قلم مورد سوگند خداوند «ارائه‌دهنده راهکار» است
کد خبر: 4198622
تاریخ انتشار : ۱۸ بهمن ۱۴۰۲ - ۱۵:۱۷
رئیس جمهور در اختتامیه کتاب سال:

قلم مورد سوگند خداوند «ارائه‌دهنده راهکار» است

رئیس جمهور در مراسم اختتامیه کتاب سال گفت: آن قلمی که مورد سوگند باریتعالی است، قلمی است که برای شناخت مسئله انسان و زندگی او در مسئله‌شناسی، در اولویت‌شناسی در شناخت راهکارهای حل مسئله برای مخاطب‌شناسی و برای زمان‌شناسی بسیار اهمیت دارد.

قلم مورد سوگند خداوند ارائه‌دهنده راهکار استبه گزارش ایکنا به نقل از روابط عمومی خانه کتاب، آیین اختتامیه چهل و یکمین دوره جایزه کتاب سال جمهوری اسلامی ایران و سی‌ویکمین دوره جایزه جهانی با حضور حجت‌الاسلام والمسلمین سیدابراهیم رئیسی، رئیس جمهور، محمدمهدی اسماعیلی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، محمدعلی زلفی‌گل وزیر علوم، تحقیقات و فناوری، سیدمحمد هاشمی، جانشین وزیر فرهنگ، سیدمحمود اسلامی، معاون توسعه مدیریت و منابع وزارت فرهنگ، یاسر احمدوند، معاون فرهنگی وزارت فرهنگ، علی رمضانی مدیرعامل موسسه خانه کتاب و ادبیات ایران، مهدی رمضانی، دبیرکل نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور، غلامعلی حدادعادل، عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام، مالک شریعتی نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی و جمعی از اهالی فرهنگ و رسانه برگزار شد.

حجت‌الاسلام رئیسی در این مراسم در سخنانی با اشاره به عید مبعث گفت: بعثت نبی مکرم اسلام و رسالت بزرگ حضرت ختمی مرتبت و هدایت انسان به‌عنوان مهمترین مأموریت رسول گرامی اسلام به وسیله کتاب بود، آموختن و یاد دادن چگونه زیستن، سبک زندگی‌، چگونه اندیشه کردن، عقاید و باورهای الهی داشتن، اخلاق فاضله و کریمه داشتن، عمل صالح پیشه کردن به انسان.

وی ادامه داد: هدایت انسان، ساختن جامعه قرآنی، ساختن مدینه‌النبی بر پایه جامعه مبتنی بر ارزش‌های انسانی از دیگر مأموریت‌های این معلم بشر، حضرت ختمی مرتبت بود. تربیت عقلانی انسان، تربیت اخلاقی انسان، تربیت قانونی انسان و بایدها و نبایدها در زندگی انسان را حضرت محمد (ص) برعهده داشت.

رئیسی با بیان اینکه انسان کامل که نبی مکرم اسلام است، هدایت انسان را به‌وسیله کتاب و نگاه به انسان کامل که زندگی خود را اینگونه بسازد به‌عنوان الگوی بشریت، نگاه کند و تأسی کند به او انجام داد.

وی با بیان اینکه مسئله مهم در این رابطه آن است که قلم بسیار مورد تکریم حضرت حق است، تأکید کرد: قلمی که با مسئولیت باشد؛ قلمی که مسئولانه بنگارد. هر قلمی مورد سوگند حضرت حق نیست «والقلم ما یسطرون» هر مستور قلمی هم مورد توجه نمی‌تواند باشد، قلم مستور قلمی است که برای هدایت و سعادت انسان، نجات انسان و صعود انسان باشد. آن قلمی که مورد سوگند باریتعالی است، قلمی است که برای شناخت مسئله انسان و زندگی او در مسئله‌شناسی، در اولویت‌شناسی در شناخت راهکارهای حل مسئله برای مخاطب‌شناسی و برای زمان‌شناسی بسیار اهمیت دارد.

رئیسی با بیان اینکه اگر قلمی در این جهت حرکت کند، بسیار مهم است، ادامه داد: پیشینیان را چگونه می‌شناسیم؟ به وسیله قلم می‌شناسیم، بزرگان از اهل پژوهش، تحقیق و علوم مختلف را به وسیله قلمشان می‌شناسیم، مگر ما خدمت بوعلی رسیدیم؟ ما بوعلی را از نوشته‌هایش می‌شناسیم. بزرگانی که از آن‌ها امروز به نیکی یاد می‌کنیم و در میان ما نیستند را از اثر فرهیخته‌شان می‌شناسیم.

وی افزود: از آثاری که برگرفته از شخصیت، فکر و اندیشه آن‌ها، انگیزه و راه و سلوک و سیره، نظریات آن‌ها را می‌شناسیم؛ نشریه‌ها و فرضیه‌های مختلفی که مبتنی است بر قلم و آثار قلم واندیشه‌ای است که به‌صورت کتاب، خودنمایی می‌کند پس شناخت همه محققان، مفسران و اندیشمندان به وسیله نوشته‌ها، تحقیقات و پژوهش‌های آن‌هاست.

