تأثیرگذاری زنان محدود به مرزهای جغرافیایی داخلی نیست
کد خبر: 4191793
تاریخ انتشار : ۱۳ دی ۱۴۰۲ - ۱۸:۰۲

تأثیرگذاری زنان محدود به مرزهای جغرافیایی داخلی نیست

رئیس اندیشکده زن و خانواده دانشگاه امام حسین(ع) گفت: زنان امروز در دنیا رسالت جهانی دارند و تأثیرگذاری  زنان تنها محدود به مرزهای جغرافیایی داخلی نیست.

مینو اصلانی، رئیس اندیشکده زن و خانواده دانشگاه امام حسین(ع)به گزارش ایکنا از خراسان رضوی، مینو اصلانی، رئیس اندیشکده زن و خانواده دانشگاه امام حسین(ع)، امروز، ۱۳ دی‌ماه، در دومین کنگره استانی بانوان تأثیر که در سالن همایش‌های صدا و سیما برگزار شد اظهار کرد: حضرت فاطمه زهرا(س) معمای ناگشوده معرفت بشری و آیینه تمام‌نمای عزت، اقتدار و افتخار زن در عالم هستی و کائنات است.

وی گفت: به خود می‌بالیم که در دوره‌ای زندگی می‌کنیم که این شناخت نسبت به جایگاه زن ایجاد شده و امام خمینی(ره) احیاگر هویت زن بودند، البته نه تنها زن مسلمان، بلکه همه زنان  و آن دوران که زن مورد استفاده ابزاری بود امام زن را به هویت اصلی خود بازگرداند و این گفته بانوان اندیشمند جهان است.

اصلانی اظهار کرد: زنان ایران اسلامی این شجاعت را به تمام بانوان در دنیا دادند که بلند شوند، حرف بزنند و به وضعیتی که دنیا برای آنان به‌عنوان استفاده ابزاری رقم زده اعتراض کنند، وضعیتی که حتی برای تبلیغ غذای سگ از بدن نیمه‌عریان زن استفاده می‌کنند، آیا جایگاه زن و شأنیت زن این بوده است؟ شأن تاریخ‌سازی و هویت زن در پرتو انقلاب اسلامی مورد توجه قرار گرفت و احیا شد و ایستادگی و مقاومت زن مسلمان نشان داد که زن می‌تواند در بطن جامعه تأثیرگذار باشد.

رئیس اندیشکده زن و خانواده دانشگاه امام حسین(ع) بیان کرد: امروز رسالت اصلی زنان گفتمان‌سازی در خانواده است، چرا که دنیا مسائل خانواده را به مسائل پست تقلیل داده است. حکمرانی خانواده‌محور باید اتفاق بیفتد و باید گفتمان خانواده‌محور را شکل داد، لذا تقویت نگاه خانواده‌محور رسالت مهم بانوان در جامعه امروز و این رسالتی است که شهدا بر دوش ما گذاشته‌اند.

اصلانی تصریح کرد: زن مربی جامعه است و دغدغه هدایت جامعه را بر عهده دارد و این تأثیرگذاری به‌طور قطع دایره وسیعی دارد و این نویدبخش رهایی و هدایت انسان است. ایستادگی و مقاومت زن مسلمان نشان داد که می‌توان در بطن بود و در عین حال شریف و عفیف نیز بود.

رئیس اندیشکده زن و خانواده دانشگاه امام حسین(ع) ادامه داد: دشمن و فرهنگ غربی در جنگ علیه خانواده زنان و هویت آنان را نشانه گرفته است، فرهنگ منحط غربی بنا داشت خانواده را با بی‌هویت کردن زنان از بین ببرد، اما استقامت و ایستادگی زنان مسلمان نشان داد که زنان چگونه در مقابله با دشمن تأثیر گذارند و نمونه بارز این ایستادگی و مقاومت زنان در جنگ تحمیلی و حضور پر رنگ و مشارکت بانوان در جریان پیروزی انقلاب اسلامی نمایان شد.

اصلانی با اشاره به ایستادگی و مقاومت زنان و مادران غزه افزود: امروز بانوان در غزه جور بیداری هشت میلیارد نفر در جهان را می‌کشند و این ناشی از حضور بانوان پر افتخار ایران است که در چهار دهه در عرصه‌های مختلف ایستادگی کرده‌اند. زنان امروز در دنیا رسالت جهانی دارند و تأثیرگذاری زنان تنها محدود به مرزهای جغرافیایی داخلی نیست و باید با تلاش این مسیر را خارج از مرزهای جغرافیایی ادامه دهیم تا سرلوحه حضور زنان نقش‌آفرین در جهان باشیم.

وی تصریح کرد: امروز  ما بانوان وظیفه حفظ سنگر حیا و عفاف را داریم تا این اثرگذاری در جهان گسترده و فراملی شود و از طرفی خانواده اهمیت بسیاری دارد، چرا که خانواده تمدن‌ساز و تأثیرگذار است و امروز باید حکمرانی خانواده‌محور اتفاق بیفتد و گفتمان خانواده‌محوری شکل گیرد.

اصلانی گفت: نقش زنان در پیچ تاریخی بسیار مؤثر است، چرا که دنیا به دنبال یک گفتمان جدید است و از گفتمان‌های مادی از جمله گفتمان‌های کمونیستی، فلسفی، دیکتاتوری، فمینیستی و ... را تجربه کرده و از این گفتمان‌ها خسته شده، چرا که آنان را به سر منزل مقصود نرسانده است، لذا به دنبال گفتمان جدید است. به‌طور قطع گفتمانی که دنیای امروز به دنبال آن است همان گفتمان رهایی‌بخش انقلاب اسلامی است، به شرط اینکه بانوان در این گفتمان اثرگذاری جدی داشته باشند و در این راستا بی‌دغدغه نباشند.

 در پایان دومین کنگره زنان تأثیرگذار استان خراسان رضوی از کتاب «چشم به راه یک رویا» با موضوع استقامت زنان با حضور استاندار و مسئولان حوزه بانوان رونمایی شد.

انتهای پیام
captcha