آمادگی ایران برای ارائه دستاوردهای قرآنی به کشورهای اسلامی
کد خبر: 4192434
تاریخ انتشار : ۱۶ دی ۱۴۰۲ - ۲۲:۳۲
در کمیسیون حفظ و قرائت همایش رسالات‌الله مطرح شد؛

آمادگی ایران برای ارائه دستاوردهای قرآنی به کشورهای اسلامی

نمایندگان شورای عالی قرآن و سازمان دارالقرآن‌الکریم با تشریح دستاوردهای قرآنی ایران ظرف 45 سال گذشته، اعلام آمادگی کردند تا این تجارب و دستاوردها را به شرط فراهم آمدن زمینه در اختیار سایر کشورهای اسلامی قرار دهند.

فراهم‌آوری زمینه‌های تعامل بین‌المللی دستاوردهای قرآنی ایرانبه گزارش خبرنگار ایکنا، کمیسیون حفظ و قرائت از جمله برنامه‌های مربوط به همایش رسالات‌الله، بعد از ظهر امروز، ۱۶ دی ماه در یکی از سالن‌های کنفرانس دانشگاه اللهیات و معارف اسلامی برگزار شد.

در این کمیسیون محمدتقی میرزاجانی، به نمایندگی از شورای عالی قرآن، حسین بهبودی، به نمایندگی از سازمان دارالقرآن‌الکریم، محمد انجم‌شعاع، به نمایندگی اتحادیه تشکل‌ها و مؤسسات قرآنی کشور، یوسف درود، مدیر مؤسسه احسن‌الحدیث به عنوان طرف ایرانی حضور داشتند و رستم‌خان، مدیر دارالتحفیظ غازان روسیه، زین‌العابدین، فعال قرآنی از تایلند، حجت‌الاسلام و‌المسلمین سیدمحمد فیاض، از هندوستان و حجت‌الاسلام والمسلمین انور نجفی از پاکستان نیز مهمانان این کمیسیون بودند.

در ابتدای این جلسه، محمدتقی میرزاجانی، معاون آموزش، پژوهش و ارتباطات شورای عالی قرآن گفت: در فرصت کمی که در اختیار من قرار داده شده است، تنها به ذکر عناوین برخی از اتفاقات مبارک در حوزه قرآن که آن را باید مرهون و مدیون وقوع انقلاب اسلامی بدانیم، بسنده می‌کنم.

وی ادامه داد: از جمله این توفیقات باید به تأسیس نهادها و مجموعه‌هایی که به امر فعالیت‌های قرآنی می‌پردازند، اشاره کنم و شورای عالی قرآن و مرکز طبع و نشر قرآن و بسیاری دیگر از نهادهای قرآنی از آن جمله است که در حال حاضر تحت نظارت مستقیم رهبر انقلاب اسلامی فعالیت می‌کنند.

یک‌هزار قاری حرفه‌ای ‌در ایران داریم

میرزاجانی تصریح کرد: هم‌اکنون که با شما صحبت می‌کنم، حدود یک‌هزار نفر از اساتید و قاریان قرآن جز قاریان حرفه‌ای هستند که تلاوت‌های آن‌ها از رسانه ملی پخش می‌شود و همچنین در اعزام‌های تبلیغی داخل و خارج از کشور، این قاریان مورد استفاده قرار می‌گیرند.

وی با اشاره به اینکه این عدد تنها قراء حرفه‌ای هستند و عدد قاریان نیمه‌حرفه‌ای تعدادشان از این آمار بیشتر است، گفت: هر سال ده‌ها تن از قاریان و حافظان و همچنین گروه‌های تواشیح برای رقابت در کشورهای مختلف اعزام می‌شوند، ضمن آنکه جمهوری اسلامی ایران در موسم حج هر سال در قالب کاروان قرآنی تعدادی از بهترین و شاخص‌ترین قاریان قرآن را به مناسک حج اعزام می‌کند که علاوه بر به جای آوردن اعمال حج، در محافل رسمی کشور عربستان به تلاوت قرآن می‌پردازند.

کسب 250 رتبه بین‌المللی در مسابقات رسمی

میرزاجانی تصریح کرد: طی 45 سالی که از وقوع انقلاب اسلامی می‌گذرد، قاریان و حافظان ایرانی توانسته‌اند بیش از 250 رتبه بین‌المللی را در جریان مسابقات و رقابت‌های رسمی به دست آورند، همچنین پخش تلاوت قرآن و نغمات دینی و قرآنی از رسانه ملی در وقت اذانگاهی از جمله افتخارات جامعه قرآنی پس از انقلاب اسلامی است.

