انتخابات بسیاری از مشکلات کشور را حل می‌کند
کد خبر: 4197623
تاریخ انتشار : ۱۴ بهمن ۱۴۰۲ - ۱۲:۳۸
علیرضا فخاری:

انتخابات بسیاری از مشکلات کشور را حل می‌کند

استاندار تهران با بیان اینکه انتخابات می‌تواند بسیاری از مشکلات کشور را حل و فصل کند‌، گفت: وجود یک قدرت اجتماعی، سیاسی، اقتصادی و فرهنگی از طریق مشارکت مردم شکل می‌گیرد‌. این مسئله آن‌چنان مهم است که جریان معاندان و دشمنان ایران اسلامی چشم به این انتخابات و ناامید کردن مردم در آن دارد.

فخاریبه گزارش خبرنگار ایکنا، نشست خبری علیرضا فخاری، استاندار تهران به مناسبت ایام دهه فجر و انتخابات امروز، ۱۴ بهمن‌ماه در محل استانداری تهران برگزار شد.

در ابتدای این‌ نشست خبری، فخاری، استاندار تهران طی سخنانی بیان کرد: امسال در جایگاهی هستیم که با اراده امام بزرگوار در ۴۵ سال گذشته و همراهی امت امام شاهد تحول اساسی در موضوعات مختلف کشور و تغییر ساختار نظام و گماردن جریان جدید نافذ تحت عنوان جمهوری اسلامی ایران هستیم.

وی افزود: امروز فرصتی برای بازگو کردن دستاوردهای انقلاب اسلامی است. پیشرفت نظام جمهوری اسلامی در ابعاد مختلف و فعالیت‌هایی که منجر به بازدارندگی برای دفاع از کیان نظام می‌شود از ارزش‌های مهم و اساسی نظام است. وجود سرمایه اجتماعی قابل اتکا برای ادامه مسیر، دستاورد نظام جمهوری اسلامی است که از آن بهره می‌برد. انقلاب اسلامی زمینه پرورش روح و جسم را فراهم کرده و در فراسوی مسائل انقلاب، تکیه بر نسل جوان و ظرفیت‌های داخلی از موضوعات اساسی است که جهت‌گيری نظام بر این مورد استوار شده است.

فخاری گفت: اثرگذاری داخلی و بین‌المللی نظام برای پویایی جایگاه انسان و آنچه امام(ره) و مقام معظم رهبری از آن به عنوان هدف غایی یاد می‌کنند، در مسیر تحقق این امر است. تولیدات داخلی مبتنی بر دانش‌بنیان و ظرفیت‌های علمی جوانان قابل بررسی و طرح در ابعاد جهانی است.

وی ادامه داد: انقلاب اسلامی به عنوان گسل بین دو جریان شرق و غرب موقعیت جدیدی را در دستور کار دارد که تحول‌زا و تغییر دهنده است و جهان را به سمتی خواهد برد که جهان نقش ایران اسلامی را به عنوان نقش تأثیرگذار در جامعه جهانی بپذیرد. 

استاندار تهران بیان کرد: طی ایام گذشته شاهد کنگره بسیار عظیم و فاخری به عنوان کنگره ۲۴ هزار شهید تهران بزرگ بودیم که مورد توجه مقام معظم رهبری بود. در آینده نه چندان دور و اردیبهشت‌ماه سال آتی کنگره ۱۲ هزار شهید استان تهران نیز برپا می‌شود. در سال گذشته با اجرای ۱۰۴۴ پروژه در استان تهران عددی حدود ۴۵ هزار میلیارد تومان هزینه شد که این پروژه‌ها در ایام دهه فجر افتتاح خواهد شد. همچنین ۱۹۰۰ میلیارد تومان نیز برای سال مالی جدید در دستور کار قرار دارد.

وی گفت: در حوزه اقتصادی سه تحول اساسی صورت گرفته که یکی از این تحولات در حوزه تأمین انرژی برق از سلول‌های خورشیدی قرار داشت. برای احداث ۵۰۰ مگاوات نیروگاه خورشیدی قرارداد امضا شد و قرارداد ۱۰۰۰ مگاوات نیز در دست اقدام است. همچنین، حدود ۱۰ هزار نیروگاه خورشیدی ۵ کیلوواتی برای منازل پیش‌بینی شده است.

