وجه تمایز تمدن اسلامی جاودانگی آن است
کد خبر: 4201210
تاریخ انتشار : ۰۳ اسفند ۱۴۰۲ - ۰۶:۰۰
داور بحرینی بخش بانوان مسابقات قرآن ایران:

وجه تمایز تمدن اسلامی جاودانگی آن است

زینب مخلوق، داور بحرینی تصریح کرد: تمدن اسلامی با ویژگی خود یعنی جاودانگی و مانایی در کنار جهان‌شمولی خود متمایز است و خداوند از این تمدن و مبانی قرآنی آن محافظت می‌کند چنانچه در قرآن کریم فرموده است که «إِنَّا نَحْنُ نَزَّلْنَا الذِّكْرَ وَإِنَّا لَهُ لَحَافِظُونَ».

زینب مخلوق، داور بحرینی رشته حسن حفظ در بخش بانوان چهلمین دوره مسابقات بین‌المللی قرآن ایران در گفت‌و‌گو با ایکنا تصریح کرد: قرآن کریم، پیامبر اکرم(ص) و ائمه معصومین(ع)، علمای اسلام، فقها و وحدت اسلامی در رویارویی با استکبار جهانی از جمله مهترین عناصر اقتدار یک جامعه اسلامی است.

وی با تأکید بر ضرورت عمل به آموزه‌های قرآنی و تمسک به ارزش‌های آن برای زیبنده شدن اخلاق گفت: در کنار رفتار و گفتار، عمل ما هم باید مزین به ارزش‌های اخلاقی باشد و این نباید تنها در شعار باقی بماند مطالبه عمل قرآنی ابتدا باید از خود فرد در خانواده و سپس از جامعه خواسته شود. آموزه‌های ناب قرآنی هم باید از مرجع اصیل آن یعنی ثقلین؛ قرآن و عترت اهل بیت(ع) استخراج و برداشت شود.

این بانوی فعال قرآنی بحرین در ادامه درباره ویژگی‌ها و خصائص تمدن اسلامی از دیدگاه قرآن نیز گفت: تمدن اسلامی با ویژگی خود یعنی جاودانگی و مانایی در کنار جهان‌شمولی خود متمایز است و خداوند از این تمدن و مبانی قرآنی آن محافظت می‌کند چنانچه در قرآن کریم فرموده است که «إِنَّا نَحْنُ نَزَّلْنَا الذِّكْرَ وَإِنَّا لَهُ لَحَافِظُونَ:  بى‏‌ترديد ما اين قرآن را به تدريج نازل كرده‏‌ايم و قطعاً نگهبان آن خواهيم بود»(حجر/9) لذا از تحریف و تضعیف در امان است.

وی توضیح داد: تمدن اسلامی تمدنی است که از سوی نبی اکرم(ص) بنیانگذاری شده است و او رحمة للعالمین بوده و دینی را برای تمام بشریت عرضه کرده پس مبانی آن که برگرفته از قرآن کریم است تحریف نخواهد شد چنانچه در قرآن کریم آمده است «وَمَا أَرْسَلْنَاكَ إِلا رَحْمَةً لِلْعَالَمِينَ: و تو را جز رحمتى براى جهانيان نفرستاديم (۱۰۷/ انبیاء)» و نیز «وَمَا أَرْسَلْنَاكَ إِلا كَافَّةً لِلنَّاسِ بَشِيرًا وَنَذِيرًا وَلَكِنَّ أَكْثَرَ النَّاسِ لا يَعْلَمُونَ: و ما تو را جز [به سمت] بشارتگر و هشداردهنده براى تمام مردم نفرستاديم ليكن بيشتر مردم نمى‏‌دانند»(سبأ/۲۸).

این بانوی فعال قرآنی افزود:‌ پس این فرهنگ و تمدن اسلامی جاودنگی خود را از قرآن کریم که آن هم کتابی جاودان و برای تمام بشریت است اخذ کرده و خداوند متعال نیر نگهبان و محافظ آن است چنانچه می‌فرماید: «إِنَّا نَحْنُ نَزَّلْنَا الذِّكْرَ وَإِنَّا لَهُ لَحَافِظُونَ» لذا اسلام باقی است چراکه قرآن مانا و جاودان است.

