توصیه قاری بین‌المللی برای حمایت از جوانان قرآنی
کد خبر: 4194744
تاریخ انتشار : ۳۰ دی ۱۴۰۲ - ۱۰:۲۵
ملکشاهی بیان کرد:

توصیه قاری بین‌المللی برای حمایت از جوانان قرآنی

قاری بین‌المللی کشورمان با بیان مؤلفه‌های تلاوت اثرگذار بر مخاطب، حمایت از نوجوانان و جوانان قرآنی را خواستار شد و گفت: متولیان قرآنی کشور کاری نکنند که قاریان تنها مجلس‌آرا باشند.

علی‌اکبر ملکشاهی، قاری بین‌المللی کشورمان

علی‌اکبر ملکشاهی، قاری بین‌المللی کشورمان در گفت‌وگو با ایکنا با اشاره به مؤلفه‌های تلاوت اثرگذار قرآن کریم بر مخاطب گفت: موضوع اثرگذاری تلاوت مقوله‌ای پیچیده و در عین حال وسیع و قابل تعمق و تأمل است. لذا به‌ سادگی نمی‌توان گفت که چه تلاوتی تأثیرگذار است، چراکه باید مؤلفه‌های متعددی را رصد کرد تا به جمع‌بندی رسید.

این مدرس قرآن با بیان اینکه اصل تلاوت قرآن و هدف نزول آن برای اثرگذاری است، گفت: این کلام از آسمان به اهل زمین هدیه شده است. اگر بخواهیم این اتصال بین زمین و آسمان برقرار شود، حبل‌المتین آن قرآن و اهل بیت(ع) هستند و باید تلاوت آن برای خدا و همراه با خشوع باشد.

حقیقت درونی یک قاری؛ محور اثرگذاری تلاوت 

‌قاری بین‌المللی کشورمان محور و مبانی اثرگذاری تلاوت را حقیقت درونی یک قاری و حافظ قرآن دانست و تصریح کرد: در کنار این‌ها مؤلفه‌هایی همچون صدای خوب و آشنایی با قوانین و ضوابط تلاوت و همچنین فهم محتوای قرآن ازجمله مواردی است که باید در کنار هم به‌عنوان بُعد کمی قضیه مورد توجه باشد. همچنین در کنار این‌ها قاری باید کیفیت را با توجه به اخلاص و توجه به خدا داشته باشد. مجموع این‌ عوامل اثرگذاری را در مخاطب بالا می‌برد.

ملکشاهی درباره اهمیت محیط و شرایط در اثرگذاری تلاوت بر مخاطب گفت: این موارد قطعاً از مؤلفه‌های کلیدی در اثرگذاری تلاوت بر مخاطب هستند، هر چند که خود مخاطب و توجه او به قاری و تلاوت قرآن هم بسیار مهم است.

وی افزود: امروز وقتی تشویق، صدا و حس و حال مخاطب را از تلاوت قاریان مطرح مصری حذف می‌کنیم از اثرگذاری آن کاسته می‌شود؛ بنابر این خیلی مهم است که شما محیط را برای قاری فراهم کنید. کیفیت سیستم صوتی، نوع مخاطب و حس و حال مستمع نیز در این موضوع نقش دارند.

پیشکسوت قرآنی کشورمان تصریح کرد:‌ از قدیم می‌‌گویند مستمع صاحب سخن را بر سر ذوق آورد؛ لذا هر چه مخاطب حس و حال استماعش بیشتر و توجه دقیق‌تری بر تلاوت داشته باشد، قطعاً قاری نیز تلاش می‌کند تا تلاوتش اثرگذاری بیشتری داشته باشد.

مسئولان به توزیع عادلانه امکانات قرآنی توجه کنند

وی درباره نقش نهاد‌های متولی حوزه قرآن در توسعه و گسترش تلاوت اثرگذار و اثربخش گفت: به نظر مسئولان و متولیان امور قرآنی کشور باید با اخلاص و صفای باطن برای اعتلای کلمه حق که همان قرآن است، تلاش کنند و زمینه را برای قاریان فراهم کنند و در سراسر کشور توزیع عادلانه امکانات قرآنی داشته باشند.

‌ملکشاهی ادامه داد: استعداد‌های بسیار ارزشمندی در اقصی‌نقاط کشور داریم ولی به دلیل کمبود امکانات به این حوزه وارد نمی‌شوند. در سفری کوتاه به اردبیل، نوجوانان و جوانان مستعد بسیاری را که تشنه فراگیری آموزه‌های قرآنی بودند، مشاهده کردم.

‌قاری بین‌المللی کشورمان با تاکید بر اینکه مسئولان باید زمینه‌، امکانات لازم را برای مخاطب قرآنی فراهم کنند، تصریح کرد: باید فضای آموزشی را به سمتی برد تا قاری قرآن بر به اصطلاح حضور قلب و افزایش اخلاصش متمرکز شود، نه اینکه قاریان، بیشتر به دنبال کار‌های موسیقایی خاص بروند.

حس و حال تلاوت‌های سابق در تلاوت‌های امروزی نیست

وی با بیان اینکه امروز بسیار جوانان و نوجوانان متبحری داریم که با موسیقی و شیوه‌های تلاوت آشنا هستند، گفت: این افراد حتی بهتر و بیشتر از ما با موسیقی و فنون تلاوت آشنا هستند، اما متاسفانه حس و حال تلاوت‌های سابق در تلاوت‌های امروزی، آن هم با توجه به گستره جمعیتی، شنیده نمی‌شود.

‌ملکشاهی در پایان تاکید کرد: کار مسئولان و متولیان امور قرآنی کشور این است که فضا را به گونه‌ای فراهم کنند که در مسیر تلاوت‌های اثرگذار و ارزشمند باشیم و از آن فاصله نگیریم. نباید قاری در وادی پردازش صدا و مجلس‌آرایی پیش برود. قاری قرآن باید متوجه وظیفه اصلی خود باشد و برای خدا تلاوت کند.

انتهای پیام
captcha