از دغدغه‌هایی درباره حقوق زنان تا نکاتی خواندنی درباره زندگی حاج‌آقا مجتبی تهرانی
کد خبر: 4191708
تاریخ انتشار : ۱۴ دی ۱۴۰۲ - ۰۸:۵۹
سرویس معارف ایکنا در هفته‌ای که گذشت

از دغدغه‌هایی درباره حقوق زنان تا نکاتی خواندنی درباره زندگی حاج‌آقا مجتبی تهرانی

«ذهنیت‌های غلط درباره زن را اصلاح کنیم» و «حاج آقا مجتبی دوست نداشت زیاد مطرح شود» از جمله عناوین مهم صفحه معارف در هفته گذشته هستند.

سرویس معارف خبرگزاری ایکنا، در هفته‌ای که گذشت مطالب متعددی را منتشر کرده است که در ادامه مهمترین آنها را مرور می‌کنیم.
 
 
 
در بخشی از پیام اختصاصی آیت‌الله العظمی شبیری زنجانی به ایکنا به مناسبت سالروز تولد حضرت زهرا(س) آمده است: حاکم نیشابوری درباره ایشان می‌گوید: در روایتی صحیح، از پیامبر اکرم(ص) نقل شده که هرگاه وی بر پیامبر وارد می‌شد، پیامبر، ایستاده به سویش می‌رفت و از وی استقبال می‌کرد و دستش را می‌بوسید و این رفتار، به احترام مادرش خدیجه(س) و به احترام خود او بود.
 
از لزوم اصلاح ذهنیت‌ها درباره زنان تا پیام آیت‌الله شبیری زنجانی به ایکنا
 
وی سپس با سندی که به صحت آن تصریح کرده، از عایشه نقل می‌کند: من کسی را ندیدم که در سخن گفتن، به پیامبر(ص) شبیه‌تر از فاطمه(س) باشد. هرگاه که فاطمه(س) به نزد پیامبر می‌رفت، پیامبر به او خوش آمد گفته و ایستاده و به سویش می‌رفت و دستش را گرفته می‌بوسید و وی را در جای خود می‌نشانید و هرگاه پیامبر(ص) بر وی وارد می‌شد، او به حضرت خوش آمد گفته و می‌ایستاد و دست حضرت را گرفته می‌بوسید. در بیماری رحلت پیامبر، فاطمه(س) وارد شد. حضرت به او خوش آمد گفت و او را بوسید و پنهانی سخنی با وی گفت؛ او گریست. دوباره پنهانی سخنی با وی گفت؛ او خندید. من (با خود) گفتم که من برای این زن فضیلتی می‌پنداشتم، اکنون می‌بینم که وی همچون دیگر زنان است؛ در حالی که می‌گرید، می‌خندد! از او در این باره پرسیدم؛ او در پاسخ اشاره کرد که راز پیامبر(ص) را فاش نمی‌سازد. پس از اینکه پیامبر(ص) رحلت کرد، از وی در این باره پرسیدم؛ در پاسخ گفت که «پیامبر با من پنهانی گفت که او می‌میرد و من گریستم. سپس پنهانی گفت که من، اول کسی از خویشاوندانش هستم که به وی می‌پیوندم» نام‌های گرامی آن محبوبه پروردگار، هر یک، از گوشه‌ای از فضایل بی‌‌شمار ایشان پرده برمی‌دارد و باید در شرح و تفسیر هر نام، سخن‌ها گفته شود.
 
