مسابقات قرآن اوقاف معیار مسابقات آموزش و پرورش است
کد خبر: 4201459
تاریخ انتشار : ۰۴ اسفند ۱۴۰۲ - ۰۹:۴۷
در گفت‌وگو با ایکنا مطرح شد

مسابقات قرآن اوقاف معیار مسابقات آموزش و پرورش است

کارشناس مسئول امور قرآن، عترت و نماز آموزش و پرورش ناحیه یک اراک از حضور 24 هزار دانش‌آموز ناحیه یک این شهرستان در مسابقات قرآن مرحله آموزشگاهی و سه هزار و 800 نفر در مرحله ناحیه‌ای خبر داد و گفت: معیار مسابقات قرآن آموزش و پرورش، مسابقات اوقاف است و سعی بر آن است به این استنداردها نزدیک شویم.

غلامرضا جیریایی، کارشناس مسئول اداره قرآن آموزش و پرورش ناحیه یک

غلامرضا جیریایی، کارشناس مسئول امور قرآن، عترت و نماز آموزش و پرورش ناحیه یک اراک، در گفت‌و‌گو با ایکنا از استان مرکزی، از برگزاری مرحله ناحیه‌ای چهل‌و‌دومین دوره مسابقات قرآن دانش‌آموزی خبر داد و گفت: این مسابقات در دو مقطع ابتدایی و متوسطه برگزار می‌شود.

وی با بیان اینکه این مسابقات به‌دلیل استقبال خوب دانش‌آموزان در دو بازه زمانی (دهه اول بهمن ویژه دانش‌آموزان ابتدایی و هفته آخر بهمن و نیمه اول اسفند ویژه دانش‌آموزان متوسطه) برگزار شد. در مقطع ابتدایی و در مرحله آموزشگاهی، 12 هزار دانش‌آموز شرکت‌ کردند که از این تعداد هزار نفر به مرحله ناحیه‌ای راه یافتند. امسال رشته احکام ویژه پایه دوم تا ششم به‌صورت جشنواره‌ای و همگانی ویژه تمام دانش‌آموزان برگزار شد.

توجه به مباحث تربیتی در رویدادهای قرآنی

جیریایی با بیان اینکه نگاه ما صرفاً به مسابقات، جنبه رقابتی ندارد و توجه به مباحث تربیتی از جمله اولویت‌هاست، اضافه کرد: خوشبختانه با توجه به اینکه محتوا از قبل برای جامعه هدف ارسال و مطالعه شده بود، از آن استقال شد. مربیان طرح امین و مبلغان پرورشی در این رابطه محصلان را آموزش دادند. این طرح ویژه آموزش و پرورش ناحیه یک اراک بود و قریب به 27 هزار دانش‌آموز پایه دوم تا ششم با یکدیگر رقابت کردند. در این طرح تمام مطالب مرتبط با نماز متناسب با سن افراد آموزش داده شد.

وی ضرورت توجه به حفظ قرآن در دوران ابتدایی را مورد تأکید قرار داد و افزود: امسال برای اولین بار مسابقات قرآن حفظ در سطح ناحیه ویژه دانش‌آموزان ابتدایی برگزار شد. معمولاً مسابقات دانش‌آموزان ابتدایی در تمام مقاطع تحصیلی جز در تعداد محدودی از رشته‌ها در مرحله آموزشگاهی به اتمام می‌رسد، اما ما امسال در طرحی ابداعی تمام رشته‌ها در مرحله ناحیه‌ای برگزار شد تا انگیزه‌ای برای تلاش بیشتر باشد.

جیریایی از حضور 12 هزار دانش‌آموز مقطع متوسطه در مرحله آموزشگاهی و یک هزار و 900 دانش‌آموز در مرحله ناحیه‌ای مسابقات قرآن خبر داد و ادامه داد: از تعداد راه‌یافتگان به مرحله ناحیه‌ای یک هزار نفر در رشته‌های کتبی و پژوهشی شرکت کردند و 900 نفر در رشته آوایی. این دور از مسابقات برای پسران 11 رشته و برای دختران 10 رشته دارد. از این تعداد شش رشته کتبی و پژوهشی است. مسابقات امسال در مرحله آموزشگاهی نسبت به سال گذشته با رشد 30 درصدی مواجه بود.

حضور هادی حفظ در مسابقات قرآن

وی ادامه داد: امسال در رشته‌های قرائت تحقیق، ترتیل و حفظ در کنار تیم داوری حاضر، هادی حفظ نیز لحاظ شده بود. در قسمت پایین فرم‌های ارائه شده قسمتی برای اظهارنظر هادی حفظ در نظر گرفته شده بود و فرم همان لحظه به دانش‌آموز تحویل و نکات بازگو می‌شد. ضبط و ارسال تلاوت برای دانش‌آموزان از دیگر برنامه‌های اجرایی است. همچنین شرکت‌نندگان رشته‌های پژوهشی در دو مرحله کتبی و ارائه کنفرانس با یکدیگر رقابت کرده که از این تعداد 600 نفر به مرحله بعد راه می‌یابند.

جیریایی اظهار کرد: در رشته‌های آوایی به‌ویژه حفظ‌های ویژه تعداد شرکت‌کنندگان ثابت است و حضور افراد جدید را بیشتر در رشته‌های قرائت، مداحی، دعاخوانی، اذان و پژوهشی شاهدیم. امسال کشف استعدادهای جدید قابل توجه بود که برای آنان برنامه‌های ویژه آموزشی در نظر گرفته می‌شود. پس از اتمام مسابقات برگزاری دوره‌های توانمندسازی در رشته‌های آوایی و پژوهشی آغاز می‌شود.

وی بیان کرد: معیار مسابقات قرآن آموزش و پرورش، مسابقات اوقاف است و سعی بر آن است به این استنداردها نزدیک شویم. با وجود اینکه مسابقات قرآن اوقاف نسبت به سایر ارگان‌ها بالاتر است، اما از نظر جامعه آماری شرکت‌کنندگان آموزش و پرورش پیشتاز است.

کارشناس مسئول امور قرآن، عترت و نماز آموزش و پرورش ناحیه یک اراک در پایان گفت: مربیان و معلمان مدارس همراهی خوبی برای مسابقات داشتند و تمام دستورالعمل‌ها و نکات آیین‌نامه‌ای را برای جامعه هدف تشریح کردند. گام به گام با دانش‌آموزان پیش رفتیم تا بتوانیم مسابقاتی گسترده‌تر در راستای ترویج فرهنگ قرآنی برداریم.

انتهای پیام
captcha