دل‌شکستن؛ گناهی که به سادگی مرتکب می‌شویم
کد خبر: 4203079
تاریخ انتشار : ۱۲ اسفند ۱۴۰۲ - ۱۳:۰۹
پژوهشگر حوزوی مطرح کرد

دل‌شکستن؛ گناهی که به سادگی مرتکب می‌شویم

حجت‌الاسلام امین بهرامی گفت: یکی از گناهان زبان، آن‌طور که در روایات آمده، شکستن دل افراد است که متأسفانه افراد به سادگی و فراوان مرتکب آن می‌شوند، اما توجهی به آن ندارند، بلکه برای آن توجیهاتی دارند.

حجت‌الاسلام امین بهرامی(شریعت شوشتری)، پژوهشگر حوزویبه گزارش ایکنا از خوزستان، حجت‌الاسلام امین بهرامی(شریعت شوشتری)، پژوهشگر حوزوی، شب گذشته، 12 اسفندماه در جلسه هفتگی تفسیر موضوعی قرآن کریم که با محوریت تفسیر آیات اخلاقی و اجتماعی در مسجد امام رضا(ع) اهواز برگزار شد، در ادامه تفسیر آیه 18 سوره مبارکه «ق» گفت: طبق این آیه «مَا يَلْفِظُ مِنْ قَوْلٍ إِلَّا لَدَيْهِ رَقِيبٌ عَتِيدٌ؛ هيچ سخنى را به لفظ درنمى‌آورد مگر اينكه مراقبى آماده نزد او آن را ضبط مى‌كند» یکی از گناهان زبان، آن‌طور که در روایات آمده، شکستن دل افراد است که متأسفانه افراد به سادگی و فراوان مرتکب آن می‌شوند، اما توجهی به آن ندارند، بلکه برای آن توجیهاتی دارند.

وی افزود: برخی به نام انتقاد و تذکر، دل افراد را می‌شکنند، در حالی که کلمه‌ای که از دهان آنها خارج شده، نه انتقاد است و نه نصیحت. دل طرف مقابل را می‌شکند و این کار را توجیه می‌کند. مهم است که ما چطور با دیگران صحبت می‌کنیم و چطور ارتباط برقرار می‌کنیم.

بهرامی اظهار کرد: پیامبر اکرم(ص) در سخنی می‌فرماید کسی که با نیش و کنایه مؤمنی را بیازارد با من به جنگ برخاسته و کسی که با من جنگ داشته باشد، با خداوند محاربه دارد. دقت کنید که این دل شکستن‌ها و نیش و کنایه‌ها، محاربه با خدا و رسول(ص) اوست. چقدر در طول روز و هفته، این کار را می‌کنیم؟ به تعبیر امروز «تکه‌ای به فلانی انداختم، دلم خنک شد»؛ امام صادق(ع) می‌فرماید: حرمت مؤمن از کعبه بالاتر است. ما چقدر کعبه‌شکنی می‌کنیم؟ دل شکستن غیرقابل جبران است. متأسفانه بعضی از ما، دقت نمی‌کنیم.

این پژوهشگر حوزوی افزود: هیچ کس حق ندارد، بنده‌ای از بندگان خدا را تحقیر کند. نه تنها انسان‌ها، بلکه ما حق نداریم حتی متعرض حقوق حیوانات شویم. به‌طور نمونه حق نداریم حیوانی را جلوی حیوان دیگر، سر بِبُریم. متأسفانه در ایام محرم، در بعضی هیئت‌ها این نکته رعایت نمی‌شود، در حالی که یکی از آداب ذبح این است که سر حیوان را جلوی حیوان دیگر نَبُریم. در همین ایام انتخابات که گذشت، دقت کنیم، ما می‌توانیم از صلاحیت کاندید مورد نظر خود صحبت کنیم، اما نمی‌توانیم علیه دیگران حرف بزنیم. متأسفانه برخی به آسانی تهمت می‌زنند و غیبت می‌کنند. این دوران تمام می‌شود، اما این گناهان به گردن ما می‌ماند.

وی تأکید کرد: اگر می‌خواهیم برای اسلام کار کنیم، راهش این است که دل‌ها را به دست آوریم. اگر بنای تبلیغ دین داریم، با دل شکستن و ناراحتی و هتاکی محقق نمی‌شود: «تا توانی دلی به دست آور/ دل شکستن هنر نمی‌باشد.»

انتهای پیام
captcha