 
 
سکینه سادات پاد؛ مسئول پیگیری حقوق و آزادی‌های اجتماعی:
 
از لزوم اصلاح ذهنیت‌ها درباره زنان تا پیام آیت‌الله شبیری زنجانی به ایکنا
 
آفت خیلی جدی که در حقوق و آزادی‌های اجتماعی داریم این است که به آفت سیاست‌زدگی دچار شده‌ایم و آزادی توحیدی و بشری بیشتر یک کارکرد تبلیغاتی داشته است. کسانی ژست زیادی می‌گرفتند و شعار آن را می‌دادند ولی هیچ‌وقت یک لایحه جامعی در مورد آزادی‌های اجتماعی و آزادی بیان ارائه نکردند که به قانون تبدیل شود و ضامن حقوق مردم باشد و از لایه حرف و شعار بیرون نرفتند و حدود و ثغور را تعریف نکردند و گرفتار نوعی شلختگی در این مسئله هستیم. البته بخشی هم به اصل ۲۷ قانون اساسی بازگشت دارد و عملا می‌بینیم با عملکرد یک وزیر و ... حقوق مردم لگدمال می‌شود و برخی مواقع به دلیل نوع مواجهه جامعه نخبگانی ما با این موارد، جامعه گرفتار محدودیت شده است.
 
 
فرشته روح‌افزا؛ استاد دانشگاه:
 
از لزوم اصلاح ذهنیت‌ها درباره زنان تا پیام آیت‌الله شبیری زنجانی به ایکنا
 
ما باید ذهنیت‌های غلط را اصلاح کنیم. اسلام با اختلاط مخالف است و اینکه زن و مرد در فضای مجازی و یا زندگی عادی با هم مرتبط باشند. البته برخی شرایط هم ما را به این سمت کشانده است؛ مثلا سبک زندگی آپارتمانی و آشپزخانه باز و کمبود فضا و آپارتمان‌های کوچک سبب برخی مشکلات برای زنان است ولی باید سبک زندگی را اصلاح کنیم و شرایط مناسب‌تری برای بانوان فراهم کنیم تا آزادانه‌تر رفتار کنند به جای اینکه فکر کنیم مدرنتیه با رعایت عفت و حجاب و حضور اجتماعی عفیفانه و دستورات قرآنی و سیره بزرگان دینی سازگاری ندارد. ما الان در فضای خانه برای بچه‌ها اتاق خواب درست می‌کنیم ولی زن، اتاق مستقل برای فعالیت‌های مرتبط با خود مانند مطالعه و خیاطی مختصر و محدود هم ندارد و این به سبک غلط ساختمان‌سازی و البته مشکلات اقتصادی بازگشت دارد. بنابراین روش زندگی حضرت زهرا(س) در این دوران هم برای ما الگو و پاسخگوست یا حضرت زینب(س) که در کربلا حضور یافتند و در مسیر اسارت بودند و در عین حال با صلابت و شجاعت و رعایت عفت و حیا و حجاب در کاخ یزید و ابن زیاد در برابر آنها ایستادند و سخنرانی کردند.
 
 
 
حجت‌الاسلام حسین تهرانی؛  فرزند آیت‌الله آقا مجتبی تهرانی:
 
از لزوم اصلاح ذهنیت‌ها درباره زنان تا پیام آیت‌الله شبیری زنجانی به ایکنا
 
ایشان به شدت از مطرح شدن پرهیز داشت. قبل از هر چیز از رسانه‌ای شدن پرهیز داشت. در عین حال علمیت مرجعیت را داشت. یک بار آقای محمدی گیلانی به ایشان گفت من منتظر بودم رساله شما خیلی قبل از اینها دربیاید چرا رساله نمی‌دهید. می‌خواهم عرض کنم ایشان دوست نداشت خیلی مطرح شود و همین رساله عملیه را هم به خاطر اصرار دیگران عرضه کردند. باز ایشان اول رساله مستقل ندادند بله یک رساله دو مرجع دادند یعنی متن امام بود و در پاورقی فتاوای خودشان بود ولی بعدا رساله دادند.
 
