آیا مسابقات بین‌المللی قرآن دانش‌آموزی از بزرگسالان جدا می‌شود
کد خبر: 4201595
تاریخ انتشار : ۰۵ اسفند ۱۴۰۲ - ۱۰:۵۱
میکائیل باقری پاسخ داد:

آیا مسابقات بین‌المللی قرآن دانش‌آموزی از بزرگسالان جدا می‌شود

مدیرکل قرآن، عترت و نماز وزارت آموزش و پرورش ضمن تبیین فرایند برگزاری مسابقات بین‌المللی قرآن دانش‌آموزی، به تشریح دلایل برگزاری همزمان این مسابقات با رقابت‌های قرآنی در بخش بزرگسالان، پرداخت.

آیا مسابقات بین‌المللی قرآن دانش‌آموزی از بزرگسالان جدا می‌شود

میکائیل باقری، مدیرکل قرآن، عترت و نماز وزارت آموزش و پرورش در گفت‌وگو با خبرنگار ایکنا در مورد فرایند برگزاری مسابقات بین‌المللی قرآن دانش‌آموزی گفت: لازم می‌دانم از همکاری صمیمانه ایکنا سپاسگزاری کنم، این قدردانی نه به خاطر انعکاس مسابقات بلکه به خاطر همراهی این رسانه در طول سال است، رسانه‌ای که رصدکننده، تبیین‌کننده و منتشرکننده اخبار خوب قرآنی است. 

وی به هم‌افزایی نهادهای قرآنی در برگزاری رویدادهای حوزه قرآن کریم اشاره و اظهار کرد: ما کمتر با کارِ گروهی در کشور آشنا هستیم، همین که این توفیق دست داده و باعث شده به اتفاق، مسابقات را برگزار کنیم، گامی رو به جلو و صرفه‌جویی در هزینه‌ها بوده و علاوه بر آن هم‌افزایی و استفاده از بسترهای موجود هر دو دستگاه را همراه خود دارد.

فرایند 5 مرحله‌ای مسابقات قرآن دانش‌آموزی

مدیرکل قرآن، عترت و نماز وزارت آموزش و پرورش در ادامه به فرایند اجرایی مسابقات بین‌المللی قرآن دانش‌آموزان اشاره و تصریح کرد: مسابقات دانش‌آموزی یک فرایند پنج مرحله‌ای است. این مسابقات ابتدا در مرحله آموزشگاهی برگزار می‌شود، منتخبان مدارس به مرحله منطقه‌ای می‌آیند و در ادامه منتخبان مرحله‌ منطقه‌ای در مرحله استانی حضور می‌یابند، بعد هم مرحله کشوری را خواهیم داشت. در نهایت نفرات برتر دو رشته حفظ کل قرآن و قرائت تحقیق به مسابقات بین‌المللی راه می‌یابند. 

باقری در پاسخ به این سوال که چرا مسابقات دانش‌آموزی به صورت دوسالانه برگزار می‌شود، بیان کرد: متولی این مسابقات اداره کل قرآن، عترت و نماز است و مسابقات یکی از فعالیت‌های بیست و چند گانه این اداره کل است، اگر بخواهیم این مسابقات را به صورت سالانه برگزار کنیم، وقت بسیار بیشتری را باید به این رویداد اختصاص دهیم و از سایر مأموریت‌ها باز خواهیم ماند. لذا به جهت اینکه می‌خواهیم قله‌ای را به دانش‌آموزان نشان دهیم، مسابقات را برگزار می‌کنیم، بنابر این اهداف ما از برگزاری مسابقات، با برپایی دوسالانه این رویداد تأمین خواهد شد. برای انتخاب نمایندگان کشورمان در هر دوره از این مسابقات، نفرات برتر دو سال متوالی را به مرحله انتخابی دعوت می‌کنیم و از بین آنها افرادی منتخب معرفی می‌شوند. 

