تفاهم‌نامه همکاری جهاددانشگاهی و مرکز توسعه حل اختلاف اردبیل منعقد شد
کد خبر: 4195011
تاریخ انتشار : ۰۱ بهمن ۱۴۰۲ - ۱۰:۵۶

تفاهم‌نامه همکاری جهاددانشگاهی و مرکز توسعه حل اختلاف اردبیل منعقد شد

تفاهم‌نامه همکاری مشترک بین جهاددانشگاهی اردبیل و مرکز توسعه شورای حل اختلاف استان با هدف ترویج فرهنگ فرهنگ صلح، سازش و گذشت به امضا رسید.

تفاهم‌نامه همکاری جهاددانشگاهی و مرکز توسعه حل اختلاف اردبیل منعقد شدبه گزارش ایکنا از اردبیل، با هدف ترویج فرهنگ فرهنگ صلح، سازش و گذشت، تفاهم‌نامه همکاری مشترک بین جهاددانشگاهی استان اردبیل و مرکز توسعه شورای حل اختلاف استان، 30 دی‌ماه به امضا رسید.

در مراسم امضای این تفاهم‌نامه، حجت‌الاسلام سیدحسین علوی، رئیس توسعه حل اختلاف استان اردبیل، از جهاددانشگاهی به‌عنوان نهادی انقلابی یاد کرد و گفت: اساتید و معلمان پدر معنوی جامعه و مراکز علمی محل تربیت دانشجویان و آینده‌سازان جامعه هستند.

وی به برخی از آسیب‌های اجتماعی در بین قشر جوان و به برخی از علل دین‌گریزی در بین آنان اشاره کرد و ادامه داد: ما مسئولان به‌عنوان متولیان فرهنگ و باور‌های دینی به درستی به مبانی فرهنگی و دینی پرداخت نکرده‌ایم، بنابراین زمینه برای آسیب فرهنگی و باور‌های دینی فراهم شده است.

رئیس توسعه حل اختلاف استان اردبیل تأکید کرد: اگر در نقش خود وظیفه پدری، معلمی، استادی، مسئولیت‌پذیری و... را به درستی انجام داده بودیم آسیب دینی در بین جوانان کمتر از امروز بود.

علوی با اشاره به روش‌های باورپذیری دینی جوانان افزود: اگر مسئولان و متولیان خودشان عامل به عمل باشند جوانان نیز باور خواهند کرد.

وی هدف از انعقاد تفاهم‌نامه مشترک را تلاش در راستای توسعه صلح و سازش، ترویج فرهنگ بخشش و گذشت عنوان کرد و گفت: تاکنون با مراکز علمی، هیئت‌های مذهبی و عزاداری و ارگان‌های فرهنگی دیگر تفاهم‌نامه مشترک به امضا رسیده است.

در ادامه این مراسم حسام رسولی، رئیس جهاددانشگاهی استان اردبیل نیز با اشاره به فعالیت‌های جهاددانشگاهی در بخش‌های مختلف فرهنگی، پژوهشی، آموزشی و درمانی ادامه داد: این نهاد علمی و انقلابی در تمام زمنیه‌های علمی و فرهنگی می‌تواند مکمل فعالیت دستگاه‌های اجرایی استان باشد.

وی با اشاره به اینکه حل اختلاف استان و جهاددانشگاهی ظرفیت‌های مختلفی برای همکاری مشترک دارند، تصریح کرد: پژوهش و تحقیق یکی از اصلی‌ترین محور‌های فعالیت جهاددانشگاهی است و شورای حل اختلاف می‌تواند در جمع‌بندی و تحلیل داده‌ای پرونده‌ای اختلافی از ظرفیت جهاددانشگاهی بهره بگیرد. 

رئیس جهاددانشگاهی استان اردبیل، مرکز افکارسنجی دانشجویان ایران (ایسپا) را یکی از مراکز مهم و فعال جهاددانشگاهی معرفی کرد و افزود: اصلی‌ترین هدف ایسپا، کمک به نظام تصمیم‌گیری دستگاه‌های اجرایی در سطح کشور است.

رسولی افزود: ایسپا علاوه بر کمک به مسئولان در تصمیم‌گیری‌ها، تلاش می‌کند صدای مردم باشد. این کار از طریق سنجش مستمر دید‌گاه‌های مردم ایران در موضوعات مختلف سیاسی، اجتماعی، فرهنگی، اقتصادی و... انجام می‌شود که آثار مثبت و منفی سیاست‌ها و اقدامات حاکمیت را از نظرگاه مردم شناسایی، در اختیار مراجع ذی‌ربط قرار می‌گیرد.

وی به فعالیت رسانه جهاددانشگاهی در قالب سه خبرگزاری ایسنا، ایکنا و سیناپرس اشاره کرد و گفت: خبرگزاری ایسنا، به‌عنوان رسانه‌ای دانشجویی به دنبال تأثیرگذاری بیشتر در سطح جامعه و انعکاس مطالبات مردمی در سطح گسترده است و در زمینه توسعه فرهنگ صلح و سازش نیز می‌تواند هر یک از خبرگزاری‌های وابسته به این نهاد انقلابی مؤثر واقع شود.

در پایان این نشست تفاهم‌نامه همکاری مشترک فی‌مابین جهاددانشگاهی استان اردبیل و مرکز توسعه حل اختلاف استان اردبیل به امضای طرفین رسید.

یادآور می‌شود، این تفاهم‌نامه در راستای تحقق فرامین مقام معظم رهبری در سیاست‌های کلی برنامه هفتم توسعه مبنی بر استفاده از ظرفیت‌های مردمی و توسعه روش‌های مشارکتی و غیرقضایی به‌منظور توجه نظام‌مند، پایدار و دانش‌بنیان به ظرفیت‌ها و توانمندی نهاد‌های مردمی در راستای ارتقای مشارکت مردم در حل و فصل اختلافات، ارتقای فرهنگ صبر و افزایش میزان صلح و رضایت، باز اجتماعی شدن متهمان و مجرمان و افزایش سرمایه اجتماعی و صرفه ملی منعقد شد.

انتهای پیام
captcha