فخاری بیان کرد: احیای ۱۲۶۲ واحد راکد تولیدی نیز طی یک‌ سال گذشته انجام شد و افزایش ظرفیت برای ۴۹۵ واحد تولیدی نیمه فعال نیز اجرایی شد. همچنین تکمیل ۱۷۰ واحد نیمه تمام اقتصادی با سرمایه ۱۵۰۰ میلیارد تومان به پایان رسید. طی یک سال گذشته توانستیم با استفاده از ظرفیت بخش خصوصی و ارائه تسهیلات از سوی دولت زمینه‌ساز تحول در حوزه اقتصادی باشیم. 

اصل جوان‌گرایی در ظرفیت‌های مدیریتی

وی افزود: رجوع به جریان نخبگانی و مرجعیت علمی و پژوهشی نیز از برنامه‌های ویژه استان تهران بود که طی یک سال گذشته به صورت ویژه پیگیری شده است. اصل جوان‌گرایی در ظرفیت‌های مدیریتی استان نیز از دیگر برنامه‌های استانداری بوده است ‌که حدود ۸ سال میانگین سنی مدیران شهرستان‌های استان را کاهش دادیم‌. امروز بالاترین مسئول شهرستانی در استان‌ تهران با ۴۸ سال سن به عنوان فرماندار فعالیت می‌کند و میانگین سنی در حوزه فرمانداران ۴۱ سال است‌.

وی بیان کرد: استان تهران نسبت به آب و هوا مهاجرپذیر است و طبق برآوردها با عوامل مختلف تولیدکننده آلودگی هوا در تهران مواجه هستیم که بیشتر مربوط به بخش‌های صنعتی و ... است که ۴۱ درصد آلایندگی را به خود اختصاص می‌دهد. ۵۹ درصد آلودگی نیز مربوط به سوخت اتومبیل‌هاست. آنچه مهم است تعادل بخشی به این موضوعات در سطح استان تهران است. یکی از مسائل استان تهران کمبود آب است. امروز  در تهران روزانه حدود سه میلیون متر مکعب مصرف آب وجود دارد که بسیار بالاست. در این زمینه باید آب را مدیریت کرده و در مصرف آن صرفه‌جویی کنیم.

فخاری با بیان اینکه باید اولویت مصرف آب و سایر انرژی‌ها را ارائه و مدیریت کرد، تصریح کرد: اولویت ما مصرف عام مردم در حوزه آب شرب است و باید کاری کنیم که شرایطی پیش نیاید تا در آینده به سمت قطعی آب حرکت کنیم. تغییر نظام‌ مصرف از جمله راهکارهای موجود در این زمینه است. باید به سمتی برویم که نظام مصرف برای آب شرب، آب‌ مورد نیاز صنایع، کشاورزی و ...  کاملاً مشخص شود. موضوع آب در حال مدیریت است و این مدیریت ادامه خواهد داشت. امروز در حوزه آب بحران نداریم و هیچ نگرانی برای تأمین آب وجود ندارد اما مدیریت آب و صرفه‌جویی آب باید مورد توجه عموم باشد.

انتخابات می‌تواند بسیاری از مشکلات را حل کند

وی با اشاره به انتخابات پیش رو نیز اظهار کرد: انتخابات می‌تواند بسیاری از مشکلات کشور را حل و فصل کند‌. وجود یک قدرت اجتماعی، سیاسی، اقتصادی و فرهنگی از طریق مشارکت مردم شکل می‌گیرد‌. این مسئله آن‌چنان مهم است که جریان معاندان و دشمنان ایران اسلامی چشم به این انتخابات و ناامید کردن مردم در آن دارد. امیدواریم همه مردم با حضور پرشور در انتخابات بار دیگر قدرت فزاینده ملت را به همه دنیا نشان دهند‌.