حضور 70 دانش‌آموز از 25 کشور در مرحله مقدماتی

باقری تصریح کرد: از حدود شش ماه قبل به همه کشورها فراخوان دادیم و اعلام کردیم هر کشوری مسابقاتی در رده زیر 18سال و با اولویت دانش‌آموز بودن برگزار می‌کند، نمایندگان خودشان را معرفی کنند. پس از این فراخوان 75 قاری و حافظ از 25 کشور معرفی شدند. در پالایش اولیه متوجه شدیم شش نفر از افرادی که تلاوت ارسال کرده‌اند در زمان برگزاری مسابقات از نظر سنی یک یا دو ماه بزرگتر از سن قانونی مد نظر خواهند بود، این افراد کنار گذشته شدند و در ادامه تلاوت‌های افراد زیر 18 سال داوری شد. در نهایت از حدود 70 شرکت‌کننده 30 نفر شامل 13 دختر و 17 پسر در رشته قرائت تحقیق پسران، قرائت ترتیل دختران و حفظ کل دختران و پسران به مرحله حضوری راه پیدا کردند.

مدیرکل قرآن، عترت و نماز وزارت آموزش و پرورش با اشاره به اینکه فرایند انتخاب و دعوت از شرکت‌کنندگان مجزا از فراخوان‌های سازمان اوقاف بوده است، گفت: در رشته حفظ قرآن کریم، ابتدا به صورت برخط با متسابقان سایر کشورها ارتباط برقرار کردیم و شرکت‌کنندگان از سوی اساتید ارزیابی شدند. در این مسابقات ارائه فراخوان، دریافت آثار و سایر جزئیات ... به عهده ما بوده است تنها جایی که مشترک هستیم مرحله حضوری مسابقات در سالن اجلاس سران کشورهای اسلامی است، بر اساس توافق با دوستان سازمان اوقاف، دانش‌آموزان را جلو سالن مسابقات تحویل می‌دادیم و جلو سالن هم تحویل می‌گرفتیم.

اهداف مسابقات دانش‌آموزی متفاوت از بزرگسالان است

باقری در پاسخ به این موضوع که به نظر می‌رسد فضای کلی مسابقات در بخش دانش‌آموزی باید متفاوت از بخش بزرگسالان باشد، بر همین اساس آیا وزارت آموزش و پرورش تصمیمی برای برگزاری مسابقات دانش‌آموزی به صورت مجزا دارد یا خیر، گفت: قطعاً اهداف مسابقات آموزش و پرورش در بخش دانش‌آموزی با اهداف مسابقات بزرگسالان کاملاً متفاوت است. ما یک فرایند کاملاً تربیتی را ترسیم کرده و مدیریت می‌کنیم. مسابقات ما به صورت اردوی شبانه‌روزی است، خود اردو ده‌ها هدف در پشت سر خود دارد. 

وی با تأکید بر اینکه اِلِمان‌های مسابقات دانش‌آموزی باید کاملاً متفاوت از بزرگسالان باشد، گفت: در مسابقات دانش‌آموزی از زمانی که دانش‌آموز از خانه خارج و وارد اردو می‌شود و بازمی‌گردد یک فرایند تربیتی طی می‌شود و در آن چگونه زیستن، چگونه خوابیدن، چه زمانی خوابیدن، چه زمانی بیدار شدن، چگونه عبادت کردن، چگونه زندگی کردن، چگونه زندگی گروهی کردن، چگونه گذشت کردن، چگونه مراوده و همکاری کردن با همسالان و بسیاری مسائل دیگر را یاد می‌گیرند، بنابر این مسابقات دانش‌آموزی یک اردو است در حالی که این اهداف اردویی در مسابقات بزرگسالان نیست.

مدیرکل قرآن، عترت و نماز وزارت آموزش و پرورش تصریح کرد: هدف اول ما نظم در مسابقات است، یعنی تمام هدف ما این است که یک قاری و یک حافظ قرآن فرد منظمی باشد، اگر مسابقات دانش‌آموزی ما را ببینید یک دقیقه تأخیر نخواهیم داشت، چون می‌خواهیم از طریق موضوعاتی همچون این مسابقات نظم را آموزش دهیم. اگر به اینگونه حواشی نگاه کنیم متوجه خواهیم شد که بهتر است مسابقات را جدا برگزار کنیم، چون این اهداف برای ما فراتر از خود مسابقه است.

