قطعه‌ای از تلاوت شیخ البجیرمی در مقام راست + فیلم
کد خبر: 4194254
تاریخ انتشار : ۲۷ دی ۱۴۰۲ - ۰۹:۵۱

قطعه‌ای از تلاوت شیخ البجیرمی در مقام راست + فیلم

شیخ محمود البجیرمی، قاری فقید مصری در این تلاوت قدیمی، آیاتی از سوره مبارکه الحاقه را در مقام راست تلاوت می‌کند.

به گزارش ایکنا به نقل از جلیة القرآن للمقامات، شیخ محمود البجیرمی در سال ۱۹۶۶ میلادی برابر با سال ۱۳۴۵ هجری شمسی کار خود را به عنوان قاری در مسجد عمربن عبدالعزیز واقع در مصر الجدیده آغاز کرد، سپس در سال ۱۹۸۰ میلادی برابر با سال ۱۳۵۹ هجری شمسی به عنوان قاری در مسجد عین الحیاة برگزیده شد. انتشار شهرت و آوازه او در اقصی نقاط کشور‌های اسلامی موجب شد تا برای قرائت قرآن به سرزمین‌های مختلف دعوت شود، برای مثال ضمن سفر به امارات متحده عربی به تلاوت در مهمترین مساجد این کشور حاشیه خلیج فارس پرداخت و برخی از آثار خود را در تلویزیون امارات ماندگار کرد.

علاوه بر این او پیش از انقلاب اسلامی به ایران مسافرت کرد. وی در آن ایام اغلب به قرائت آیات وحی در مسجد قبای تهران مشغول بود، همچنین با برخی از استادان و قرآن‌دوستان ایرانی نشست و برخاست داشت و در محافل دوستانه و خصوصی آنها شرکت می‌کرد.

اگرچه او تلاوت‌های قابل توجهی در ایران انجام داد، لکن به علت عدم دسترسی قرآن‌دوستان ایرانی به وسایل مناسب ضبط صدا در آن دوره، آثار چندانی از وی جمع‌آوری نشد، چنان برخی از صاحب نظران گفته‌‌اند، شیخ محمود البجیرمی با وجود بهره‌مندی از ادای قرآنی متین و مسلط دچار کندی آشکاری در خواندن یا کندی در ادای حروف بود به نحوی که گاهی برخی از حروف پیش از حد لازم می‌کشید از این جهت یکی از موسیقی‌دانان طراز اول مصر به او سفارش کرد تا جهت بهبود مهارت‌‌های ادا و رفع نواقص موجود در محضر شیخ درویش الحریری که سهم بسزایی در تربیت ادایی قاریان مشهور داشت، حاضر شود تا از تجربیات ذی‌قیمت او بهرمند شود.

شیخ محمود البجیرمی پس از سال‌ها خدمت به قرآن و برجا گذاشتن آثار ارزشمندی از تلاوت‌های زیبا و متین سرانجام در سال ۱۹۹۲ میلادی برابر با سال ۱۳۷۱ هجری ـ شمسی به دیدار حق شتافت.

این قاری فقید مصری در تلاوتی که در ادامه می‌بینید، آیات نخستین سوره مبارکه الحاقه را در مقام راست تلاوت می‌کند.

الْحَاقَّةُ ﴿۱﴾ مَا الْحَاقَّةُ ﴿۲﴾ وَمَا أَدْرَاكَ مَا الْحَاقَّةُ ﴿۳﴾ كَذَّبَتْ ثَمُودُ وَعَادٌ بِالْقَارِعَةِ ﴿۴﴾

 آن رخ دهنده (۱) چيست آن رخ دهنده (۲) و چه دانى كه آن رخ دهنده چيست (۳)

مقام راست که در عربی الرست یا الرصد نامیده می‌شود، یکی از مهم‌ترین مقامات در تلاوت قرآن است و به دلیل ویژگی‌های خاص خود «پدر مقامات» نیز نامیده می‌شود چرا که بسیاری از مقام‌های دیگر از قبیل مقام بیات و مقام سه‌گاه نیز از این مقام گرفته شده‌اند.

مقام راست یکی از معتبرترین و پرکاربردترین مقامات در تلاوت قرآن کریم و ابتهالات است و از قدیم در میان قاریان و مبتهلان کاربرد بسیاری داشته است. در دوران معاصر نیز این مقام در کشورهای عربی حاشیه خلیج‌فارس و همچنین در الجزایر، تونس و مراکش نیز بسیار محبوب است.  

انتهای پیام
captcha