تلاش برای برقراری عدالت همه‌جانبه؛ لازمه ایجاد جامعه مهدوی
کد خبر: 4201605
تاریخ انتشار : ۰۶ اسفند ۱۴۰۲ - ۰۸:۴۱
آیت‌الله محمدی عراقی مطرح کرد:

تلاش برای برقراری عدالت همه‌جانبه؛ لازمه ایجاد جامعه مهدوی

عضو مجلس خبرگان رهبری با بیان اینکه حکومت مهدوی کاملاً الگوبرداری‌شده از حکومت علوی است، گفت: اگر بتوانیم عدالت را در همه ابعاد به ویژه در حوزه علم، دانش و جنسیت برقرار کنیم، قطعاً قدم بزرگی به سمت تشکیل جامعه مهدوی برداشته‌ایم.

آیت الله محمدی عراقی

آیت‌الله محمود محمدی عراقی، نماینده کرمانشاه در مجلس خبرگان رهبری و عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام در گفت‌وگو با ایکنا، درباره ویژگی‌های جامعه (حکمرانی) مهدوی گفت: «عدل» مهمترین شاخصه حکومت مهدوی است؛ چون در طول تاریخ بزرگترین دردی که انسان‌ها و بشریت متحمل شده‌اند درد نبود عدالت است و همچنان این رنج ادامه دارد و فقط شکل آن تغییر کرده است.

وی افزود: زمانی حکومت‌های مستبد روی کار بودند، مثلاً حاکمی مانند فرعون ادعای الوهیت داشت و می‌گفت ربِّ مردم است ولی امروز استبداد و ظلم با شکل‌های مدرن همراه شده و در قالب دموکراسی به مردم ظلم می‌شود و مردم مظلوم واقع می‌شوند.

محمدی عراقی اظهار کرد: بخش قابل توجهی از مظالمی که امروز در دنیا اتفاق می‌افتد توسط قدرت‌های بزرگ در شورای امنیت انجام می‌شود. در این راستا کافی است تنها به جنایاتی که در فلسطین و غزه اتفاق می‌افتد نگاهی بیندازید. در هیچ جنگی در فاصله زمانی چهار ماه به این اندازه زن، کودک و انسان بی‌گناه کشته نشده که در غزه این اتفاق افتاده است. مگر کودکان و زنان نظامی هستند که اینگونه به شهادت می‌رسند؟! شورای امنیت ده‌ها جلسه تشکیل داده ولی از محکومیت ظاهری جنایات رژیم صهیونیستی امتناع ورزیده است.

عضو مجلس خبرگان رهبری بیان کرد: از پیامبر اسلام(ص) نقل شده است که خداوند متعال امام زمان(عج) را در پشت پرده غیبت نگه داشته تا زمانی که دنیا مملو از ظلم و جور شود تا او بیاید و دنیا را پر از عدل و داد کند. پس یکی از ویژگی‌های حکومت مهدوی برقراری حکومت عدل است که به طور کامل در حکومت امام زمان(عج) ظهور و بروز پیدا می‌کند.

استفاده از واژگان قرآنی به جای واژه حکمرانی

محمدی عراقی ادامه داد: البته خود بنده با واژه حکمرانی مشکل دارم چون یک واژه وارداتی و غربی است و در ذات آن نوعی سلطه وجود دارد، در صورتی‌که در قرآن واژه‌ای به نام سلطان و حاکم به چشم نمی‌خورد و به جای آن امام، ولی یا خلیفة‌الله مورد تأکید قرار گرفته‌ است. به نظر من استفاده از واژگان قرآنی خیلی بهتر از واژگان غربی است چون از آن زمختی و خشک بودن برخوردار نیستند.

وی اضافه کرد: «ولی» یعنی دوست، «خلیفه» یعنی جانشین خدا و «امام» یعنی پیشرو که در همه مسائل جلوتر از سایر افراد حرکت می‌کند و لذا بهتر است به جای حکمرانی از واژه امامت و ولایت استفاده شود.

وی بیان کرد: امیرالمؤمنین(ع) به عدالت شهرت داشتند ولی عدل علی را مردم زمانش برنتافتند. ایشان کشته عدالت بودند و به همین دلیل حکومت مهدوی کاملاً الگوبرداری‌شده از حکومت علوی است.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام یکی دیگر از مشخصه‌های جامعه مهدوی را افزایش دانش، آگاهی، معرفت و شناخت مردم دانست و در این رابطه گفت: به عنوان مثال در برخی از روایات آمده که زنان در جامعه مهدوی به چنان جایگاهی می‌رسند که صاحب فتوا می‌شوند و به بالاترین سطح علوم دینی دست می‌یابند که امروز نیز نشانه‌های آن قابل لمس و درک است.

محمدی عراقی اظهار کرد: شخصی از من پرسید چرا نباید تعدادی از اعضای مجلس خبرگان رهبری از بانوان باشند؟ من پاسخ دادم که در قانون، حضور زنان در مجلس خبرگان منع نشده و زنانی هستند که واقعاً از شرایط کافی برای حضور در مجلس خبرگان رهبری برخوردارند. مجلس خبرگان مجلسی نیست که خاص روحانیون و آقایان باشد و در قانون اصلاً چنین چیزی وجود ندارد. اگر بتوانیم  عدالت را در همه ابعاد به ویژه در حوزه علم، دانش و جنسیت برقرار کنیم، قطعاً قدم بزرگی به سمت جامعه مهدوی برداشته‌ایم.

محمدی عراقی در ادامه، برخورداری از عدالت اقتصادی و سیاسی را یکی دیگر از ویژگی‌های جامعه مهدوی دانست و گفت: عدالت مفهومی است که می‌تواند همه زشتی‌ها را بپوشاند.

در جامعه مهدوی دوگانه‌ها جایی ندارند

وی در ادامه تأکید کرد: آمادگی برای فداکاری از دیگر شاخصه‌های جامعه مهدوی است. خدا را شاکریم که به برکت انقلاب اسلامی و امام راحل مقوله‌ای به نام مردم‌سالاری دینی به وجود آمده که در آن مردم متحدالشکل عمل می‌کنند و اتحاد و انسجام دارند.

عضو مجلس خبرگان رهبری افزود: مشخصه دیگر جامعه مهدوی این است که میان معنویت و مادیت، علم و دین و دین و سیاست پیوند برقرار می‌شود که الحمدالله این در نظام ما تا حد زیادی محقق شده است. در جامعه مهدوی دوگانه‌ها جایی ندارند مثلاً علم و دین جایگاهشان یکی است ولی در دنیای غرب می‌گویند میان علم و دین یکی را انتخاب کنید.

عضو مجلس خبرگان رهبری خودسازی را یکی دیگر از ویژگی‌های جامعه مهدوی بیان کرد و گفت: اگر بتوانیم خود و جامعه‌ را با مقوله خودسازی آشنا کرده و این جامعه‌ راه به مثابه یک الگو به دنیا معرفی کنیم قطعاً مردم جهان هم به مکتب اسلام و اهل بیت(ع) گرایش پیدا خواهند کرد. هنوز ما با جامعه صد درصد اسلامی، دولت کاملاً اسلامی و اقتصاد به‌تمام معنا اسلامی فاصله داریم و باید تلاش کرد این فاصله‌ها را از بین برد.

گفت‌وگو از سعید امینی

انتهای پیام
captcha