکل جنبش جهاد اسلامی فلسطین در یک گفت‌و‌گوی تلفنی، آخرین تحولات میدانی و‌ سیاسی فلسطین و غزه را مورد بحث و بررسی قرار دادند.

دبیرکل جنبش جهاد اسلامی فلسطین در این گفت‌و‌گو، ضمن ابلاغ‌ سلام‌های گرم‌ خود به رهبر انقلاب اسلامی و رئیس‌جمهوری ایران و تبریک سال جديد و ماه مبارک رمضان به دولت و ملت ایران، آخرین وضعیت تحولات سياسی و میدانی در فلسطین و غزه را تشریح کرد.

زیاد نخاله قدرت و توان و روحیه برتر مقاومت را پس از گذشت حدود شش ماه از تهاجم رژیم صهیونیستی به غزه عالی توصیف و از تلاش‌ها و اقدامات دیپلماتیک منطقه‌ای و بین‌المللی جمهوری اسلامی ایران و همچنین تلاش‌های رئیس جمهوری ایران در حمایت از مردم و مقاومت فلسطین تقدیر کرد.

دبیرکل جنبش جهاد اسلامی فلسطین، وحدت و‌ انسجام میدانی میان گروه‌های مقاومت فلسطینی را رمز موفقیت و پیروزی ملت فلسطین در برابر ماشین کشتار دشمن صهیونیستی دانست و تأکید کرد: هماهنگی میان گروه‌های فلسطینی به‌ویژه میان حماس و جهاد اسلامی در حمایت از اهداف ملی فلسطینی در مذاکرات سیاسی نیز نمود بارزی دارد.

امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه ایران نیز در این گفت‌وگو ایستادگی تاریخی مردم و مقاومت فلسطین در برابر رژیم غاصب صهیونیستی را مورد تجلیل قرار داد و زیاد نخاله را از آخرین رایزنی‌ها و تحرکات دیپلماتیک جمهوری اسلامی ایران در حمایت فلسطین مطلع کرد.

وزیر امور خارجه کشورمان همچنین بر ضرورت اقدام فوری نهادهای مسئول بین‌المللی در توقف کشتار مردم بی‌پناه و زنان و کودکان غزه و کرانه باختری و ارسال فوری و بدون محدودیت کمک‌های بشردوستانه بین‌المللی برای کلیه ساکنان غزه در همه مناطق تأکید کرد.

هشدار وزیر خارجه آمریکا به اسرائیل

برخی منابع از هشدار وزیر امور خارجه آمریکا به نخست وزیر رژیم صهیونیستی نسبت به خطر پیش روی امنیت و جایگاه این رژیم در جهان خبر می‌دهند. شبکه خبری «الجزیره» عصر امروز (جمعه) به نقل از وبسایت آمریکایی «آکسیوس» نقل کرد که آنتونیو بلینکن، وزیر امور خارجه آمریکا در جریان سفر اخیر خود به سرزمین‌های اشغالی، به بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر و شورای جنگ رژیم صهیونیستی هشدار داده که امنیت و جایگاه این رژیم در جهان در خطر است.

بنا بر این گزارش، وزیر امور خارجه آمریکا در گفت و گو با مقامات رژیم صهیونیستی همچنین تأکیدکرده که این رژیم به یک برنامه منسجم و هماهنگ نیاز دارد چرا که در غیر این صورت، همچنان در نوار غزه گرفتار خواهد ماند.

طرح جدید مکرون به شورای امنیت

رئیس‌جمهور فرانسه می‌گوید پاریس ابتکار جدیدی را درباره آتش‌بس در غزه به شورای امنیت سازمان ملل ارائه خواهد کرد. «امانول مکرون» رئیس‌جمهور فرانسه روز جمعه گفت که پس از وتوی پیش نویس قطعنامه آمریکا توسط روسیه و چین در شورای امنیت سازمان ملل، این کشور ابتکار خود را درباره غزه به این نهاد ارائه خواهد کرد.

روسیه و چین به همراه الجزایر به پیش‌نویس قطعنامه پیشنهادی آمریکا درباره غزه رأی منفی دادند. این پیش‌نویس یک‌طرفه، خواستار آتش‌بس در غزه نمی‌شد.