وی با اشاره به اینکه گاهی ملاحظات و محدودیت‌هایی داریم که باید با توجه به آن محدودیت‌ها تصمیم اتخاذ کنیم، اظهار کرد: اگر بخواهیم مسابقات را جدا و مجزا برگزار کنیم، باید چنین فضا و چنین محیط و سالنی را فراهم کنیم، فضاآرایی، دکورآرایی، دعوت از رسانه‌ها، آوردن داوران و تبلیغات محیطی داشته باشیم، که همه اینها هزینه‌ بالایی را می‌طلبد. 

باقری افزود: شاید منطق، عقل و قانون حکم کند مسابقات را به صورت همزمان برگزار کنیم تا این صرفه‌جویی‌ها را داشته باشیم. با تمام این تفاسیر بعد از برگزاری مسابقات خواهیم نشست و بررسی‌های لازم را به عمل خواهیم آورد، اگر در مسابقات از اهداف فاصله بگیریم باید در مورد تجمیعی بودن یا تفکیکی بودن مسابقات به طور مفصل بحث کنیم. بنابراین الان نمی‌توان به طور قاطع گفت که دوره آینده این مسابقات تجمیعی خواهد بود یا تفکیکی، چرا که تصمیم‌گیری در مسابقات قائم به فرد نیست و تصمیمات در ستاد برنامه‌ریزی که با حضور مقام عالی وزارت تشکیل می‌شود، اتخاذ خواهد شد. 

مدیرکل قرآن، عترت و نماز وزارت آموزش و پرورش بیان کرد: گروهی را تشکیل خواهیم داد تا این گروه نقاط ضعف و قوت مسابقات را بررسی و ارزیابی کند، بعد از آن در مورد این موضوع تصمیم‌گیری خواهیم کرد. 

پوشش مسابقات از شبکه شاد

وی در بخش دیگری از این گفت‌‌وگو اظهار کرد: آموزش و پرورش از نظر امکانات توانمندی بسیاری دارد، در این دوره از مسابقات شبکه شاد پوشش رسانه‌ای خوبی به عمل آورد به طوری که مراسم افتتاحیه یک میلیون و 400 هزار نفر بازدید داشت و علاوه بر آن 48 هزار نفر نیز این مراسم را به صورت زنده مشاهده کرده‌اند. آموزش و پرورش از حیث امکانات و زیرساخت‌ها و داشتن مخاطبِ علاقه‌مند، دغدغه‌مند و داوطلب غنی است.

باقری در ادامه این گفت‌وگو در مورد برگزاری مسابقات داخلی آموزش و پرورش نیز گفت: در سال تحصیلی اخیر ثبت‌نام دانش‌آموزان داوطلبانه و از سوی خودشان انجام خواهد شد. در گذشته مربیان و مدیران ثبت‌نام می‌کردند، اما امسال ثبت‌نام محدود شد و فقط دانش‌آموز به شخصه می‌تواند ثبت‌نام کند. قطعاً مشکل اینترنت در مناطق محروم وجود داشته و گاهی سختگیر بودن و زمانبر بودن ورود به سامانه درگاه دولت و ... نیز وجود داشته است، اما با همه این مشکلات دو میلیون 300 هزار نفر دانش‌آموز در مسابقات قرآن، عترت و نماز در مرحله آموزشگاهی شرکت کرده‌اند.

آیا دانش‌آموزان مجبور به حضور در مسابقات قرآن می‌شود

باقری در پاسخ به این سوال که اجباری برای دانش‌آموزان جهت حضور در مسابقات قرآن وجود دارد و مدیران را مجبور به ثبت‌نام تعداد خاصی از دانش‌آموزان می‌کنید یا خیر، گفت: به هیچ وجه اجباری نیست، اتفاقاً چون دنبال کمیت نیستیم سامانه به گونه‌ای طراحی شده که اگر یک مدرسه از پنج نفر هم ثبت‌نام کند، آن مدرسه امتیاز خود را دریافت خواهد کرد. معتقدیم با ثبت‌نام این افراد، این پیام و این خبر به کف مدرسه رسیده است، مدیر مدرسه باید دانش‌آموزان را مطلع کند که چنین مسابقاتی وجود دارد، بنابر این اگر یک دانش‌آموز در مدرسه‌ای ثبت‌نام کند، معلوم می‌شود اطلاع‌رسانی صورت گرفته است و همین باعث می‌شود مدیر مدرسه امتیاز خود را بگیرد. 

انتهای پیام
captcha