معاون آموزش، پژوهش و ارتباطات شورای عالی قرآن با اشاره به اینکه بیش از 100 شبکه استانی و سراسری در رسانه ملی فعال هستند، ادامه داد: در این راستا سه شبکه رادیویی و یک شبکه تلویزیونی به پخش دائمی و شبانه‌روزی برنامه‌های تخصصی قرآن اختصاص دارند و به وقت اذانگاهی در سه نوبت صبح، ظهر و مغرب شاهد پخش بیش از 50 ساعت برنامه از قبیل قرآن، اذان و ادعیه از این شبکه‌ها هستیم که این خود نشان از اهتمام ویژه جمهوری اسلامی ایران در نشر قرآن در میان آحاد مردم جامعه دارد و مصداق یک عزم جدی است که مردم را با معارف قرآن و اهل بیت(ع) آشنا کند.

برگزاری 10 هزار محفل قرآنی ماه رمضان در 450 شهرستان

میرزاجانی در ادامه تأکید کرد: همزمان با ماه رمضان و بهار قرآن، سالانه شاهد برگزاری 10 هزار محفل قرآنی در 450 شهرستان کشور هستیم که در همین محافل جزء‌خوانی قرآن صورت می‌گیرد و در هر روز از ماه مبارک، یک جزء از قرآن ختم می‌شود که بعضاً برخی از این محافل هم از شبکه سراسری و هم از شبکه‌های استانی به شکل زنده پخش می‌شود.

وی با اشاره به اینکه جمهوری اسلامی ایران دارای یکی از باسابقه‌ترین مسابقات قرآن در جهان اسلام است، گفت: در سال میزبان هفت مسابقه بین‌المللی هستیم که ویژه بزرگسالان؛ دانش‌آموزان، دانشجویان، بانوان، نابینایان و نیروهای مسلح برگزار می‌شود و علاه بر آن، هر ساله بیش از 50 مسابقه ملی و کشوری قرآن توسط نهادهای مختلف برگزار می‌شود.

میرزاجانی اظهار کرد: علاوه بر جلسات آموزش قرآن که در دو سطح تخصصی و عمومی توسط مؤسسات قرآنی در حال برگزاری هستند، شاهد برگزاری جلسات سنتی و خانگی قرائت قرآن هم هستیم و صد البته که دانشگاه و دانشکده‌هایی نیز داریم که به شکل تخصصی به امر فنون قرآن می‌پردازند، همچنین مدارسی هم داریم که قرآن‌محور هستند.

وی افزود: تلاوت قرآن توسط قاریان ایرانی در میان کشورهای جهان اسلام از مقبولیت خاصی برخوردار است و بعضاً قاریان ایرانی، با توجه به محبوبیتی که دارند، به کشورهای گوناگون دعوت می‌شوند تا در مجامع رسمی آن کشورها به تلاوت قرآن بپردازند.

هدف بزرگ تربیت 10 میلیون حافظ قرآن

معاون آموزش، پژوهش و ارتباطات شورای عالی قرآن گفت: یکی از اهداف بلند و چشم‌اندازهای مهم ما  تربیت 10 میلیون حافظ کل قرآن مورد تأکید و خواست مقام معظم رهبری است که تحقق این امر وظیفه و مسئولیت دست‌اندرکاران را زیاد می‌کند چرا که فاصله تا رسیدن به این هدف زیاد است و نیازمند برنامه‌ریزی اصولی، هم‌افزایی و هدفمندتر شدن فعالیت نهادها و سازمان‌های قرآنی در یک سمت و سوی مشخص است.

وی در ادامه و در پاسخ به پرسش نماینده کشور تایلند که ارزیابی و اعطای گواهی به قاریان و حافظان قرآن  در ایران به چه شکل است، گفت: ساز و کار مشخصی در این زمینه وجود دارد و مدرکی که به قاریان داده می‌شود، پس از گذراندن چهار مرحله یا چهار درجه و برای حافظان پس از گذراندن 5 مرحله و یا 5 درجه است، معادل دکترا است که ایشان می‌توانند از مزایا و تسهیلات آن در مجامع علمی و آموزشی و حتی در امور استخدامی در نهادهای و سازمان‌های دولتی استفاده کنند.

میرزاجانی در پایان گفت: علاوه بر مسائلی که عنوان شد، ذکر یک نکته حائز اهمیت است و آن اینکه قرآن در بستر جامعه و در میان مردم به توفیقات زیادی هم دست پیدا کرده است و مؤسسات قرآنی مردم‌نهاد طی این سال‌ها دوشادوش سازمان و نهادهای متولی قرآن به رسالت خود در  بسط و ترویج و آموزش عمومی قرآن همت گمارده‌اند.

در ادامه این نشست، حسین بهبودی، مسئول مرکز توسعه مشارکت‌های مردمی سازمان دارالقرآن‌الکریم گفت: خوشبختانه همانطور که عنوان شد در فضای بخش‌های دولتی و مردمی فعالیت قرآنی به برکت انقلاب اسلامی جاری و ساری است و هر روز نیز رو به فزونی و گسترش بیتر هم هست.