وی با بیان اینکه مشارکت در انتخابات اصل است، تصریح کرد: برای رفع مشکلات جامعه باید مشارکت صورت گیرد. وظایف سازمان‌ها در رابطه با انتخابات نیز از سوی قانون تعیین شده است. سازمان‌ها باید پیش از انتخابات زمینه مشارکت مردم را بالا ببرند‌ و در حین انتخابات نیز شرایط را برای پشتیبانی و حضور مردم در انتخابات فراهم کنند.

فخاری با اشاره به تصمیم برای تقسیم‌ استان تهران به استان‌های غربی و شرقی نیز بیان کرد: شکل‌گیری استان غربی در حال بررسی و مطالعه است. همچنین، بررسی‌ها برای استان جنوبی نیز در حال انجام است. تفکیک مدیریت برای کلان‌شهرهای غرب استان تهران الزامی است و باید در این زمینه برنامه‌های ویژه در نظر گرفته شود. زمانی ‌که زمینه اجرای این طرح‌ها فراهم شد و بررسی‌ها به پایان رسید، حتماً اطلاع‌رسانی خواهد شد.

استاندار تهران اظهار کرد: فرمایشات مقام معظم رهبری تحول جدی و اساسی را در دستور کار مسئولان قرار داده است. امروز می‌توانیم‌ تهران را به عنوان بنیانگذار نهضت انقلاب اسلامی در برخی ابعاد معرفی کنیم. در این زمینه فرصتی برای نمایان کردن چهره جدید تهران به عنوان تهران معاصر وجود دارد که در این راستا باید برنامه‌های لازم در نظر گرفته شود‌.

وی اظهار کرد: اتباع خارجی، میهمانان موقت کشور هستند‌. امروز از وجود یک میلیون و ۶۹۰ هزار اتباع مجاز استان تهران در بخش‌های مختلف اقتصادی، فرهنگی و ... استفاده می‌شود. البته افراد غیر مجاز شناسایی شده و رد مرز می‌شوند و اقدامات لازم برای پوشش این افراد انجام خواهد شد.

محدودیتی برای فروش و عرضه نان نداریم

فخاری با اشاره به برخی شایعات موجود در رابطه با محدودیت در عرصه نان به مردم، بیان کرد: هیچ‌گونه محدودیتی برای فروش و عرضه نان به مردم وجود ندارد و مسائل مطرح شده در حد شایعه است. 

وی ادامه داد: یکی‌ از روزهای مقدس ما روز ۲۲ بهمن هر سال است که یادآور خاطره پیروزی ملت ایران در برابر طاغوت است. امروز تمهیدات لازم‌ برای برگزاری باشکوه در راهپیمایی ۲۲ بهمن فراهم شده است. تأمین امنیت و آرامش مردم، تهیه برآوردها، شناسایی‌ها و کنترل‌ها برای امنیت و آرامش مردم از جمله اقدامات انجام شده در این زمینه است. همچنین، هماهنگی بسیار عالی بین تمامی نهادهای مسئول در امر تأمین امنیت برای مراسم ۲۲ بهمن در نظر گرفته شده است و امیدواریم در پناه خداوند منان از هر گزندی مصون‌ باشیم. 

در ادامه جوهری، معاون سیاسی استاندار تهران نیز در رابطه با انتخابات استان تهران بیان کرد: تعداد شش هزار و ۸۱۱ شعبه در کل استان برپا خواهد شد که پنج هزار شعبه مختص تهران، ری، شمیرانات، پردیس و اسلامشهر خواهد بود. صندوق‌های کافی برای شعب اخذ رأی تهیه و تدارک دیده شده است. در مورد الکترونیکی شدن انتخابات نیز آمادگی برای این امر در شهر تهران وجود داشت منتهی با بررسی‌های انجام شده و بنا به تصمیم شورای نگهبان انتخابات الکترونیکی در تهران وجود نخواهد داشت‌. همچنین، تاکنون سه هزار و پنج نفر از داوطلبان نمایندگی در استان تهران تأیید صلاحیت شده‌اند که این میزان حدود ۱۹ درصد نسبت به دوره گذشته بیشتر است.

انتهای پیام
captcha