زنان در تاریخ مقاومت، از تاثیرگذارترین افراد محسوب می‌شوند
کد خبر: 4195810
تاریخ انتشار : ۰۴ بهمن ۱۴۰۲ - ۱۸:۲۹
معاون علوم انسانی و هنر دانشگاه آزاد اسلامی:

زنان در تاریخ مقاومت، از تاثیرگذارترین افراد محسوب می‌شوند

محمدمهدی همایون گفت: زنان در تاریخ مقاومت، از تاثیرگذارترین افراد محسوب می‌شوند و از ابتدای تاریخ قرآن، زنان جایگاه بسیار بالایی دارا بودند.

محمدهادی همایون معاون علوم انسانی و هنر دانشگاه آزاد اسلامیبه گزارش ایکنا از خراسان رضوی، محمدهادی همایون معاون علوم انسانی و هنر دانشگاه آزاد اسلامی، در چهارمین نشست مسئولان و نمایندگان استانی دفتر امور زنان و خانواده مشهد که با محور زنان، خودسازی، جامعه‌پردازی و تمدن‌سازی امروز ۴ بهمن‌ماه در هتل نوین پلاس مشهد برگزار شد، ضمن تبریک ایام ماه رجب، اظهار کرد: زنان از جنسی هستند که در تاریخ مقاومت، از تاثیرگذارترین افراد محسوب می‌شوند. از ابتدای تاریخ قرآن، که زنان جایگاه بسیار بالایی دارا بودند، بسیاری از مردم در آن زمانها دروغ‌های بسیاری در خصوص نقش زنان بازگو کرده‌اند. 

وی ادامه داد: در چنین شرایطی باید توجه کنیم که جایگاه حقیقی زن در چه جایی قرار دارد. یکی از شبه‌هایی که در خصوص جایگاه زن بیان می‌شود این است که در ابتدا حضرت حوا از درخت ممنوعه تناول کردند و بعد حضرت آدم سیب را خوردند. اما خداوند در قرآن و در آیه 35 سوره «بقره» فرموده است: «وَقُلْنَا يَا آدَمُ اسْكُنْ أَنْتَ وَزَوْجُكَ الْجَنَّةَ وَكُلَا مِنْهَا رَغَدًا حَيْثُ شِئْتُمَا وَلَا تَقْرَبَا هَٰذِهِ الشَّجَرَةَ فَتَكُونَا مِنَ الظَّالِمِينَ؛ و گفتیم: ای آدم تو با جفت خود در بهشت جای گزین و در آنجا از هر نعمت که بخواهید فراوان برخوردار شوید، ولی به این درخت نزدیک نشوید که از ستمکاران خواهید بود.» فلذا با این تعابیر هردوی آنها با هم این تصمیم را گرفتند و حضرت حوا باعث فریب دادن حضرت آدم نشده‌اند. 

همایون بیان کرد: یکی دیگر از شبهه‌ها و دروغ‌هایی که در خصوص زنان و جایگاه آنان بیان می‌شود، در خصوص قتل هابیل و قابیل است که عده‌ای می‌گویند که این قتل‌ها بخاطر همسر یکی از این برادران صورت گرفته است، زیرا او بسیار زیبا بوده و این دو برادر باهم به اختلافاتی خورده‌اند. اما این امر دروغی بیش نیست و ماجرای قتل این دو برادر به دلیل وصایای حضرت آدم(ص) اتفاق افتاده است. 

معاون علوم انسانی و هنر دانشگاه آزاد اسلامی افزود: یکی دیگر از این دروغ‌ها برای زمان حضرت ابراهیم(ص) بیان می‌شود. آنان عقیده دارند که حضرت ساره نسبت به ازدواج حضرت ابراهیم(ص) حسادت کرده است و همین امر باعث شده است حضرت ابراهیم(ص) هاجر و حضرت اسماعیل(ص) را در بیابان تنها رها کند. این شبهات و دروغ‌ها در صورتی است که سال‌ها حضرت ابراهیم(ص) در عراق مردم را به دین و خدای یکتا فرا می‌خواند و تنها کسانی که به ایشان ایمان می‌آورند، ساره و لوت بوده‌اند که از اقوام حضرت به شمار می‌روند. یعنی در چنین شرایطی حضرت ساره پای حضرت ابراهیم(ص) ایستاده و به ایشان ایمان آورده‌اند، فلذا با تعابیر قرآن و دستاوردهای تاریخی قطعا ذهن آدم نمی‌پذیرد که چنین زن بزرگی برای ازدواج حضرت ابراهیم(ص) حسادت بورزند، زیرا خود ایشان پیشنهاد ازدواج با هاجر را به حضرت ابراهیم(ص) برای فرزندآوری داده‌اند. 

وی تصریح کرد: در حقیقت در قسمت‌هایی که کار تاریخ گره خورده است، یک زن وارد میدان شده و آن اوضاع را سامان بخشیده است. فلذا اهمیت و جایگاه زنان بسیار بسیار بالا است. به عنوان مثال همین امروزه در جنایات غزه، زنان با صبر و مقاومت نقش کلیدی و مهمی را ایفا می‌کنند. خداوند در آیه 4 سوره «قصص» فرموده است: «نَّ فِرْعَوْنَ عَلَا فِي الْأَرْضِ وَجَعَلَ أَهْلَهَا شِيَعًا يَسْتَضْعِفُ طَائِفَةً مِنْهُمْ يُذَبِّحُ أَبْنَاءَهُمْ وَيَسْتَحْيِي نِسَاءَهُمْ ۚ إِنَّهُ كَانَ مِنَ الْمُفْسِدِينَ؛ همانا فرعون در زمین (مصر) تکبر و گردن‌کشی آغاز کرد و میان اهل آن سرزمین تفرقه و اختلاف افکند، طایفه‌ای از آن‌ها (بنی اسرائیل) را سخت ضعیف و ذلیل می‌کرد، پسرانشان را می‌کشت (که مبادا به ظهور موسی قدرت یابند) و زنانشان را زنده می‌گذاشت (که به خدمت پردازند). همانا فرعون مردی بسیار مفسد و بد اندیش بود.» طبق این آیه فرعون زنان را زنده نگه می‌داشت تا شیون کنند و به آنها اهانت ورزد.

انتهای پیام
captcha