آموزش عمومی قرآن یکی از  مأموریت‌های سازمان دارالقرآن

وی ادامه داد: در بخش دولتی مجموعه‌هایی داریم که برای هماهنگی بیشتر میان بخش‌های مختلف تحت نظارت شورای عالی قرآن و شورای توسعه فرهنگ قرآنی، وظایفی را به عهده دارند؛ از آن جمله اتحادیه تشکل‌های قرآنی است و پس از انقلاب اسلامی و به برکت ایجاد سازمان تبلیغات اسلامی با دستور مستقیم امام راحل، ذیل این سازمان، نهادی با عنوان سازمان دارالقرآن‌الکریم شکل گرفت و چند مأموریت اصلی به عهده آن گذاشته شد که یکی از آن‌ها آموزش‌های عمومی و فراگیر قرآن کریم است.

بهبودی گفت: با این تفاصیل صرفنظر از نظام آموزشی کشور که مسئول آموزش رسمی قرآن است، سازمان دارالقرآن مأمور به آموزس عمومی و مردمی قرآن است و علاوع بر آن یکی از وظایفش نظارت بر چاپ و نشر صحیح قرآن کریم است.

فعالیت بیش از 10 هزار جلسه خانگی قرآن

وی با اشاره به اینکه یکی دیگر از وظایف سازمان دارالقرآن ساماندهی فعالیت‌های بخش مردمی است، تأکید کرد: بیش از ۱۰ هزار مجموعه تحت عنوان جلسات خانگی قرآنی مشغول هستند که سازمان دارالقرآن بر فعالیت آن‌ها نظارت دارد. از دیگر مأموریت‌های این سازمان اعطای مدارک تخصصی به حافظان قرآن و قاریان است و در جهت کشف استعدادهای قرآنی نیز فعالیت دارد، ضمن آنکه تمرکز بر مفاهیم و تفسیر و‌ تدبر در قرآن کریم و بهره‌گیری از آن در سبک زندگی قرآنی از جمله دیگر مأموریت‌های دیگر این سازمان است.

وی در پایان گفت: با توجه به تجارب به دست آمده طی این چهل و اندی سال و البته سوابق و دستاوردهایی که به آن نائل آمدیم، این آمادگی را داریم که با مساعدت سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی دستاوردهایی را به اشتراک بگذاریم و از این سازمان می‌خواهم که ابتدا در فضای مجازی و شبکه‌های اجتماعی با تشکیل گروه‌های مشترکی، برخی از آنچه گفته شد به اشتراک گذاشته شود تا بعدها عمیق‌تر به موضوعات و تبادل آن‌ها اهتمام ورزیده شود.

این گزارش حاکی است، در ادامه حجت‌الاسلام انور نجفی، از کشور پاکستان با اشاره به اینکه در کشور متبوعش، آموزش قرآن در کنار شکل آکادمیک و کلاسی از همان دوارن کودکی و نوجوانی مورد توجه است، گفت: این امر بسیار مهم است و می تواند دانش محصلان را در دو ساحت مجزای از هم به پیش ببرد تا جایی که در زمان فارغ‌التحصیل شدن، ما عملاً دانش‌آموزان و دانشجویان فارغ‌التحصیلی در اختیار داریم که یا قاری برجسته و یا حافظ کل قرآن هستند که این امر در تأمین آنچه به عنوان تربیت 10 میلیون حافظ مورد مطالبه است، مثمر ثمر خواهد بود. 

وی بر تشکیل کمیته و یا ساز و کاری مشترک به منظور به اشتراک گذاشتن تجارب میان کشور ایران و پاکستان و البته سایر کشورهای اسلامی در انتقال تجارب یکدیگر تأکید کرد و گفت: خیلی نباید به موضوع آموزش قرآن به عنوان یک نظام و سامانه اداری نگاه کرد. باید به ویژه در مورد نسل کودک و نوجوان ذوق و شور و اشتیاقی برای قرارگیری در مسیر آموزش قرآن ایجاد شود و در یک کلام دیپلماسی قرآنی باید میان کشورهای اسلامی برقرار شود.

همچنین در این جلسه سیدمحمد هاشمی، به نمایندگی از مؤسسه احسن‌الحدیث و یوسف درود، مدیر این مؤسسه به برخی از دستاوردهای قرآنی این مؤسسه و سایر مؤسساتی که ذیل اتحادیه تشکل‌های قرآنی در حال فعالیت هستند به زبان عربی اشاره کرد.  

دیگر سخنران این جلسه رستم‌جان، از غازان روسیه بود که مؤسسه‌ای را به مدت 20 سال در زمینه آموزش و حفظ قرآن اداره می‌کند.

یادآور می‌شود، در پایان نیز با حضور نمایندگان این کشورهای اسلامی سند تفاهم‌نامه همکاری میان ایشان و نمایندگان نهادها و سازمان‌های قرآنی ایران امضاء شد.

انتهای پیام
captcha