چرا «جنبش مردمی بهره صفر» باید راه اندازی شود
کد خبر: 4198794
تاریخ انتشار : ۲۰ بهمن ۱۴۰۲ - ۰۸:۲۸
یادداشت

چرا «جنبش مردمی بهره صفر» باید راه اندازی شود

عضو هیئت علمی دانشگاه اصفهان در یادداشتی با تشریح چرایی ضرورت راه‌اندازی جنبش مردمی بهره صفر بیان کرد: مطالبه‌ بهره‌ صفر باید به یک گفتمان عمومی تبدیل شود.

رسول بخشی

به گزارش ایکنا، رسول بخشی، عضو هیئت علمی دانشگاه اصفهان و کارشناس مسایل اقتصادی در یادداشتی که به صورت اختصاصی در اختیار این خبرگزاری قرار داده است به چرایی راه‌اندازی جنبش مردمی «بهره صفر» اشاره کرد.

متن این یادداشت به شرح ذیل است:

به نام خدا

در خصوص نحوه برخورد با مسائل اقتصادی، تا الان نوک پیکان اصلاحات، مردم عادی بوده‌اند. یعنی هرجا به بن‌بست می‌خوردیم، راهکار را در افزایش قیمت‌ها دیده‌ایم و متضرر در افزایش قیمت‌ها همیشه مردم عادی بوده‌اند. این روش، صرفاً شکاف را تشدید کرده‌ است.

قسمت اعظم ثروت ملی و نقدینگی در اختیار درصد کمی از مردم است. زمین اقتصاد، کج است. اول باید زمین را صاف کرد. مسئله اصلی کشور ما این است. نوک ‌پیکان اصلاحات اقتصادی را باید از روی مردم عادی که اساساً مقصر این وضع نبوده‌اند برداشت. سمت و سوی اصلاحات اقتصادی باید ایجادکنندگان این وضعیت باشند نه آسیب‌دیدگان آن! باید با آن‌هایی که کیلوکیلو طلا انباشت می‌کنند برخورد کرد. باید با آن‌هایی که پیوسته دلار ذخیره می‌کنند و میلیون‌ها دلار در اختیار دارند برخورد کرد. باید با ملاکین بزرگ و صاحبان آپارتمان و مستغلات خالی برخورد کرد.

با بنگاه‌داری بانک‌ها و شرکت‌های غیرشفاف تو در تو که به مدد بهره و خلق پول از هیچ، مثل قارچ رشد می‌کنند مخالفیم. «بانک‌ها غلط می‌کنند بنگاه‌داری کنند». با سرمایه مخالف نیستیم، با سرمایه‌اندوزی و راکد نگه داشتن آن مخالفیم، چون موجب افزایش بهره و خلق گسترده و بسیار ناعادلانه‌ پول می‌شود، با ربا مخالفیم، با پول‌سالاری مخالفیم، با وضعیت کنونی یعنی خلق روزانه ۷۰۰۰ میلیارد تومان نقدینگی در کشور و سرازیر شدن 70 درصد از نقدینگی خلق‌شده، در اختیار هشت‌دهم درصد از سپرده‌ها مخالفیم. «رشد نقدینگی باید متوقف شود».با ثروت‌های بادآورده به کام چند هزار نفر و اثرات تورمی خانمان‌سوز بر گُرده‌ ده‌ها میلیون نفر مخالفیم. با خام‌فروشی منابع عظیم طبیعی که متعلق به همه‌ مردم است، در کشور برخوردار از ۸ درصد منابع عظیم انرژی و معادن جهان و موقعیت ژئوپلتیک عالی، که «از نظر ظرفیت‌های استفاده‌نشده‌ طبیعی و انسانی در رتبه‌ی اول جهان است» مخالفیم.

هدف مشخص است: مقابله با صاحبان و سلاطین کنز

راهکار نیز مشخص است: کاهش بهره به صفر و وضع قوانین و جرائم گزنده که مانع از راکد نگه داشتن این دارایی‌ها شود. قوانینی می‌خواهیم که دارایی‌ها را سیال کند، بین همه اقشار جامعه؛ این نیازمند یک مجلس قوی و علمی و دارای پایه نظری محکم و استوار است؛ مجلسی که برای مقابله با کنز و احتکار، مصمم و با اراده باشد. اگر نماینده مجلس، چارچوب نظری و علمی محکم نداشته باشد با هر بادی به سمتی خم خواهد شد. با هر فشاری کوتاه خواهد آمد.

کار بسیار بزرگی در پیش است. کوشش‌ها باید به کاهش بهره‌ بانکی به صفر منتهی شود وگرنه بی‌ثمر است. مطالبه‌ بهره‌ صفر، باید به یک گفتمان تبدیل شود در بین همه مردم و باید مردم این را از نظام مطالبه کنند. باید ادبیات مشترکی را بین قاطبه‌ کاندیدا‌های مجلس در خصوص این هدف و راهکار اشاعه داد.

اینجانب، انتخابات و تبلیغات آن را فرصتی در جهت ترویج و تحکیم این اندیشه می‌بینم و این مسیر را ان‌شاءالله ادامه خواهیم داد. در همین راستا، جنبشی با عنوان «جنبش مردمی بهره صفر» به همت و همراهی برخی اساتید دانشگاه و دوستان محترم ایجاد نموده‌ایم تا گفتمان رزم بر علیه بهره، که ریشه و علت‌العلل تورم و بی‌کاری و تبعیض و بسیاری مفاسد اقتصادی و اجتماعی است، به خانه‌های مردم کشانده شود.

جنبش مردمی بهره صفر، یک جنبش کاملاً مستقل است و وام‌دار هیچ حزب و جناح و گروه سیاسی نیست و نخواهد بود ان‌شاءالله. در این راه عظیم، در کنار ملت شریف و نجیبمان، به عنایت حضرت، ولی عصر(عج) و رضایت و حمایت رهبر بزرگوار انقلاب امیدواریم؛ به مدد روح پاک امام راحل و شهید عزیزمان حاج قاسم سلیمانی امیدواریم.

انتهای پیام
captcha