مکرون که در جمع خبرنگاران در بروکسل صحبت می‌کرد، گفت: «شورای امنیت هم‌اکنون باید درباره آتش‌بس فوری و دسترسی بشردوستانه تصمیم بگیرد».

رئیس‌جمهور فرانسه در ادامه و با اشاره به وتوی روسیه و چین گفت: ما تلاش خود را بر اساس پیش‌نویس فرانسوی در شورای امنیت و کار با شرکای آمریکایی، اروپایی و عرب برای یافتن یک توافق ادامه می‌دهیم.

«نیکلاس دی‌ریویره» نماینده فرانسه در شورای امنیت هم پس از رأی مثبت به پیش نویس قطعنامه پیشنهادی آمریکا گفت پاریس ابتکار خود را به شورای امنیت ارائه خواهد کرد.

مکرون همچنین خواستار آتش‌بس فوری و پایدار، ورود کمک‌های انسان‌دوستانه بیشتر برای مردم غزه و آزادی بی‌قید و شرط اسرای اسرائیلی شد. رئیس‌جمهور فرانسه با حمله رژیم صهیونیستی به رفح در جنوب غزه نیز مخالفت کرد و گفت این اقدام تنها اوضاع فاجعه‌بار انسانی در غزه را بدتر می‌کند.

تعداد شهدای غزه از 32 هزار نفر عبور کرد

وزارت بهداشت دولت مستقر در نوار غزه از افزایش قربانیان حملات مرگبار رژیم صهیونیستی به این نوار به بیش از ۳۲ هزار شهید و نزدیک به ۷۴ هزار و ۳۰۰ زخمی خبر داد. وزارت بهداشت غزه در گزارش آماری روزانه خود از تجاوز نظامی ارتش رژیم صهیونیستی به این نوار در صد و شصت و هشتمین روز آن، اعلام کرد که نیروهای اشغالگر طی شبانه روز گذشته مرتکب ۹ قتل عام دیگر در حق خانواده‌های فلسطینی شدند و در نتیجه آنها نیز، اجساد دست کم ۸۲ شهید دیگر و ۱۱۰ فرد زخمی به بیمارستان‌های نوار انتقال یافتند.

وزارت بهداشت دولت مستقر در نوار غزه در بیانیه کوتاه حاوی گزارش روزانه خود همچنین تاکید کرد که آمار قربانیان حملات مرگبار ارتش رژیم صهیونیستی به این نوار از هفتم اکتبر سال گذشته میلادی (۱۵ مهر ۱۴۰۲) تا به امروز که بیش از یک هفته از آغاز ماه مبارک رمضان می گذرد نیز، به دست کم ۳۲ هزار و ۷۰ شهید و همچنین ۷۴ هزار و ۲۹۸ زخمی افزایش یافته که کودکان و زنان بیش از دو سوم آنها را تشکیل می‌دهند.

وزارت بهداشت غزه در ادامه نیز ضمن تأکید بر این که شمار زیادی از قربانیان تجاوز وحشیانه به نوار غزه همچنان زیر آوار هستند یا این که اجساد آنها در جاده‌های این نوار به حال خود رها شده، عنوان کرد که نیروهای رژیم صهیونیستی اجازه نمی‌دهند خودروهای آمبولانس و کارکنان دفاع مدنی خود را به این قربانیان برسانند.

اعلام آمادگی 4 کشور اروپایی برای به رسمیت‌ شناختن کشور فلسطینی

سران چهار کشور از جمله اسپانیا، ایرلند، مالت و اسلوونی آنها روز جمعه در حاشیه نشست سران اروپا در بروکسل گرد هم آمدند تا درباره «آمادگی خود برای به رسمیت شناختن فلسطین» گفت وگو کنند و افزودند که آماده انجام این کار «زمانی که شرایط مناسب باشد» هستند.

در بیانیه مشترک این نشست آمده است: ما موافق هستیم که تنها راه دستیابی به صلح و ثبات پایدار در منطقه، اجرای راه حل دو کشوری است که اسرائیل و فلسطین در کنار هم و در صلح و امنیت زندگی کنند.

 

 

 

انتهای پیام
captcha