وجه تمایز تمدن اسلامی جاودانگی آن است

زینب المخلوق در ادامه در پاسخ به عناصر اقتدار جامعه اسلامی گفت: قرآن کریم به اعتبار اینکه دستوری جاوید و معجزه‌ای ماندگار برای امت اسلامی است در کنار پیامبر عظیم‌الشأن(ص) اسلام، ائمه اطهار(ع) و اولیا و اوصیای الهی تا زمان ظهور منجی عالم بشریت(عج) از  عناصر قوت امت مسلمان هستند.

همچنین علما و فقهایی که ارکان اصلی نظام اسلامی و هدایت امت اسلامی را برعهده‌ دارند رکن اصلی اقتدار یک جامعه اسلامی هستند و وحدت امت مسلمان به‌ویژه پس از عملیات طوفان الاقصی علیه استکبار جهانی و رژیم صهیونیستی از دیگر عناصر و مبانی اقتدار امت اسلامی است.

وی در پاسخ به این سؤال که مهم‌ترین آموزه قرآنی در فرایند تمدن‌سازی نوین اسلامی از نظر شما چیست گفت: ابتدا لازم است قرآن کریم را عامل اصلی هدایت و ارشاد زندگی علمی و عملی خود بدانیم. اهتمام به علوم قرآنی از جمله حفظ، قرائت، تفسیر و تدبیر در قرآن از دیگر عواملی است که در فرایند تمدن‌سازی نوین اسلامی باید مورد توجه قرار گیرند.

زینب المخلوق افزود: برای تمدن‌سازی مبتنی بر قرآن عمل به آموزه‌های قرآنی و مزین شدن به صفات اخلاقی قرآن در عمل مهم است؛ اینکه قول و فعل را با هم زیبنده قرآن کنند و تنها در شعار و حرف باقی نماند. همچنین  تعالیم قرآنی باید به شکل کاربردی در زندگی همه جاری و ساری باشد؛ هر فرد اول خود را زیبنده به آموزه‌های قرآنی کند و بعد خانواده و سپس جامعه به این مهم همت گمارند.

داور بحرینی مسابقات قرآن در ادامه بیان کرد: در این میان آنچه اهمیت دارد اینکه ارزش‌های اخلاقی جامعه باید از منبع اصیل آن یعنی قرآن و عترت اهل بیت(ع) استخراج و پیاده‌سازی شود تا الگویی حقیقی و ناب برای عرضه در جامعه داشته باشیم. همچنین نشر معارف قرآنی از طریق برپایی محافل قرآنی، شب‌های انس با قرآن، سمینارها و دوره‌های آموزشی قرآنی به ترویج معارف ناب قرآنی کمک شایانی می‌کند.

چهلمین دوره مسابقات بین‌المللی قرآن ایران ۲۶ بهمن‌ماه در سالن اجلاس سران کشورهای اسلامی افتتاح شد و دوم اسفندماه با برگزاری مراسم اختتامیه به کار خود پایان داد.

این مسابقات در بخش برادران (بزرگسالان و دانش‌آموزی) در رشته‌های قرائت تحقیق، قرائت ترتیل و حفظ کل و در بخش بانوان (بزرگسالان و دانش‌آموزی) در رشته‌های قرائت ترتیل و حفظ کل قرآن برگزار شد.

مراسم اختتامیه و اعلام نفرات برتر نيز عصر دیروز، دوم اسفندماه با حضور رئیس‌جمهور از ساعت ۱۵ تا ۱۷ در همین محل برگزار شد و امروز پنجشنبه، سوم اسفندماه، متسابقان به همراه اعضای هیئت داوران این دوره به محضر رهبر معظم انقلاب مشرف می‌شوند.

مخاطبان ایکنا می‌توانند از طریق پرونده ویژه چهلمین دوره مسابقات بین‌المللی قرآن جمهوری اسلامی ایران اخبار این رویداد را مشاهده کنند.

خبرنگار: اشرف بصیری

انتهای پیام
captcha