 
 
حجت‌الاسلام ذبیح‌الله نعیمیان؛ استاد مؤسسه آموزشی پژوهشی امام خمینی(ره):
 
از لزوم اصلاح ذهنیت‌ها درباره زنان تا پیام آیت‌الله شبیری زنجانی به ایکنا
 
از دید آیت‌الله مصباح یزدی؛ مردم وظیفه دارند افراد واجد صلاحیت را بشناسند، بنابراین در اینجا هیچ تفاوت اساسی بین دیدگاه ایشان و حضرت امام خمینی(ره) و رهبری و علمای صاحب کرسی معرفت سیاسی وجود ندارد. متاسفانه کسانی این بحث را دامن می‌زنند که اختلاف نظر بین ایشان و امام و رهبری وجود دارد و می‌خواهند اندیشه سیاسی ایشان را تحریف کنند. برخی جریانات، برای ایجاد دوقطبی منفی در جامعه، مطالبی در مورد نقش مردم در جامعه القاء کردند که اساسا منطبق بر اندیشه ایشان نبوده است.
 
از منظر علامه مصباح یزدی مردم می‌توانند و وظیفه دارند که کسانی را برای اداره کشور انتخاب کنند که صلاحیت فردی و عمومی برای اداره کشور را دارند. اگر خداوند به امام معصوم(ع) و پیامبر(ص) هم اذن ندهد که کسانی را منصوب کنند یا خودشان حاکم باشند آنها هم حق این کار را نخواهد داشت زیرا هیچ کسی حق ولایت بر دیگری را ندارد و حتی والدین هم حق تصرف در اموال فرزندان را ندارند مگر اینکه خدا، اذن بدهد و حتی فقیه هم اگر به صورت مستقیم و یا غیرمستقیم اذنی برای امور ولایی و حقوقی نداشته باشد به طریق اولی افراد معمولی هم این حق را ندارند.
 
 
 
حجت‌الاسلام حبیب عباسی، استاد دانشگاه ادیان و مذاهب:
 
از لزوم اصلاح ذهنیت‌ها درباره زنان تا پیام آیت‌الله شبیری زنجانی به ایکنا
 
در سالیان اخیر به خاطر حمایت‌های مالی جریان وهابیت از جریاناتی شبیه دیوبندیه بیشتر آنان رویه سکوت و در مواردی همراهی سیاسی با عربستان را اتخاذ کرده‌اند لذا رویارویی مستقیم را ترک کرده‌اند و برای رسیدن به اینکه تأثیرپذیر بوده‌اند یا خیر، باید آخرین تحولات فکری و کتب آن را بررسی کنیم که آیا تحت تأثیر وهابیت بوده‌اند یا خیر؟ مسکوت‌گذاشتن این امر از جمله اشاره‌ای که به کتاب المهند و عدم چاپ آن شد هم در این راستا قابل تحلیل است، ضمن اینکه باید اغراض قومیتی، سیاسی را هم به غرض مالی اضافه کنیم. 
 
 
 
حجت‌الاسلام محمدجواد حاج علی‌اکبری؛ رئیس شورای سیاست‌گذاری ائمه جمعه:
 
از لزوم اصلاح ذهنیت‌ها درباره زنان تا پیام آیت‌الله شبیری زنجانی به ایکنا
 
اگر شما به همین که هستی قانع باشی باختی. مومن هرگز به شرایطی که در آن هست قانع نیست. در هر درجه‌ای باشد دنبال درجه بالاتر است و به قله‌ها فکر می‌کند. انسان نباید جز به معیت با محمد و آل محمد فکر کند. این مقام، مقام تشیع است. امام رضا(ع) فرمودند شیعیان علی(ع) حسن(ع) و حسین(ع) هستند، سلمان و ابوذر و مقداد هستند. شما نباید به کمتر از این قانع شوید. هدف‌گذاری‌ها باید بلند باشد و انسان این را از خدا بخواهد و به لوازم آن ملتزم باشد و در این راه جهاد اکبر و جهاد اصغر داشته باشد و وارد میدان مجاهدت شود تا به جایی که باید برسد، برسد.
 
 
انتهای پیام
captcha