رئیس‌جمهور با بیان اینکه کتاب با وجود همه وسایل الکترونیک مختلف همچنان جایگاه خود را دارد، گفت: فضای مجازی و دیجیتال وسیله خوبی برای انتقال مفاهیم عالی کتاب‌هاست و باید از این فضاها باید برای انتقال مطالب، علوم، دانش‌ها، افکار و اندیشه‌ها بهره برد و فرصتی برای رونق کتاب و کتابخوانی باشند.

وی با بیان اینکه کتاب با وجود فضای ارتباطی جایگاه خود را به‌صورت کامل دارد، افزود: باید قلم مسئولانه را ترویج کرد، نباید کتاب را، نوشتن را، انتقال علم و دانش را با مبلغ و کسب درآمد تعویض کرد. کتاب و علم و دانش را باید در کنار هم قرار داد. نباید این جایگاه را تنزل داد که وسیله کسب درآمد شود، ضمن اینکه ممکن است در کنار آن درآمدی هم باشد.

رئیس جمهور در ادامه گفت: آنچه که من نسبت به اصحاب کتاب می‌خواهم عرض کنم، آن است که شما و مجموعه عزیزانی که این آثار فاحر را خلق کردید، جزو خواص جامعه هستید و به‌طور طبیعی مسئولیت‌های خاص خود را دارید، انتظار از خواص و روشنفکران جامعه آن است که در جایگاه رصدکننده مسائل اجتماعی، نیازهای اجتماعی آسیب‌های فکری و اخلاقی جامعه باشند، به موقع متوجه شوند و به‌موقع هشدار دهند و از جامعه در مقابل تهاجم فرهنگی، آسیب‌های فکری و اخلاقی و اجتماعی صیانت کنند.

به‌گفته وی، در جامعه انتظار از روشنفکران این است که خوب ببینند و رصد کنند، خوب متوجه آسیب‌ها شوند، قبل از دیگران بدانند، قبل از دیگران اعلام کنند و از جامعه در برابر هرگونه انحراف فکری، اخلاقی و اجتماعی صیانت کنند، روشنفکر این نیست که مردم را به طرف تفکر غربی و شرقی سوق دهد.

رئیسی با بیان اینکه روشن‌بینی او زمینه‌ای برای صیانت از فکر و اندیشه جامعه از و صیانت از علم و فرهنگ از داشته‌های بسیار ملت و امت اسلامی‌ای است که داشته‌های بسیار فرهنگ غنی تمدن و مدنیتی که جامعه ما امروز از آن برخودار است، افزود: این مدنیت باید مشخص و حفظ شود و ارتقا پیدا کند و این مسئولیت بزرگ صاحبان فکر و اندیشه و قلم است. صاحبان قلم که مسائل جامعه را خوب متوجه هستند و پیگیری می‌کنند.

وی در ادامه به چند نیاز جدی در حوزه کتاب اشاره کرد و گفت: چند نیاز جدی داریم که باید جبران کنیم؛ اول اینکه کتاب در حوزه کودک و نوجوان ولو بسیار نوشته شده باشد، کافی نیست. حتماً کسانی که ادبیات کودک و نوجوان می‌دانند و بلدند، قلم بزنند که کودکان و نوجوان بهره ببرند، در این رابطه باید فعال‌تر عمل شود.

رئیسی دومین نیاز را قلم زدن برای معرفی آثار تمدنی ایران اسلامی دانست و گفت: این آثار برای قوم‌ها، ملت‌ها، گویش‌ها و فرهنگ‌ها مهم است و اهمیت دارد بتوانیم فرهنگ اسلامی و ایرانی خود را به جوامع معرفی کنیم، وقتی به دانشگاه‌های مختلف می‌رویم می‌بینیم که کمبود داریم. کشورهای دیگر هم داشته‌هایی دارند اما نه به میزان غنایی که ما در فرهنگ ایرانی و اسلامی داریم.

وی تاکید کرد: این رسالت جدی بر عهده صاحبان قلم است که برای معرفی فرهنگ، داشته‌های بسیار علمی، فرهنگی، ادبی، تمدنی و تاریخی این ملت معرفی کنیم و کار بسیار باید شود.

رئیس جمهور با بیان اینکه موضوع سوم، مسئله توجه خاص به نویسندگان، مولفان، مترجمان و اصحاب فکر و اندیشه است، افزود: مخاطب، اول بنده سپس وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و مجموعه دولت و وزیر علوم و مسئولان نهاهای رسمی است، به این قشر ارزشمند باید توجه کنند و باید افتخار کرد.

وی ادامه داد: این افراد دارای مناعت طبع هستند و حاضر نیستند که اعلامی و اظهاری از نیاز در آن‌ها دیده شود، ول مسئولان باید بدانند این افراد به‌عنوان مفاخر ارجمند و ارزشمند باشند و پُربها تلقی شوند، اگر آن‌ها مراجعه نمی‌کنند ما به آن‌ها مراجعه کنیم و به مسائل آن‌ها توجه خاص و ویژه داشته باشیم.

انتهای پیام
captcha